Her gün bir elma!

Yılda ortalama kaç elma yediğinizi hiç düşündünüz mü? Benim yıllık tüketimim, zannediyorum 150 elmanın altına düşmez! Bu iyi alışkanlığı edinmemde 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel’in katkısı var.

“Günde bir elma giren eve doktor girmez” deyimini 90’lı yıllarda 9. Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel ile yaptığım kahvaltılarda  en az yüz kere işittim! Sayın Demirel, ne yapar eder, haftada en az üç-dört gün kahvaltıda bir orta boy elma yemeye özen gösterirdi. Her defasında da üşenmeden yukarıdaki cümlenin İngilizcesini tekrarlardı: “An apple a day keeps the doctor away!”
Demirel haklıydı. Elmanın sağlıkla ilişkilendirilebilecek birçok özelliği var. Her şeyden önce besleyici ama düşük kalorili ve lezzetli bir meyve olması onu değerli kılıyor. Orta boy bir elma yaklaşık 80 kalori (100 gramı 50 kalori) içeriyor.
Elma, özellikle kuversetin isimli antioksidandan çok zengin bir besin. Özellikle kabuğu neredeyse tıka basa antioksidanlarla dolu. Bu antioksidanların her biri değerli ama özellikle kuversetinin hakkını vermek lazım.
Posadan zengin olması da ciddi bir avantaj. Vitamin ve mineral içeriği de mükemmel. Elmanın daha pek çok sağlık özelliği var ama şimdilik bunlar yeterli...

PEK ÇOK FAYDASI VAR...

Elmanın sağlığa faydalarını araştıran pek çok çalışma yapılmış. Felci önlediğini gösteren çalışma, bunların sonuncusu. Hollanda’da Wageningen Üniversitesi’nde yapılmış bir çalışma bu. Düzenli elma yemenin beyni serbest radikal hasarlarından ve Alzheimer hastalığından koruyacağı da gösterilmiş.
Ayrıca farklı merkezlerde yapılan çok sayıda araştırma, elmadaki pektin isimli maddenin LDL kolesterolü -kötü- azalttığını, bu azalmanın her gün düzenli iki elma yenmesi durumunda yüzde 10’un üzerine çıkabildiğini göstermiş.
Düzenli elma yemenin kalın bağırsak, meme, karaciğer ve akciğer kanserinden korunmada da etkili olabileceği biliniyor. Elmada phloridzin isimli bir flavonoid var ki, kemik yoğunluğu azalmasına karşı ciddi bir fayda sağlıyor. Elmada bol miktarda bulunan bir madde phloridzin. Ayrıca bol miktarda Boron içermesi de kemik koruyucu gücünü artırıyor.

DOĞAL İLAÇ...

Elma-sağlık ilişkisi hakkında daha pek çok şey yazılabilir. Örneğin mide reflüsünü azalttığını gösteren bulgular var. Yukarıda da belirttiğim gibi düşük kalorili bir besin olması ve sağladığı güçlü tokluk hissi de elmayı kilo yönetimi açısından değerli bir besin haline getiriyor.
Kısacası elma gerçek bir “doğal ilaç”. Mümkünse kabuklu yenmesinde fayda var. Tabii ki iyice yıkadıktan sonra. Yeşili de kırmızısı da faydalı. Elmanın suyu da çok değerli. Meyve suyu seçimlerinde elma suyuna öncelik verin. Ama bir bardak elma suyunda neredeyse üç elmaya eşdeğer kalori bulunduğunu da unutmadan!

ELMADAKİ DOĞAL İLAÇLAR

Antioksidanlar
- Kuversetin
- Naringinin
- Epikateşin
- Prosiyanidin
- Lutein
- Betakarotein

Vitamin ve mineraller
- B1
- B2
- B6
- Folik asit
- C,E, K vitaminleri
- Potasyum
- Kalsiyum

Çocuklara probiyotik desteği verilebilir mi?

Vitamin ve mineral destekleri kadar probiyotik destekleri de çocuklarda sık kullanılan destekler haline geldi. Çocuklar için üretilmiş çok farklı probiyotik ürünü var ve bunları eczanelerde bulmak mümkün.
Peki, çocuklara probiyotik destekler vermek doğru mu? Bana sorarsanız, diğer besin desteklerinde olduğu gibi probiyotik destekleri kullanmadan önce de doktorunuzla görüşmenizde fayda var.
Beslenme ile alınan iyi bakterilerin sağlıklı bir sindirim ve bağışıklık sistemini desteklemek amacıyla kullanılması her zaman iyi bir fikir.
Destek amacıyla bu ürünlerden faydalanılmasına, hatta bazen rotavirüs gibi bağırsak enfeksiyonlarının tedavisinde kullanılmasına pek çok çocuk doktoru sıcak bakıyor.

Osman MÜFTÜOĞLU yazılarını takip edin!

YAZARLAR

© Copyright 2014 Hürriyet - Doğan Yayın Holding