Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Deterjanda artık ambalaja ödediğimiz parayı bileceğiz

Et, süt ve tavukta olduğu gibi bundan böyle deterjan ve bakliyatların etiketinde de ürünün hem kilo, hem de satışa sunulduğu ambalajdaki gramaj fiyatı yer alacak. Böylece, aynı ürünün değişik gramajlardaki ambalajları arasındaki fiyat karşılaştırması kolayca yapılabilecek.Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, üç yıl önce uygulamaya giren Etiket, Tarife ve Fiyat Listeleri Yönetmeliği'ne işlerlik kazandırıyor. Bundan böyle, bakkal ve marketler, 900 gramlık bulguru 1 kilo diye tüketiciye satamayacak. Etiketinin üzerine 900 gram fiyatının yanı sıra kilogram fiyatını da yazmak zorunda kalacak. Ayrıca, deterjan başta olmak üzere değişik gramajlarda satışa sunulan ürünlerin etiketinde de hem kilogram hem de satışa sunulduğu gramajlı fiyatına ayrı ayrı yer verilecek. Etiketlerini bu şekilde düzenlemeyenlere ise her bir ürün için 135 milyon lira ceza uygulanacak.MARKETLER GÖZ ALTINDASanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketici ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Mehmet Akif Ersin, uygulamaya işlerlik kazandırmak için denetlemelerinde önceliği Migros, Carrefeur, Continent gibi büyük hipermarketlere verdiklerini söyledi. Hipermarketlere etiketlerini yönetmeliğe uygun hale getirmeleri için ilk önce uyarıda bulunduklarına dikkat çeken Ersin, ‘‘Uyarımızı göz ardı edenler, zararlı çıkacak. Çünkü, etiketlerinde gerekli düzenlemeyi yapmayan kuruluşlara ürün başına 135 milyon lira ceza uygulanacak’’ dedi.Ersin, özellikle, deterjan gibi değişik gramajdaki ambalajlarda satışa sunulan ürünlerde kilogram fiyatının etiketlerde yer almamasının, ürünün bir kilosu için ödenen bedelin bilinememesine yol açtığına dikkat çekti. Ersin, ‘‘Ürün aynı olmasına rağmen gramaj küçüldükçe, kilogramı için ödenen bedel artıyor. 5 kiloluk bir ambalajdaki deterjanın bir kilosuna ödenen bedelle 180 gramlık ambalajdaki aynı deterjanın bir kilosuna ödenen bedel arasında büyük farklılık var. Oysa, etiketlerin üzerinde kilo fiyatı yer alırsa tüketiciler bunu kolayca farkedebilir. Fiyat karşılaştırması yapabilir’’ dedi.ETÇİLER UYGULUYOREtiket, Tarife ve Fiyat Listeleri Yönetmeliği'nin 11 maddesi şayet, bir ürün farklı miktar ve ebatlarda satışa sunuluyorsa, her birine uygulanan fiyatları etiketde ayrı ayrı gösterilmesini zorunlu kılıyor. Ancak, yönetmelik üç yıl önce yayımlanmasına karşın, bu zorunluluğa sadece ambalaj içinde satılan et, süt ve tavuk ürünlerinde uyuldu. Özellikle büyük marketlerde satılan değişik gramajlardaki et, süt ve tavuk ürünlerinin etiketlerinde hem kilo fiyatı, hem de bu bedel üzerinden belirlenen ürünün gramaj fiyatı yer alıyor. Uygulama yaygınlaştığı taktirde, 820 bin liradan satılan 1300 gramlık bir deterjanın etiketinde kilogram fiyatının 630 bin lira olduğu da yer alacak. Aynı deterjanın 2 milyon 250 bin liradan satılan 4.5 kiloluk ambalajının üzerinde ise kilogram fiyatının 500 bin lira olduğu yazacak. Böylece tüketici, aynı deterjanın kilogramı 500 bin liraya gelen ambalajıyla 630 bin liraya gelen arasında daha kolay bir tercih yapabilecek.
X