İsen Buga 200 milyon dolara modernleşiyor

DÜN Ankara Esenboğa Havaalanı’na indiğim anda her zaman olduğu gibi aynı soru beynimi kurcalıyor: ‘Esenboğa adı nereden?’

24 saat sonra arşivde küçük bir araştırma Murat Bardakçı’nın tam dört yıl önce bu sorunun cevabını vermiş olduğunu ortaya koyuyor.

Meğer Esenboğa çoğumuzun sandığı gibi esen, gürleyen bir boğa anlamında değil.

Sözcüğün başındaki ‘esen’, esasında ‘mutlu’ anlamına gelen ‘isen’.

‘Esenboğa’
nın aslı ise ‘İsen Buga’ yani ‘Mutlu, sağlıklı öküz’ ve Timur’un generallerinden birini adı. Şimdi çocuklara nasıl ‘Arslan’ adı verilirse o dönemlerde de boğa, öküz, manda gibi isimler verilirmiş.

Cengiz Han soyundan gelen İsen Buga, Yıldırım Beyazid ile Timur arasında 1402’de Ankara dolaylarında yapılan savaşta karargáhını bugün kendi adıyla anılan yerde kurmuş.

Esenboğa’nın öyküsü böyle.

Havalimanı bugünkü haliyle arkasında görkemli bir tarih olan isme pek de yakışmıyor.

Esasında Türkiye’nin başkentine de yakışmıyor.

İşte bu yüzden Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminalini yapan ve işleten TAV’ın CEO’su Sani Şener’in verdiği haber önemli.

EYLÜLDE BAŞLIYOR

Esenboğa
Havaalanı’nın ihalesini kazanan TAV eylül ayında inşaata başlıyor.

200 milyon dolarlık proje iki yılda tamamlanacak.

Ankara Esenboğa Havalimanı bugünkü haliyle 1 milyon dış hat, 1 milyon da iç hat olmak üzere 2 milyon yolcuya hizmet veriyormuş.

Yeşilköy Havaalanı’ndan ise 10 milyonu dış hat, 6 milyon iç hat yolcusu toplam 16 milyon yolcu geçiyormuş.

Ankara’nın, Yeşilköy Atatürk gibi modern bir havalimanına kavuştuktan sonra yolcu kapasitesini katlayacağı kesin.

Bir de işin şu boyutu var: Siyasi ve ticari başkentlerin aynı şirket tarafından işletilmesi büyük oranda transit karmaşalarını önleyebilecek.

Sani Şener ile sohbette, TAV gibi altı yıllık geçmişi olan bir şirketin imza attığı ve atacağı başarılar geliyor gündeme.

Tahran, Kahire gibi havalimanlarının projelerini kazanmak kolay değil.

Bunlar TAV’ın bir marka olma yolunda hızla ilerlediğini gösteriyor.

Peki bu başarının arkasında ne var?

‘İş geliştirme grubumuz dünyadaki tüm ihaleleri takip ediyor. Şu anda iki kişi Fas’ta Muhammed V, 2 kişi Tunus’ta Enfida havalimanlarının ihalesini takipte. Kiev’de ihale peşindeyiz.’

TAV’ın halen sürdürmekte olduğu bir proje Dubai’de A380 uçaklarının hangarları.

Hangar kanat açıklığı 100 metre olan uçaklar için kolonsuz inşa ediliyormuş.

Başarının diğer küçün bir sırrı ise şu: TAV hem yerel, hem uluslararası insan gücüyle çalışıyor.

Şener, ‘Global bir firma olmanın şartları bunlar’ diyor ve şöyle bir anekdot aktarıyor.

Bir ay önce Doha’da Katarlı bir işadamıyla görüşmeye giderken yanına Hırvat bir mühendis de götürmüş. Katarlı işadamını İstanbul’a davet etmiş. ‘Memnuniyetle geliriz. İstanbul bizim eski başkentimiz’ cevabını almış. Bu arada Hırvat mühendis de söze karışmış ‘İstanbul bizim de eski başkentimiz’...

İsen Buga
’nın adını taşıyan havalimanını modernleştirecek olan TAV, global firma olma yolunda yürürken elbet ki Osmanlı mirasının katkısından da yararlanacak.

Prestij kaybeden THY’yi kurtarmanın bir yolu

TEMPO
Dergisi bu hafta kapak konusu yapmış: ‘THY’de S.O.S.’

THY’nin performansı yükselen havayolları arasında ilk beşe girdiği güzel günler geride kaldı.

AKP Hükümeti’nin başa getirdiği ekip, kár ederken teslim aldığı kurumu 2004’ün ilk çeyreğinde 87 trilyon lira zarara uğratmış.

THY’deki gecikmeler, uçuş iptalleri (dün Ankara’dan İstanbul’a yarım saat gecikmeli kalktık, Antalya uçağı ise 2 saat erteleme gösteriyordu) personelin memnuniyetsizliği derken çanlar ciddi bir şekilde çalmaya başladı.

Tempo Dergisi’ndeki yazı geçenlerde Kavrakoğlu Danışmanlık’ın Başkanı Profesör İbrahim Kavrakoğlu ile yaptığım konuşmayı aklıma getirdi.

İki yıl önce TÜSİAD için ‘Yeni Rekabet Stratejileri’ raporunu hazırlamış olan İbrahim Kavrakoğlu internet üzerinden üst düzey yöneticilere MBA eğitimi veriyor.

Online MBA dersleri, strateji yönetimi, finans, kalite, kurum kültürü, pazarlama, satış gibi farklı alanlarda veriliyor.

Şimdiye kadar internet üzerinden MBA eğitiminden 3 bin 300 kişi yararlanmış.

Kavrakoğlu Danışmanlık bu konuda ABD’deki Webster ve Phoenix üniversitelerinden sonra üçüncü sırada geliyor.

Dersler internet üzerinden ise uygulamalar work-shop şeklinde.

Şimdi bunların THY ile ilgisi nedir diye merak ediyorsunuz.

THY’nin üst düzey yöneticileri, Yusuf Bolayırlı döneminde bu eğitimden yararlanmış.

İbrahim Kavrakoğlu’nın anlattığına göre, Yusuf Bolayırlı’nın bizzat work-shop’lara katılmış ve THY’ye yön veren birçok kararı bu work-shop’larda alınmış.

THY’nin 2002 yılında zirveye çıkması ve kára geçmesinde bu eğitimin katkısı büyük.

THY’nin 121 yönetici bu eğitimden geçmiş.

Kavrakoğlu’nun müşteri portföyünde Alcatel, Broderi Narin, Coca Cola, HP, Hugo Boss, İş Bankası, Mercedes Benz, Şişecam, Vitra, Turkcell gibi şirketler var ama bana kalırsa en önemlisi THY zira onun ne olacağı hepimizi yakından ilgilendiriyor.
Yazarın Tüm Yazıları