Gökler sizi bekliyor

Milyonlarca gencin geleceğine yön veren Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) geride kaldı. Puanlar 20 Temmuz«da açıklanacak. Öğrenciler aldıkları puanlara göre tercihlerini 1 Ağustos’a kadar yapacak.

Son yıllarda havacılık sektöründeki büyümeyle birlikte iş imkanlarının artması çok sayıda genci bu alana yönlendiriyor. Havacılık sektörü hızlı gelişimiyle, yurtdışı imkanlarıyla çekim alanı oluşturuyor. Şirketler ise personel alımlarında öncelikli tercihlerini lisans eğitimlerini havacılık üzerine almış adaylardan yana kullanıyor.

Türkiye«de havacılıkla ilgili olarak beş üniversitede eğitim veriliyor. İTÜ, ODTÜ, Anadolu, Erciyes ve Kocaeli Üniversitelerine ait fakülte veya yüksekokullarda eğitim süresi bir yılı hazırlık olmak üzere toplam 5 yıl. Mühendislik ve teknik bölümler sayısal, havacılık işletme bölümleri ise eşit ağırlık puanıyla öğrenci alıyor. Kocaeli Üniversitesi bölüm açmasına rağmen iki yıldır ÖSYM’den öğrenci kontenjanı alamıyor. Eylül ayında ek kontenjan bekleniyor.

ÖZEL SINAV

ÖSS dışında özel yetenek sınavıyla Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu (SHYO) pilotaj ve hava trafik kontrol bölümleri için her yıl 10«ar öğrenci alıyor. Sınavlara başvurabilmek için ÖSS«den sayısalda 195 puan almak yeterli. Pilotaj bölümünün başvuruları 23, hava trafik kontrolünün ise başvuruları 31 Ağustos«ta başlıyor. Sözlü ve yazılı yapılıyor. Pilotaj sınavlarında ayrıca adaylara deneme uçuşları da yapılıyor. Daha fazla bilgi 0 222 321 35 50 (dahili 6823) No’lu telefonundan veya www.anadolu.edu.tr adresinden alınabilir.

HAVACILIK BÖLÜMLERİ KAÇ PUAN?

Üniversite Bölüm Taban Puan

Anadolu Sivil Hava Ulaştırma 346.858

Anadolu Uçak Gövde-Motor 337.694

Anadolu Hv. Elektrik-Elektronik 351.019

İTÜ Uçak Mühendisliği 351.792

İTÜ Uzay Mühendisliği 335.358

İTÜ Meteoroloji Mühendisliği 319.677

ODTÜ Havacılık ve Uzay Müh. 359.077

Erciyes Uçak Elektrik-Elektronik 350.440

Erciyes Uçak Gövde-Motor 331.628

Hangi bölüm nerede iş bulabilir?

UÇAK MÜHENDİSİ

Türkiye«de sadece İstanbul Teknik Üniversite«nde (İTÜ) yer alan bölüm havada hareket eden uçaktan helikoptere, roketten mermiye kadar her türlü aracın tasarım, geliştirme ve bakımı konusunda eğitim veriyor. İlk yıl matematik, fizik, kimya gibi temel fen derslerini ilerleyen dönemlerde aerodinamik, statik, akışkanlar mekaniği izliyor. Uçak mühendisleri çeşitli havayollarının yanı sıra TAI, TEI ve Silahlı Kuvvetlere ait uçak fabrikalarında imalat, tasarım ve bakım konularında çalışabiliyor. Son yıllarda havacılık konusunda yazılım hazırlayan Havelsan, Mikes, Milsoft gibi şirketlerde iş imkanları artıyor.

HAVACILIK MÜHENDİSİ

İTÜ«de uçak mühendisliği olarak adlandırılan bölüm Ortadoğu Teknik Üniversitesi«nde (ODTÜ) tüm dünyada olduğu gibi «Havacılık Mühendisliği« olarak geçiyor. İki mühendislik dalının ders programları birbirine çok yakın. Uçak mühendisleriyle havacılık mühendisleri aynı alanlarda iş bulabiliyor.

UZAY MÜHENDİSİ

İTÜ«nün Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesinde 1983«ten bu yana mühendis yetiştiriyor. Ders programı uçak mühendisliğiyle neredeyse aynı. Biri hazırlık toplam 5 yıl içinde toplam uçak mühendisliğiyle 7 fark dersi var. Puanı uçak mühendisliğine göre düşük olmasının nedeni ise tanınmaması. Mezunlar uçak ve havacılık mühendislerinin çalıştığı her alanda görev yapabiliyor.

METEOROLOJİ MÜHENDİSİ

Sadece İTÜ«de bulunuyor. Mezunlar ağırlıklı olarak Meteoroloji Genel Müdürlüğü«ne bağlı gözlem istasyonları veya rasathanelerde çalışabiliyor. Uçak ve uzay mühendislerine göre çalışma alanları daha dar. Ancak son yıllarda Çevre Bakanlığı, Türkiye Elektrik Kurumu, Devlet Su İşleri gibi kuruluşlarda meteoroloji mühendisi kadroları açılıyor.

UÇAK ELEKTRİK-ELEKTRONİK

Anadolu, Erciyes ve Kocaeli Üniversitelerinin bünyesinde uçak gövde ve motor bölümleriyle beraber bulunuyor. Uçak elektronik sistemlerinin bakım ve onarım konusunda çalışacak teknik elemanların yetiştirildiği bölümün müfredatında matematik, fizik gibi temel bilimlerin yanı sıra uçak bilgisi, haberleşme, temel elektrik ve elektronik dersleri bulunuyor. Mezunlar havayolu şirketlerinin bakım bölümlerinde, uçak fabrikalarında iş bulabiliyor.

UÇAK MOTOR VE GÖVDE

Elektrik-Elektronik bölümünde olduğu gibi öğrenciler uçak gövde sistemleri ve motor konusunda eğitiliyor. İş şartları uçak elektrik-elektronik mezunlarıyla aynı.

SİVİL HAVA ULAŞTIRMA

Bölüm, özel uzmanlık gerektiren havacılık sektörüne teknik ve ekonomik bilgilere sahip personel yetiştiriyor. İşletme programının ağırlıklı olduğu ders programında havacılık müfredatı da yakından takip ediliyor. Mezunlar başta Havaş ve Çelebi olmak üzere yer hizmetleri, havayolları ve terminal işletmelerinde görev yapıyor.

PİLOTAJ

Türkiye’de sadece Anadolu Üniversitesi SHYO’da bulunan bölüm sınavla sadece 10 öğrenci alıyor. Hazırlıktan sonraki iki yılda teorik dersleri son iki yıl uçuş eğitimi izliyor. Öğrenciler ders ve 220 saatlik uçuş eğitimini tamamlayıp mezun olduklarında Ticari Pilot Lisansı alıyor. Gerekli uçak tip eğitimini alan mezunlar yolcu uçaklarında pilot olarak görev yapıyor.

HAVA TRAFİK KONTROLörü

Pilotaj gibi Anadolu Üniversitesi SHYO bünyesindeki bölüm yetenek sınavıyla her yıl 10 öğrenci alıyor. Hazırlık sonrasında toplam dört yıl boyunca hava trafik kontrolörü konularıyla ilgili ders müfredatı izleniyor. Mezunlar, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından işe alınıyor. Tolga ÖZBEK

DHMİ personelinde tazminat sıkıntısı

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) personeline verilecek havacılık tazminatlarının kanunlaşmasının üzerinden yaklaşık 3 ay geçmesine rağmen ödeme yapılmaması sıkıntı yaratıyor. Gecikmenin sürmesinin yavaşlatma eylemine dönüşebileceğine dikkat çeken Kamu-Sen, yoğun yaz sezonunda bu durumun hava trafiğini felç edeceğini açıkladı.

Kamuoyunda ‘Torba Yasa’ olarak adlandırılan ve 27 Nisan 2005 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan düzenlemeyle DHMİ personeline en yüksek devlet memurunun brüt aylığına göre yüzde 200 ila yüzde 50 arasında değişen oranda tazminat ödenmesi planlanmıştı. Öngörülen tazminatlar 760 ila 190 YTL arasında değişiyor. Bütçeye yük olmadan yapılacak iyileştirmenin finansal kaynağı Türk hava sahasından geçen uçakların ödediği üst geçiş ücretlerinden sağlanacak. İlgili düzenleme DHMİ Genel Müdürlüğü tarafından yapılarak Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK) gönderildi. YPK’da onay beklenen kararın çıkmaması DHMİ personeli arasında huzursuzluğa neden oluyor. Çok sayıda personelin 27 Nisan’da çıkan karar sonrası ev, otomobil almak üzere borçlandığı ancak tazminatların ödenmemesi nedeniyle ekonomik sıkıntıya düştüğü belirtiliyor. Aynı yasadan yararlanan Meteoroloji Genel Müdürlüğü çalışanları ise tazminatlarını geçtiğimiz günlerde aldı.

Yaz fırsatları

THY, en son 8 Ağustos çıkışlı, Paris’e gidiş-dönüş 239, en son 4 Ağustos çıkışlı tek yön Amsterdam’a 130 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor. Ekonomi sınıfı biletlere vergiler dahil değil.

Air France akşam saatlerindeki İstanbul-Paris uçuşlarını 6 Ağustos son çıkışlı, gidiş-dönüş, ekonomi, vergiler hariç 239 eurodan başlayan fiyatlarla sunuyor. Öğrenci bileti fiyatları ise 209 eurodan başlıyor.

Malev Macar Havayolları Türkiye ofisi internetten bilet satışına başladı. Biletlerini www.malev.com adresinden alan yolcular yüzde 5 indirim ve ücretsiz solaryum kazanıyor.

KLM Havayolları, son seyahat tarihi 6 Ağustos olmak üzere Paris«e 239 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş biletlere vergiler dahil değil.

Katar Havayolları Doha aktarmalı, ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş , vergiler hariç Singapur«a 415, Kuala Lumpur«a da 370 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Tike, havalimanında

Gate Gourmet USAŞ, Atatürk Havalimanı İç Hatlar asma katta Tike Restoran açtı. Kebap keyfini uçuş öncesinde yolculara sunan restoran İstanbul’daki sekizinci Tike oldu. USAŞ Murahhas Müdürü Mohammed Hammam, ‘Dünya genelindeki catering tecrübemizi Türkiye’deki Cafe Kokpit, The North Shield ve Divan Pub’dan sonra Türk mutfak kültürünü yakından tanıma fırsatı bulabileceğimiz Tike Restoranı ile devam ettirmeye karar verdik’’ dedi.

Türkiye rekoru

Yamaç paraşütü pilotları Egemen Bilge ve David Selçuk Erkek 110 kilometrelik mesafe uçuşuyla Türkiye rekoru kırdı. Kayseri Alidağ’dan 3 Temmuz’da saat 13.00’te havalanan Bilge ve Erkek, sadece hava akımlarını kullanarak 5 saat 45 dakika uçuş gerçekleştirdi. Kayseri-Malatya karayolunun 140’ıncı kilometresine inen Bilge ve Erkek, uçuşlarında Ozone Octone S tipi paraşüt kullandılar. Rekor uçuşunda en fazla 4 bin 42 metre yüksekliğe ulaşılırken saniyede 6.2 metrelik hızla yükselen hava akımları, beraber uçan ikilinin rekor mesafeyi kat etmelerini sağladı.
Yazarın Tüm Yazıları