Güncelleme Tarihi:
Başkent’te, 112 Komuta Kontrol Merkezi’ne yapılan asılsız çağrılar, yaşanan sorunun boyutunu gözler önüne serdi. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Hikmet Selçuk Gedik, yapılan ihbarları sorgulama şansları olmadığını belirterek, “Bu noktada da vatandaşlarımızın duyarlılığını istiyoruz” çağrısında bulundu. 2015’in Ocak-Eylül ayları arasında Ankara 112 Komuta Kontrol Merkezi’ne gelen 5 milyon 356 bin 935 çağrıdan 5 milyon 94 bin 883’ünün asılsız çağrı olduğu ortaya çıktı. Ambulans, polis, itfaiye, jandarma gibi acil çağrıların yapıldığı tüm birimlerin Ankara Valiliği 112 Acil Çağrı Merkezi’ne bağlandığı 14 Eylül 2015 tarihinden 30 Haziran 2016’ya kadar yapılan 6 milyon 399 bin 626 çağrıdan ise 3 milyon 68 bin 123’ünün asılsız çağrılardan oluştuğu açıklandı.
YÜZDE 95’İNE 10 DAKİKADA MÜDAHALE
Ankara Hürriyet’e konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü Doç. Dr. Hikmet Selçuk Gedik, Türkiye genelinde 112’ye yapılan çağrılara yüzde 95 oranında 10 dakika içinde müdahale edildiğini söyledi. Gedik, sözlerine şöyle devam etti:
YÜZDE 5’LİK DİLİM KONTROLÜMÜZDE DEĞİL
“Kalan yüzde 5’lik dilim ise asılsız çağrılar ve trafik nedeniyle bizim kontrolümüzde değil. Lojistik anlamda dünyadaki en iyi oranlara sahibiz. 17 bin kişiye bir ambulans, 33 bin kişiye bir istasyon düşüyor. Ankara’da bu çağrılara cevap verecek olan ambulans filomuz 230’dur. Ambulans sayımızı 500’e de çıkarsak; yüzde 5’lik oran değişmez. İşte burada vatandaş duyarlılığı gerekiyor.”
‘KIZIM’ DİYE KÖPEĞİNE AMBULANS İSTEMİŞ
112 Acil Komuta Merkezi’ne gelen asılsız çağrılardan örnekler veren Gedik, “Telefon geliyor, hasta yakını, ‘Kızımın boğazına kılçık kaçtı. Nefes alamıyor, ölüyor’ diye bir çağrı bırakıyor. Arkadaşlar hemen harekete geçiyor, ambulans yola çıkıyor. Vakaya ulaşıldığında, ‘Kızınız nerede’ sorusuna, vatandaş köpeğini gösteriyor. Bu çağrı yüzünden gerçekten boğazına bir şey kaçmış bir bebeğimizin çırpınışları için görevlendirilen ambulans geç kalmış olabilir. Arıyorlar, ‘Ambulansınız varsa gönderin kapışalım’ diyorlar. Çocuğun eline veriyor telefonu, ‘Konuş ablayla kızım. Ablası seni çok merak ediyor’ diyor. Bunların hepsi gerçek ve trajikomik” diye konuştu. Ankara genelinde yaklaşık 100 istasyon bulunduğuna dikkat çeken Gedik, açıklamalarını şöyle sürdürdü:
İHBAR SORGULAMA ŞANSIMIZ YOK
“112 arandığında en yakın çağrı merkezine düşüyor. Ekip çıkarılmak isteniyor ancak o ekip köpeğinin boğazına kılçık kaçan hanımefendinin ihbarına yönlendirilmiş. Bu kez ihbar diğer merkeze yönlendiriliyor. Yani 3 kilometre yakındaki merkezden değil de 8 kilometre uzaklıktaki merkezden sizin çağrınız karşılanıyor. Bunun sebebi de asılsız ihbarlar yüzündendir. Ancak bizim ihbar sorgulama şansımız yok. Her ihbarı gerçekmiş gibi düşünmek zorundayız. Bu noktada da vatandaşlarımızın duyarlılığını istiyoruz.”