İşte gençlerin en sevdiği markalar

Gençler konusunda uzmanlaşmış pazarlama ajansı Youth Republic, bir araştırma yaptırmış. Yapan da saygın araştırma şirketlerinden Synovate.

Harçlık Pazarı isimli araştırması ile, gençlerin tüketim alışkanlıklarını, hayat görüşlerini ve aralarındaki yeni trendleri incelemişler. Araştırma, Türkiye’de sayıları 15 milyonu bulan genç nüfusu anlamak açısından önem taşıyor. İçinde pek çok veri var ama tabii ben alışveriş alışkanlıkları ile igili bölümü ele geçirdim.
16 ilden 3 bin 119 üniversite ve lise öğrencisi, 1.533 okumayan/çalışan genç ve onların aileleriyle görüşülmüş. Çalışan gençlerin bir kısmı lise mezunu, bir kısmı o kadar bile okuyamadan çalışmaya başlamak zorunda kalmış çocuklar. Bu arada anket yöntemiyle yetinilmemiş, öğrenci evlerine kameralar yerleştirilmiş, gençlere harcama günlükleri tutturulmuş.
Gelelim sevdikleri markalara... Önceden söyleyeyim; markalar lise öğrencisi, üniversite öğrencisi ve çalışan gençler arasında farklılık gösteriyor. Sonuçlara bakınca siz de anlayacaksınız, çalışan çocuklar için çıkan sonuç sevdikleri marka değil aslında, “alabildikleri” marka.

AVON’A ŞAŞIRDIM

Üniversiteli, liseli ve çalışan gençler arasında cep telefonu denince akla Nokia geliyor. Bu hepsinde aynı. Spor giyim, ayakkabı ve çantada Adidas ile Nike diyorlar. Liseli ve üniversiteli gençler bu iki markayı günlük giyimde de tercih ediyor. Çalışan gençlerin günlük giyimdeki tercihleri ise LC Waikiki. Kozmetikte Avon’u tek geçiyorlar. Bu ilginç bir sonuç; Avon katalogdan siparişle alınabilen bir marka çünkü, mağazalarda satılmıyor. Şık, gece giymek için bir şey almaları gerektiğinde liseliler de üniversiteliler de Zara’ya gidiyor. Bu konuda çalışan gençlerin adresi ise Adil Işık. Malum, Zara’ya kıyasla çok daha hesaplı bir marka. Elektronikte ayrışma çok açık görülüyor: Liseli gençler Casper, üniversiteli gençler Sony, çalışan gençler ise Arçelik’i tercih ediyor.
Üniversite öğrencilerinin yüzde 33’ü internetten alışveriş yapıyor. Bu oran liseli gençlerde 10. Eh, bundan daha doğal bir şey olamaz; internetten alışveriş yapabilmek için kredi kartı sahibi olmak lazım. İnternetten alışveriş oranı çalışan gençler arasında daha da düşük; yüzde 6.
Araştırmanın detayları arasında bir bilgi daha dikkatimi çekti. Çocuklar harçlıklarının büyük bölümünü cep telefonuna kontör almak için harcıyor. Bir o kadar para da dışarıda yenen yemeğe gidiyor. En az okula ve kültür sanat olaylarına para harcıyorlar. Gerçi bu detay bir kız öğrencinin tuttuğu harcama günlüğüne aitti. Belki sinema biletinin ücretini hep erkek arkadaşı ödüyordur.

Pazar günü İstanbul’da alışveriş partisi var

Şişli’deki addresistanbul, çok sevdiğim ama hiç gidemediğim bir alışveriş merkezi. Otomobiliniz yoksa, ulaşmak çok kolay değil. Kafaya takıp gitmek için, sadece orada satılan bir şeyin peşinde olmak gerekiyor. Ki bugüne kadar bunlardan biri Habitat mağazasıydı, fakat ikinci şubesini dün Kanyon AVM’de açtı.
Yine de bu pazar bütün günü addresistanbul’da geçirmek için şahane bir nedenimiz var: Alışveriş Partisi.
Yılbaşı gecesinin sıcaklığında ve renklerinde olacak AVM. Tüm mağazalarda indirim oranı yüzde 50’ye kadar çıkıyor. Yeni yıl hediyesi de alabilirsiniz, evinizi de döşeyebilirsiniz.
Siz alışveriş yaparken DJ de müzik yapacak. Sokak lezzetleri ikram edilecek. Geçen sefer Habitat’ta sıcak şarap servisi de vardı.

YILDIZLAR BİLE SATILIK

500 lira ve üzeri alışveriş yapanlar, bir yıldıza ismini verebilecek. Yok yok süper ünlü bir sinema oyuncusundan değil, gökyüzündeki gerçek yıldızlardan bahsediyorum. Çekiliş yok, kura yok. Ne de olsa uzayda dünya kadar yıldız var; herkese yeter. International Star Certificate, Kuzey Yarım Küre’de ve Burçlar Kuşağında, isimlendirmek istediğiniz yıldızı sadece size özel olarak teleskopik koordinatları ile çıkartıyor, resimliyor ve sertifikalandırıyor.

AVM’LERDE YILBAŞI

Vestiyer hizmeti

İstanbul Kozyatağı’ndaki Palladium, 31 Aralık’a kadar üretsiz bellboy ve vestiyer hizmeti veriyor. Yedisi bisikletli, üçü arabalı olmak üzere 10 bellboy, müşterilerin paketlerini taşıyacak. Ziyaretçiler ayrıca paketlerini ve paltolarını vestiyere bırakabilecek.

Evlenme şansı

Bursalı AVM Korupark, yılbaşı kampanyasına katılanlara ev sahibi olma fırsatı tanıyor. Katılmak için 75 liralık harcama yapmanız yeterli. Korupark Evleri’ndeki 2+1 daire, 15 Nisan’daki çekilişle sahibini bulacak.

Hediye fırtınası

Forum İstanbul’da da eğlenceli bir kampanya var. 10 Ocak’a kadar alışveriş merkezinden 100 liralık alışveriş yapan herkes, hediye kabinine girerek uçuşan hediyelerden hangisini yakalarsa alıp götürecek. 100 liralık fiş getirenler, gözleri kapalı şekilde şeffaf bir kabine girecek, hava akımıyla uçuşan hediyelerden birini kapmak için yarışacak. Uçuşanlar arasında Turkuazoo ve Magic Ice giriş biletleri, SPA davetiyesi, bedava konuşma dakikaları var.
Yazarın Tüm Yazıları