Kokpit

First Class kalkmalıTürk Hava Yolları 1993 yılında tek kelimeyle kusursuz bir first class yarattı. Özellikle Airbus A340 uçaklarında oluşturulan first class dünyadaki bir çok havayolunun first class'ından daha üstündü.Çok işlevli koltuklar, özel tv ekranı, özel telefon, mükemmel ikram ile havayolu pazarında iyi bir not aldı. Ancak hiç bir zaman, hiç bir hatta first class yeterli doluluğu yakalayamadı. 1995 yılında ikram yelpazesi genişletildi. Havyar ve istakoz gibi ürünler bir arada verildi. İstanbul çıkışlı uçuşlarda yolcuya üç cins tatlı birden, bir de petit four sunuldu. Deri çantalar içinde traş makinesine kadar konulmuş hediyeler dağıtıldı. Bütün ikram 'cristopfle' takımlarla yapıldı. Gümüş tepsiler kullanıldı.Ne yazık ki o porselen takımların bir çoğu kırılıp ziyan oldu. Gümüş tepsilerin çoğu esrarengiz şekilde kayboldu. Ve bu iş zaman içinde astarı yüzünden pahalı hale gelmeye başladı. Ekonomi ya da business biletli bir çok yolcu first class'da uçabilmek için birbirini yemeye başladı. Kuşkusuz çok sayıda politikacı upgrade edilerek first class'da uçtu. Dünyanın her havayolunda bir çok kişi upgrade edilerek bir üs sınıfta uçurulur. Şirketlerin portföyünde, bu tür bir yetki ve ikramın bulunması da doğaldır. Olması da gerekir. BA'dan Swissair'e, Delta'dan Singapur Havayolları'na kadar bir çok şirkette 'upgrade' kuralları belirlenmiştir.THY'de upgrade kurallarını uyguladı ama sürekli baskı ile karşılaştı. Her neyse sonuçta 1996 yılının ilk altı ayında first uygulamasının zararı 765 bin Dolar seviyesine kadar çıktı. THY first class'dan para kazanmadı mı? Elbette kazandı. Ama hedeflenen rakamlara hiç ulaşılamadı.*Genel rakamlara bakıldığında THY'nin artık first class'dan para kazanma şansının giderek azaldığı görülüyor. Kazanç azalıyorsa first class'da direnmenin de mantığı yoktur. Bu yıl başta Sabena olmak üzere bir çok havayolu şirketi first class'ını kaldırdı. KLM gibi kuruluşlar first class yerine iyi bir business class geliştirmeyi hedeflediler. Birinci sınıf yolcu bölümünden vazgeçilmesi uçağa daha çok koltuk koyma imkanı da veriyor. Ama bir çok havayolu şirketi, first class'ı kaldırdık diye business sınıfını da tıkış tıkış yapmadılar. Hatta business class'daki koltuklarını çok daha iyisi ile değiştirdiler. Uçakları iki bölümlü oldu. Ekonomi sınıfı ve business sınıfı. Bu yöntemle business'da karlılığın arttığı görüldü. Karlılık artarken doğal olarak first class'dan kaynaklanan zararda yok olmuştu.Türk Hava Yolları aynı yöntemi izleyebilir. Hızla first class'ı kaldırıp yerine süper business class oluşturabilir. Başlangıçta çok sayıda uçakta önemli bir harcama ile değişiklik gerekse bile zaman içinde başlangıç maliyetinin önemi kalmaz. THY A340 uçaklarından başlayarak çok iyi bir koltuk, yine çok iyi ama daha az çeşitli ikramla süper business class'ını yaratmak için harekete geçmelidir. Yeni alınan Boeing 737-800 uçaklarına da iyi business koltuğu konulmalıdır. Böylece A 340, A310 uçaklarındaki koltuklarla Boeing 737-800'lerdeki business koltukları arasında bir uçurum olmaz. İyi bir süper business class, ölçülü upgrade, yaratıcılığın kullanıldığı hoş bir ikram, fazla bagaj hakkı, küçük ama işlevli bir hediye first class açığını ve de zararını hemen kapatır sanırım.Yolculara bir yakınının ismi de sorulacakABD Ulaştırma Bakanlığı bir kaza anında kesin yolcu listesinin çabuk hazırlanabilmesi için, yurtdışı uçuşlarda havayolu şirketlerinin her Amerikalı yolcunun ‘tam ismi’ni almaları koşulunu getirdi. Bakanlık ayrıca, 1 Ekim 1998'den itibaren Amerikan ve yabancı havayollarının yolculardan kontak kurulabilecek herhangi bir yakının adı ve telefon numarasını da almalarını kararlaştırdı. Bu kararların alınmasına, 1996'daki TWA 800 uçak kazasından sonra yolcuların adlarının ve adreslerinin belirlenmesinin büyük geçikmeye yol açması neden oldu.Kararların alınmasına öncülük eden TWA 800 kazasında eşini ve iki kızını kaybeden Joe Lychner, ‘Tam isim alınması ve kontak kurulacak telefon numarasının bulunması kaza sonrasında yolcu listesinin yayınlanmasını oldukça çabuklaştırır. Bu da amansız bir bekleyiş içinde olan yolcu yakınları açısından çok önemli.’ dedi. Bakanlık yetkilileri, bu kuralların ABD içindeki uçuşlarda da uygulanmasına kamuoyundan alınacak tepkiye göre karar verecek.Öte yandan Beyaz Saray Uçuş Güvenliği Komisyonu, önümüzdeki günlerde 18 kilo ağırlığının altındaki çocukların anne kucağına oturtulması iznini kaldırarak özel bir çocuk koltuğuna oturtulması koşulunu tartışmaya açacak.Lufthansa sigarayı yasaklıyorAlman havayolu şirketi Lufthansa, 29 Mart'da başlayacak 1998 yaz tarifesiyle birlikte, tüm uçuşlarında sigara içilmesini yasaklayacak. Ama buna rağmen havalimanlarındaki bekleme bölümlerinde ve salonlarda sigara içilebilecek mekanların oluşturulması için de çaba gösterecek. Ayrıca uçak üreticisi firmalarla işbirliği yaparak gelecekte uçaklarda diğer yolcuların rahatsız olmayacağı şekilde sigara içilebilmesini mümkün kılabilecek yeni teknik çözümler arayacak.Lufthansa, sigarasız uçuş uygulamasını başlatmasıyla yolcularının dumansız bir ortamda yolculuk etme yönündeki isteklerini yerine getirmiş olacak. Şirketin yaptırdığı anketlere göre yolcuların üçte ikisinden fazlası uçaklarda sigara içilmesini istemiyor. Anketler ayrıca sigara içen yolcuların seyahat sırasında sigaradan vazgeçmeye hazır olduklarını ortaya koyuyor.Lufthansa yeni uygulama ile birlikte hizmet programını Star Alliance bünyesinde yer alan ve tüm seferlerinde sigara yasağı uygulayan United Airlines, Air Canada ve SAS havayolları ile uyumlu hale getirmiş olacak.Lufthansa sigarasız uçuş uygulamasını ilk kez 1995 yılının Şubat ayında bazı Amerika ve Kanada uçuşlarında başlattı. PERVANELİ UÇAK JET MOTORLU OLDUYıllardır pervaneli olarak üretilen ve çok sipariş alan Do328 artık jet motorlu. Yeni uçağın testlerine geçen ay sonunda yapılan ilk uçuşla başlandı. Bu yıl sonunda havacılık otoriteleri tarafından onaylanacak uçağın 1999'un ilk aylarında hizmete girmesi bekleniyor. Böylece ilk kez bir pervaneli uçak, hiç bir yapısal değişikliğe uğramadan jet motorlu hale gelmiş oluyor.Alman DASA grubu içinde bulunan Dornier şirketi iki yıl önce Amerikan Fairchild'a satılmıştı. Satış sonrasında Fairchild yaptığı araştırmada bölgesel uçaklarda jet motorlulara daha fazla talep olduğunu gördü. Ve Do328'e jet motor takacağını açıkladı. Bu yeni fikir havacılık çevrelerinde büyük ilgiyle karşılandı. Alınan ilk siparişlerle birlikte 328JET adı verilen uçağının çalışmaları başladı. Şirket, eskiden pervaneli olan ve ikinci olarak üretilmiş, kullanılmış uçağın kanatlarına Pratt and Whitney üretimi PW306/9 tipi jet motorları taktı.Şu anda 328JET'in koltuk kapasitesi 31. Ancak Fairchild/Dornier'in bu gövdeden geliştirilecek yeni bir aile üzerinde çalışmaları sürüyor. İkinci model 40-43 koltuktu 428JET olacak. Bu modelle ilgili çalışmaların Nisan ayı içinde başlaması planlanıyor. Daha sonraki aşamalarda ise 70 koltuklu 728 ve 90 koltuklu 928 projeleri var. 328JET'le daha çok Avrupalı havayolu firmaları ilgileniyor. Fairchild özellikle 40 ve 70 koltuklu modellerinin Amerika'da da ilgi görmesini bekliyor. Kullanılan jet motorlar kabindeki gürültü oranını azaltırken, 328JET'in uçuş performansını da oldukça artırdı. Artık çok daha hızlı uçabilen 328JET, 10 bin metre yüksekliğe 14 dakikada tırmanıyor. Yeni tasarım sayesinde koltuk maliyetlerinin çok düşük olduğunu belirten uzmanlar, uçağın şu ana kadarki siparişlerinin 30'u aştığını söylüyorlar. Pervaneli modelinin üretimi ise isteğe göre sürecek.THY'nin pet kutuları hatalıTürk Hava Yollarının evcil hayvanların uçak kabininde taşınmasında kullanılan karton kutuların hatalı dizayn edildiği ortaya çıktı.Stardart ölçülerdeki kutuların alt kısmındaki deliklerin çok büyük olması nedeniyle özellikle kedilerin buradan patilerini çıkardıkları saptandı. Yavru kedi taşınmasında son derece sakıncalı olan
Yazarın Tüm Yazıları