Elektrikli otomobil modellerini üretmek, içten yanmalı motora sahip otomobil modellerini üretmekten daha kolay. Bu yüzden ulaşım sektörünün geleceğine teknoloji firmaları da ilgi duyuyor ve yatırım yapıyor. Xiaomi, Sony ve Apple gibi firmalar elektrikli otomobillerini piyasaya sürmek üzere çalışmalarını hızlandırdı bile.
#Elektrikli OtomobilGümrük Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşması kapsamı dışında olan ülkelerden ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 10 ilave gümrük vergisi getirildi. Karar, başta Çin ve Japonya olmak üzere Uzakdoğu’dan gelecek birçok elektrikli otomobilin satış fiyatını doğrudan arttıracak. Kısa süre sonra Türkiye pazarına girecek olan dünya devi Tesla’nın Model 3’ü de Şangay üretimi olduğu için ilave vergiden etkilenecek.
#Gümrük Birliği Ve Serbest Ticaret AnlaşmasıHer geçen gün tanıtılan elektrikli otomobillerin sayısı artıyor. 2021 yılının ilk çeyreğine bakıldığında (Mart 2021 rakamlarına göre); tüm dünyada toplam otomobil pazarının -daralma olmasına rağmen- yüzde 5.8’ine denk gelen elektrikli otomobil satışı olduğunu görüyoruz. Henüz elektrikli otomobillerin sayısı düşük olsa da geliştirilen ya da gelecek için planlanan elektrikli otomobil teknolojileri büyük merak uyandırıyor. Örneğin şu anda bir kablo yardımı ile şarj edilebilen otomobiller için gelecekte kablosuz şarj özellikleri öne çıkacak. Uzaktan yüklenen yazılımlarla araçların menzili yükseltilirken, akıllı telefonla otomobilin ısıtma-soğutma ayarları uzaktan yapılabiliyor. Yerli otomobil TOGG için de farklı teknolojiler bekleniyor. Örneğin TOGG, barındırdığı Akıllı Yaşam Platformu ile sürücünün kişisel asistanı gibi de çalışabilecek.
#GazetehaberleriUluslararası Cenevre Otomobil Fuarı, pandemi nedeniyle verilen dört yıllık aranın ardından dün kapılarını yeniden açtı. Eski görkemli yıllarından eser kalmayan fuara, çoğunluğu Çinli olmak üzere sadece 8 büyük marka katıldı. Fuara katılan tek Avrupalı olan Fransız Renault Grubu, Çinlilerin tam karşısında ‘uygun fiyatlı elektrikli otomobili’ Renault 5’in lansmanını yaptı ve “Bu oyunda biz de varız” mesajı verdi.
#RenaultGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük Vergi2022’de Ford’un Romanya’daki Craiova fabrikasını satın alan Ford Otosan, Türkiye’deki tedarikçileri de aynı bölgeye taşıyarak Avrupa’da adeta “yerli organize sanayi bölgesi” kurdu. Satın alma sonrası 7 Türk tedarikçinin Romanya’da tesis açtığını belirten Ford Otodan Lideri Güven Özyurt, “Romanya’da bulunan 10’a yakın Türk tedarikçiden araçlarımız için parça alıyoruz. Sadece buradaki Türk tedarikçilerden değil, Puma için Türkiye’den 20, Courier için Türkiye’den 60 tedarikçi ile çalışıyoruz” dedi.
#RomanyaAlman otomotiv devi BMW, dünya genelinde ekonomik anlamda yaşanan krize ve belirsizliğe rağmen grup bünyesinde geçen yıl 2 milyon 555 bin 341 otomobil satıldığını açıkladı. Bu, BMW Group’un dünya çapındaki araç satışlarında yüzde 6,5’lik bir artış anlamına geliyor. Bu rakamlara BMW markasının yanı sıra grup bünyesindeki Mini, motosiklet bölümü ve Rolls-Royce markaları da dahil. Grup, Çin’de yüzde 4,2, ABD’de yüzde 9,4 ve Avrupa’da yüzde 7,5’lik bir cari satış artışı bildirdi.
#AlmanyaYıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) Yıldız Teknopark bünyesinde kurulan ‘EVRY’ girişimine ait elektrikli otomobil VERY, 2024’te yola çıkmaya hazırlanıyor. Ön sipariş almaya başlayan Türkiye’nin yüzde 100 yerli ikinci otomobil markasının seri üretimine 2025 yılında başlanacak.
#VERY2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıAlmanya’da Anayasa Mahkemesi’nin kararından sonra elektrikli arabalara verilen teşvikler bıçak gibi kesildi. Geçen hafta sonu tamamen beklenmedik bir şekilde sona erdiği duyurulan elektrikli araba teşviki için yapılan başvuranlar ne olacak? Teşviki kaldırma kararı alan Federal Alman Hükümeti, geri adım atar mı? Konuyu enine boyuna siz değerli okurlarımız için araştırdık ve derledik.
#ALMANYAÇinli otomotiv markaların Türkiye pazarı çıkarması tüm hızıyla devam ediyor. Yılın sonlarına yaklaşırken artık neredeyse her hafta bir Çinli marka Türkiye’de satışlara başlayacağını açıklıyor. Son olarak, 2022 yılında Çin’in en çok satan elektrikli araç start-up’ı olan Hozon Neta ve Çinli Shineray Grubu çatısı altındaki İtalyan SWM de yakında Türkiye pazarında satış yapmaya başlayacaklarını duyurdu.
#ÇinPazar payları yüzde 27’ye düşen sedan otomobiller önümüzdeki yıl yeniden sıçrama yapabilir. Passat’ın varisi olan elektrikli sedan modeli ID.7’yi, 2024’ün üçüncü çeyreğinde getirmeyi planladıklarını belirten VW Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, “ID.7’yi yüzde 10 ÖTV diliminde getirmek için çalışıyoruz. Başarılı olursak sedan pazarını tekrar yukarı çıkartacak kadar yüksek adetlerde satarız” dedi. Geçen yıl üretimi biten Passat Sedan, dünyada en çok Türkiye’de satılıyordu.
#VWElektrikli araçların yüzde 10 ÖTV dilimini tutan matrah limiti, yani vergisiz fiyat üst limiti 1 milyon 250 bin TL’den 1 milyon 450 bin TL’ye çıkarıldı. Düzenleme ile artık vergiler dahil fiyatı 1 milyon 914 bin TL’ye kadar olan araçlar yüzde 10’luk ÖTV diliminde kalacak ve tüketiciler vergi dilimi geçişlerinde yaşanan yüksek zamlardan korunacak. Şu anda Türkiye’de 16 markanın 29 elektrikli otomobili bu vergi avantajından yararlanabiliyorken düzenlemeden sonra listeye beş veya altı model daha eklenebilir.
#ÖTVYüksek fiyatları ve homologasyon uyumsuzluğu nedeniyle Türkiye’ye getirilmeyen ‘rüya arabalar’ için önemli bir karar alındı. Ford, Kuzey Amerikalı Bronco Sport, Edge ve F-150’yi Türkiye’de ilk kez satışa sunacağını açıkladı. Elektrikli Pick-Up F-150 Lightning için de çalışmalar var. ‘Özgürlük Makineleri’ olarak adlandırılacak bu araçların homologasyonu olmadığından sayıları ilk etapta model başına 70 adetle sınırlı kalacak. Ancak, talep yüksek olursa homologasyon süreçleri başlayabilir.
#FordAlmanya’da elektrikli otomobil satışlarında yaşanan düşüşün devam etmesi üzerine Alman otomotiv devi Volkswagen yönünü Çin’e çevirdi. Çin otomobil piyasasında yıllardır etkin bir rol oynayan ve önemli bir pay alan Volkswagen Grubu, elektrikli otomobil üretimi için Çinli Xpeng şirketiyle anlaştı.
#XpengUlaşım sektörünün geleceğinde sadece elektrikli otomobiller, motosikletler ya da farklı özelliklerle donatılmış uçaklar yer almıyor. Şu an çok sayıda firma uçan otomobil ve uçan taksi modelleri üzerinde aktif olarak çalışmalar yürütüyor. İşte onlardan en çarpıcı örnekler...
#Uçan OtomobilSanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır, otomotivde yeni yatırımlar çekmek üzere sıcak görüşmeler yürütüldüğünü belirtti. Kacır, “Avrupa firmalarının yanı sıra aralarında Çin’in de bulunduğu Uzakdoğu’dan birkaç markayla görüşüyoruz. Yıl bitmeden bunlardan en az birinin yatırım kararını duyurmasını bekliyoruz. Listede Manisa da var” diye konuştu.
#Fatih KacırÇinli SAIC Motors bünyesindeki İngiliz efsanesi MG’nin elektrikli otomobiller için geliştirdiği yeni platform üzerinde üretilen ilk modeli MG4 Electric, Türkiye’de satışa sunuldu. Birçok uluslararası otorite tarafından “yılın otomobili” olarak gösterilen modelle ilgili Doğan Trend Otomotiv Genel Müdür Yardımcısı Tibet Soysal, “Yeni modelimiz Türkiye pazarında da güçlü bir oyuncu olacak. Hatta ilk parti araçlarımız daha gelmeden yolda satıldı. 2023 yılı satış hedefimiz 2000 adet” dedi.
#MG4 ElectricTOGG CEO’su Gürcan Karakaş, "Biz bu şirketin kuruluşunu, inşaatını 24 saat canlı yayınladık. İçeride teknolojiler yerleştikçe gelişmeleri ayda en az bir kere herkese yayınladık. Pazarda hiçbir şekilde aracımızı göstermiyor değiliz. Burada bir gizem yaratıyor da değiliz. Sonuçlarımızı artık herkes görebiliyor. Togg, fikri mülkiyeti yüzde 100 bize ait bir şirkettir. Yerlilik oranı nedir dediğimizde ve değer bazında baktığımızda yüzde 51'le başlıyoruz ama biz 3 sene içerisinde yüzde 68-70'lere çıkacağımızı şimdiden görüyoruz” dedi.
#ToggSanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, CNN Türk'te Kılıçdaroğlu'nun Atatürk Havalimanıyla ilgili ABD’li şirket vaadine yanıt verdi. Bakan Varank, "Daha önceki açıklamalarını hatırlayın. 'Havalimanı yapacağız tekrar' diyorlardı. Bundan da vazgeçtiler. Şimdi 'ABD'li şirketi getireceğiz' diyor. Atatürk Havalimanı'nın yabancı şirketlere ihtiyacı yok" dedi.
#Bakan Varank2023’ün en büyük otomobil fuarı Şangay Otomobil Fuarı’na Çinliler kendi markalarıyla damga vurdu. Yıllarca Avrupa ve ABD’liler için üretim yapan ülke, mühendislik ve teknolojide sınıf atlayan araçlarıyla devlere kafa tuttu. Fuarda Türkiye pazarına giren veya girmeye hazırlanan BYD, Chery, MG ve Geely gibi markalar yeni modellerini tanıttı. Şangay’daki şov, başta batarya olmak üzere birçok araç parçasını uygun fiyata üreten Çinlilerin ek vergilerle durdurul-masının zor olduğunu dünyaya gösterdi.
#Şangay Otomobil FuarıElektrikli bisiklet pazarının potansiyeli geleneksel bisiklet markalarının dışına taştı. Pazara dev otomobil firmaları da göz dikti. Otomotivciler elektrikli bisiklet yatırımlarını artırıyor. Alman BMW, Fransa merkezli bisiklet üreticisi Angell Mobility ile ortaklık kurarak pazara MINI markalı elektrikli bisikletler sunmak için kesenin ağzını açtı. Porsche ise şu anda birden fazla özel bisiklet şirketiyle pazarda olmasına rağmen entegre üretim için planlar yapıyor.
#Elektrikli BisikletGünümüzde birçok farklı otomobil firması direksiyon taşımayan sürücüsüz otomobil modelleri üzerinde çalışıyor. Ancak bu araçlar hemen gelmeyecek, süreç ilk olarak sürücüsüz minibüsler ile hayatımıza girecek. Geleceğin toplu taşıma araçları, tamamen elektrikli altyapı üzerine kuruluyor ve herhangi bir direksiyon ya da sürücü koltuğu olmadan tasarlanıyor.
#CES 2023 Fuarı