"Deniz Sipahi" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Deniz Sipahi" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Deniz Sipahi

Önce köprü bitecek İzmir’e ağırlık verilecek

Gebze – Orhangazi – İzmir Otoyolu Projesi’ni Nurol, Özaltın, Makyol, Astaldi, Yüksel, Göçay konsorsiyumu almıştı.
Bu konsorsiyumun sahipleri ve yöneticileriyle geçen akşam yemek yedik.
Türkiye’nin önemli müteahhitlerinin ağzından projeyi ve bu coğrafyaya yapacağı katkıları dinledim. Nurol Holding’in Başkanı Oğuz Çarmıklı; İzmir’i seven ve kentin geleceğini çok parlak olarak görenlerin başında geliyor.
Çarmıklı; “Beş yıl sonra bambaşka bir Ege’yi konuşuyor olacağız” diyor, ve ekliyor:
“Göreceksiniz; biz yol aldıkça, inşaat ilerledikçe bu bölgeye gelen yatırım sayısı da artacak. Başta gayrimenkul ve turizm olmak üzere çok farklı sektörlerde projeler başlayacak.”
Çarmıklı; projenin geleceği için, başına çok önemli bir ismi getirdiklerini söylüyor.
Türkiye’de ve çok sayıda uluslararası projeye imza atan Yavuz Batun, Otoyol A.Ş.’nin CEO’su olmuş. Batun; Çeşme otoyolunu da yapan kişi...
İzmir’i iyi tanıyor ve İzmir-İstanbul Otoyolu’nun sadece ekonomik değil; sosyolojik açılımlarının da olacağını söylüyor.
Otoyol A.Ş.’nin CEO’su Yavuz Batun, finansmanla ilgili de şunları söylüyor:
“12 yabancı, 8 Türk bankasıyla görüşmeler sürüyor. 30 ayrı danışman firmadan raporlar alındı. Yatırım tutarı 6.3 milyar dolar; KDV, müşavirlik gibi bedellerle birlikte devlete 1 milyar dolar da vergi vereceğiz.
Japon Eximbank’tan 750 milyon dolarlık, Avrupa Yatırım Bankası’ndan da 400 milyon dolarlık kredi tamam... Projenin yüzde 30’unu öz sermayeyle yapacağız. Gebze-Orhangazi arasını bağlayacak köprüyü belki bir yıl önce devreye sokabiliriz. Uluabat’tan geçen yolun güzergahını biraz kuzeye aldık. Böylece çevreye duyarlı bir yol yapmış olacağız. Proje yedi yıldı; beş yıla indirdik. Gönül ister ki daha kısa sürede bitirelim. İzmir yönüne daha ağırlık vereceğiz.”
Yüklenici firmalar bugüne kadar 100 milyon dolardan fazla harcamış. Köprü için Japonlarla anlaşılmış, 30 milyon dolar da kapora verilmiş.
1 milyon 99 bin metrekarelik alan kamulaştırılmış; 102 milyon tahakkuk edilmiş; bunun 60 milyonu ödenmiş.
Yani projenin başlangıç aşaması tamamlanmış; finansman sorunu ay sonunda çözümlenecek gibi...
Sonra da yapım aşamasına geçilecek.

En zor etap tamamlanıyor

Metroda sonuna gelindi. İki ay içinde deneme seferleri başlayacak; yılbaşından itibaren de her İzmirli Üçkuyular’dan Aliağa’ya kadar; Menderes’e kadar seyahat edebilecek.
Her zaman söylüyorum.
İzmir’in geleceği için yorumlar yaparken; metro öncesi ve sonrasını iyi ayırmak gerekir.
Çünkü ulaşım altyapısını tamamlamış bir İzmir çok farklı olacak.
Bir ayrıntıyı daha unutmamak gerekir.
Aziz Kocaoğlu; bugüne kadar hiçbir başkanın cesaret edemediği Üçyol – Üçkuyular bölümüne de girerek; daha doğrusu cesaret ederek yatırımı tamamlıyor.
Bu bölüm gerçekten sorunlu ve metronun en zor etabıydı.
Biraz gecikmeli de olsa bu projenin bitmesi çok ama çok önemli...
Şimdi sıra metroyu Selçuk’a; Bergama’ya; belki de kentin gelişmesine katkı koyacak başka alanlara da uzatabilmekte...

53 ülkenin milli gelirinden fazla olan proje

Ulaştırma eski Bakanı ve İzmir milletvekili adayı Binali Yıldırım ise, “İzmir’in altyapısı sıkıntıları var. Başka bir sorunu yok. Örneğin Anadolu’ya bağlı değil. Sadece Aydın’a bölünmüş yol vardı. Şimdi otoyolu var. Bu da yetmez. Hızlı tren ve yeni limanlar gerekir. Bu ulaşım ağını kurduğunuz zaman İzmir’in başka şeye ihtiyacı yok” diyor, ve ekliyor:
“İzmir-İstanbul Otoyolu Projesi’nin büyüklüğünü anlatmak için şöyle bir rakam vermek doğru olur. 1950’lerde Türkiye’nin 9 milyar dolarlık GSMH’sı vardı. Sadece bu projenin bedeli 11 milyar dolar... Yani 53 ülkenin milli gelirinden fazla… Daha da önemlisi İzmir-İstanbul Otoyolu Projesi’nde ağırlıklı olarak Türk yatırımcılar yer alıyor. Genel bütçeden de bir
katkımız yok. İç karlılığından
dolayı çok önemli bir projedir.”

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI