Jet-Pa gurbetçi paralarını Sergen'e mi yatırdı?

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

Bundan bir yıl önce Almanya'da verdiği ilanlarda, ‘‘Proton fabrikası kurup, yılda 12 milyar marklık ihracat yapacağım'' diyen Jet-Pa, bu vaatleriyle gurbetçiden 200 milyon mark topladı. Ama, bir yılda fabrikayı kuramadı. Bunun yerine spor holdingi kurup, bonservis bedeli 9 milyon dolar olan Sergen'i aldı.

JETPA'nın İstanbulspor'un Fenerbahçe'den 9 milyon dolar bonservis bedeli istediği yıldız futbolcu Sergen'i alması, ‘‘Geçtiğimiz yıl, Avrupa'nın en büyük otomobil fabrikasını kurmak ve 2.3 katrilyon liralık otomobil ihraç etmek vaadiyle Jet-Pa'nın topladığı paralar Sergen'e mi gitti?'' sorusunu gündeme getirdi.

Jet-Pa'nın vaadlerine güvenip, bir kalemde 200 milyon mark yatıran gurbetçileri endişeye soktu. Düzenlediği basın toplantılarını, temel atma törenlerini, showroom açılışlarını canlı yayınlatabilmek için televizyon kanallarına milyonlarca doları bir kalemde gözden çıkartabilen, 12 futbol, bir güreş takımını satın almak için paralar saçan Jet-Pa daha önce de, çekilişle Tofaş sahibi yapacağım vaadiyle 1300 kişiden 3 trilyon lira toplamış, bu paralarla Özelleştirme İdaresi'nden bina satın almış, ithal edilecek Proton'a başlangıç sermayesi yapmıştı. Jet-Pa, bu paraları işletirken, kampanyaya katılanlar ise otomobillerine kavuşabilmek için 1.5 yıla yakın bir süre beklemek zorunda kalmıştı.

Şimdi aynı uygulamayı Malezya'dan ithal ettiği otomobiller için uygulayan ve Proton almak için kampanyaya katılanların paralarını 6 ay çalıştıran Jet-Pa, getçiğimiz yıl Almanya'da Jet-Pa International Marketing and Trading GmbH adlı bir şirket kurmuştu. O dönemde, Jet-Pa Holding'in hisselerinin yüzde 50'si bu şirkete devredilmişti.

Jet-Pa'nın yurt dışında kurduğu bu şirketin ilk icraatı 1998 yılının şubat ayında oldu. Şirket, Kombasan'da olduğu gibi ‘Şeffaf ortaklık sistemi' adıyla gurbetçilerden para toplamaya başladı. Bunun için de yurt dışında yayınlanan Türk gazetelerine tam sayfa ilanlar veren Jet-Pa, Avrupa ve Ortadoğu'nun en büyük otomobil fabrikasını bir yıl içinde kurma vaadiyle ortak aramaya başladı. Verilen ilanlarda, Jet-Pa Holding'in ‘‘Türkiye'nin ilk dünya şirketi'' olduğu, kuracakları bu dev fabrikada Proton otomobillerin üretiminin gerçekleştirileceği iddia ediliyordu. Ayrıca, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da kurulacak beş fabrikada 100 bin kişiye istihdam sağlanacağı da taahhüt ediliyordu. Kuracakları fabrikada üretilecek otomobiller yurt dışına pazarlanarak, yılda elde edilecek 12 milyar marklık yani, 2.3 katrilyon liralık gelirden de önemli bir pay verme taahüdünde bulunuluyordu. Bu da 49 milyar mark olan Türkiye'nin toplam ihracatının dörtte birini tek bir kalemde gerçekleştirme anlamına geliyordu.

FABRİKA ORTADA YOK

Jet-Pa'nın gurbetçilere verdiği vaadlerin üzerinden tam bir yıl geçti. Geçen bu bir yıl içersinde gurbetçilere, Avrupa ve Ortadoğu'nun en büyük otomobil fabrikasını kurup, üreteceği 1 milyon 100 bin otomobilin 12 milyar marklık bölümünü ihraç edecekti. Dev konut projelerini peş peşe devreye sokup, geride kalan bu bir yıl içinde 50 bin kişiyi istihdam edecekti. Bu projelerden elde edeceği karın, yüzde 80'ini para topladığı gurbetçilere dağıtacaktı. Verilen bu sözler üzerine gurbetçiler de Jetpa'ya 200 milyon markını (38.8 trilyon lira) emanet etti.

Peki, Jetpa geride kalan bir yıl içinde 200 milyon marklarını aldığı gurbetçilere verdiği tüm bu sözleri yerine getirdi mi?

Jet-Pa, geçen bir yılda bırakın ihracatı, Proton fabrikasını kuramadı.

Buna karşın, Bursa'daki İbrahim Sönmez Tekstil'i ve Münci İnci'nin dergi grubu İntermedya'yı aldı.

Bir de, Jetpa Spor Holding'i kurdu. Bu holding'in bünyesine 12 futbol, bir de güreş takımını kattı. Son olarak da, İstanbulspor'un Fenerbahçe'den 9 milyon dolar yani, 2.9 trilyon lira bonservis bedeli istediği yıldız futbolcu Sergen'i aldı.

YENİ VAATLER

Gurbetçilere verdiği bu vaadlerden sonra şimdi de, Türkiye'nin ilk tesettür oteli olan Didim'deki Caprice Otel'i 25 otelli zincir haline dönüştürmeyi, Siirt ve Hakkari'de 3 trilyon liralık yatırımla tekstil ve iplik yatırımı, 10 ayrı ayrı tesise ortak olmayı, Brunei Sultanı'nın da ortak olacağı 50 bin konutluk inşaat projesini ortaya koyuyor. Ayrıca, önümüzdeki 10 yıl içinde 300 milyar dolar, 20 yılda da 1 trilyon dolarlık ciro hedefliyor. Dünyada mağdur edilerek, paralarından para kazanılacak milyonlarca Türk bulundukça, Jet-Pa bu yeni projeleri için de nasıl olsa kaynak yaratır.

Yazarın Tüm Yazıları