"Uğur Cebeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Uğur Cebeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Uğur Cebeci

Kokpit

Tatilinizle kumar oynamayınBayram rezervasyonlarını önceden yaptırıp biletlerini satın almayanlar şimdi olanakları elverse de kara ya da deniz yolu dışında seyahate çıkamayacaklar. Bayram doluluğunun hemen ardından çok kısa süre geçici bir boşluk olacak. Nisan ortalarından Mayıs ortalarına sarkan bir rahatlık yaşanacak. Yani bir çok havayolunda kolayca yer bulunabilecek. Ticaret anlayışları kıvrak şirketler,bu dönemde de ucuz tarifelerini uygulayacak.Ama sonrası, yani yaz boyunca inanılmaz bir yoğunluk yaşanacak. Hemen tüm yaz ayları, uçakla seyahate çıkmak, bilet almakta gecikenler için tam anlamıyla eziyet haline gelecek. Yapılacak tek şey, tatil programını şimdiden organize etmek. Ve mümkünse uçak rezervasyonlarını fazla uzatmadan biletleri satın almak. Biletlerini almayanlar her an bir talihsizlikle karşılaşabilirler. Türk Hava Yolları, yaz tedbirleri arasına, yaz aylarında rezervasyondan sonra bilet alınıncaya kadar tanıdığı süreyi kısaltmayı planlıyor. Tıpkı bayram rezervasyonlarında olduğu gibi. Daha şimdiden yaz için New York'dan, Cape Town'a, Londra'dan Singapur'a kadar bir çok hatta önemli bir doluluk olacağı görünüyor. Bodrum, Antalya, Dalaman, İzmir gibi turistik iç hatlar ise yaz aylarında bilet bulmanın neredeyse imkansız hale geleceği hatlar olarak görünüyor. Kısacası siz siz olun, tatilinizle kumar oynamayın. Biletlerinizi şimdiden ayırtın ve en kısa sürede satın alın.Atatürk Havalimanı çile çektirecekHava trafiğindeki yoğunluk bu yaz Atatürk Havalimanı'nda yolcuları perişan edecek. Yeni terminal binasının inşaatı nedeniyle Atatürk Havalimanı'na girmek eziyet haline gelecek. Eğer uygun bir trafik düzenlemesi yapılmassa, Atatürk Havalimanı'na bir dış hat uçuşundan en az dört saat önce ulaşmak için harekete geçmek gerekecek. Hava trafiğinin günde 800 iniş kalkışı aşması beklenen Atatürk Havalimanı, bütün uçuşların gecikmeli yapılmasına da neden olabilir. Otoparkı kapatılan, dış hatlar terminaline giden yolları şimdiden felç olan Atatürk Havalimanı için ciddi tedbirler gerekiyor. İşte öncelikle alınması gereken tedbirler:Dış hatlar terminali önündeki trafik düzenlemesi hızla organize edilmeli.Dış hatlar önünden dönüş yapan araçların daha geniş bir yolla, ana yola bağlanması sağlanmalı.Terminal önünde hiç bir şekilde fazla araç durmamalı. Bunu engellemek için ciddi tedbirler alınmalı.Dış hatlar terminal binası yalnızca tarifeli sefer yapan şirketlerin yolcularına tahsis edilmeli. Diğer havayolları hızla C terminaline kaydırılmalı.Uzakta kalan otoparkla dış hatlar terminali arasına sürekli sefer yapan ücretsiz otobüsler konmalı.Çorlu Havalimanı devreye girmeliAtatürk Havalimanı'ndaki hava trafiği sıkışıklığının önlenmesi için Çorlu Havalimanı'nın temmuz ayından önce devreye girmesi gerekiyor. Bütün Rus uçaklarının ve bazı charter seferi yapan havayollarının bu havalimanına kaydırılması halinde Atatürk Havalimanı soluk alabilir. Bunun için de Çorlu Havalimanı'nın cazip hale getirilmesi gerekmektedir. Çorlu Havalimanı'nın cazip olması için neler yapılabilir:Handling hizmeti üretecek Çelebi, Havaş ve gerekirse Usaş'dan Devlet Hava Meydanları İşletmesi uzun süre lisans ücreti almamalı.Bu süre içinde Çelebi, Havaş ve Usaş gibi havacılık kuruluşlarına tenzilatlı handling hizmeti satılmalı. (ikram ve surface transport dahil)DHMİ, Çorlu'da havalimanı hizmet ücretlerinde indirimli tarife uygulamalı.Çorlu Havalimanı'nda ofis açacak şirketlere büyük indirimler yapılmalı.Bu havalimanına iniş kalkış yapacak uçaklara verilecek yakıt satış fiyatlarında mevcut fon uygulamaları hükümet tarafından hızla gözden geçirilmeli, geçiş dönemi için de olsa indirim yapılmalı.Çorlu ile İstanbul kent merkezi arasında otobüs seferleri düzenlenmeli.Sadece THY uçaklarında değil, özel ve yabancı havayolu uçaklarında bayram rezervasyonları doldu. Dolmakla da kalmadı, hemen her uçağın neredeyse bir uçak dolusuyedek yolcu listesi de oluştu. Türk Hava Yolları dış hatlarda Tunus, Münih, Paris, Londra, Viyana, Cenevre, Johannesburg, Cape Town, iç hatlarda Bodrum, Antalya ve İzmir'e bayramda ek seferler koyuyor ve uçak tiplerini büyütüyor. Ama yine de tüm uçaklar yüzde 90 doldu.THY 737-800 simülatörü alıyorOrta kapasite orta menzilli uçaklarını Boeing 737-800 olarak belirleyen THY şimdi bu tipin simülatörünü satın alıyor. Pilot eğitiminde kullanılan ve yaklaşık 11 milyon dolarlık simülatörün henüz pazarlıkları bitmedi. 737-800 simülatörünün gelmesi ile birlikte THY'nin Eğitim Başkanlığı’ndaki simülatör sayısı üçe çıkacak. B737-400 ve 500 uçakları ile RJ-100 ve 70 serisinin eğitimlerinde kullanılan iki simülatörü bulunan THY, başka havayolu şirketlerine de hizmet satacak. Hem özel havayolu şirketlerine hem de yabancı havayollarına tesislerini açan THY, burada pilot eğitimi vererek para kazanıyor. Aynı eğitim merkezine kurulacak olan mock-up ile kabin memurlarının da uygulamalı eğitimleri gerçekleşecek. Diğer havayollarının hostesleri de bu mock-up'ı kiralayabilecekler.Pegasus zamanında kalkışta birinciPegasus Havayolları İngiltere'de yapılan bir araştırmada, British Airways'ı geride bırakarak zamanında kalkışta birinci oldu. Geçen yıl nisan -ekim aylarını kapsayan araştırma Heathrow, Gatwick, Stansted, Birmingham, Edinburgh, Glasgow, Luton, Manchester ve Newcastle Havalimanları’nda yapıldı. Pegasus seferlerinin, gecikme ortalaması sadece 14 dakika oldu. Filosunda 6 adet B737-400 uçağı bulunan Pegasus Havayolları, yeni uçaklar alıyor. İki adet B737-400 uçağı, 23 ve 24 Mart'ta teslim alınacak. Ayrıca gelecek yıl nisan ayında teslim alınmak üzere Boeing'le bir adet B737-800 için de anlaşma yapıldı. Pegasus, seferlerin azaldığı kış aylarında iki B737'sini ekipleriyle birlikte Malezya Havayolları'na kiraya verdi. Şirketin bir uçağı ise Malta Havayolları'na kiralandı. Kiralık uçaklar nisan sonunda geri dönecek.Brezilyalı Embraer yok satıyorBrezilyalı Embraer firmasının üretimi olan ERJ-145 bölgesel uçağı satış rekoru kırarak toplam siparişini 365'e yükseltti. Uçağın müşterileri arasında Continental, American ve British Airways'in iç hat şirketleri de bulunuyor. Havayollarından gelen istekle uçağın daha uzun menzilli modelinin çalışmaları da tamamlandı. Gövdeye takılan yeni yakıt depoları sayesinde ERJ-145'in menzili yaklaşık 500 kilometre artırıldı. ERJ-145LR olarak adlandırılan model, nisan ayında hizmete girecek. Embraer, koltuk sayısı 50 olan uçağın piyasada tutulması üzerine daha kısa gövdeye sahip 37 kişilik modelinin tasarımına başladı. ERJ-135 adı verilen uçak şu ana kadar 60'a yakın sipariş aldı. İlk ERJ-135, mayıs ayında tamamlandıktan sonra temmuzda uçuş testlerine başlanacak. ERJ-135'in menzili 2 bin 500 kilometre. Seyir hızı saatte 800 kilometre olan uçak 13 bin metre yüksekliğe çıkabiliyor. Kabin yüksekliği 1.82, eni ise 2.1 metre. Uçak, bin 650 metrelik pisten havalanabiliyor. TOLGA ÖZBEKMetal kapaklı şaraplar bozuk çıkıyorUçaklarda metal kapaklı, küçük şişelere doldurulmuş şarapların çoğu büyük tad kaybına uğruyor. Kapaktan hava alması nedeniyle şaraplar ekşiyor, sirkeleşiyor. Yolcuların çoğu bu tür metal kapaklı küçük şişelerde verilen şaraptan memnun olmuyorlar. Bazı havayolu şirketleri metal kapaklı küçük şişe şaraptan vazgeçtiler. Yolcularının isteğiyle normal mantarlı şişelerden servise karar verdiler. Ancak çok sayıda havayolu şirketi ise metal kapaklı küçük şişe ile şarap servisini sürdürüyor.Yolcular neden şikayet ediyor:Şaraptan anlayan yolcular bu tür şişelerdeki şaraplarda bozulma olduğunu söylüyorlar. Mantar yerine kapak altlarında plastik madde bulunan şaraptaki tad farkı bu titiz yolcuları rahatsız ediyor. Çok sıkı oturmayan kapaklardan hava alan şaraplarda hızla ekşime meydana geliyor. Fermantasyonlu içkilerdeki ekşime hem yolcuyu rahatsız ediyor hem de doğal olarak büyük bir memnuniyetsizlik yaratıyor.Havayolları bu şişeleri neden tercih ediyor:Küçük şişelerde şarap servi
X

YAZARIN DİĞER YAZILARI