Güncelleme Tarihi:
26 yaşında ilk filmi Sex Yalanları ile Oscar adaylığı dışında Cannes’dan da en genç yönetmen olarak Palme d’Or ödülünü aldı Steven Soderbergh. 2001’de iki filmi Trafik ve Erin Brockovich’le Oscar’a aday olup yine 62 yıldır kırılmayan bir rekoru kırmayı başardı. Tüm bu başarılarına rağmen sinemayı bırakma kararı alması, bugünlerde sinema çevrelerinde en çok konuşulan konulardan biri olmaya devam ediyor.
   Â
Bu açıklaması özellikle hayranlarını hayal kırıklığına uğratsa da yönetmen bu kararı beş yıl önce düşünmeye başladığını belirtiyor.
Sex, Lies and Videotape 1989 yılında Sundance film festivalinde gösterildiği günden itibaren Soderberg, New Age Amerikan bağımsız sinemasının öncülerinden biri olarak adını sinema tarihine yazdırmıştı. Sundance Film Festivali’nin ilk yıllarında daha çok kırsal ve insan hakları temalı filmlere yönelen imajını da radikal bir şekilde değiştirmeyi başaran bir yönetmen oldu.
Bu anlamda elde ettiği başarıyla kendinden sonra Quentin Tarantino, David O. Russel gibi diğer başarılı yönetmenlerle 90’larda büyük ivme kazanan Amerikan bağımsız sinemasında oynadığı rol oldukça önemli.
Ve 25 yıllık sinema kariyerinde 26 film çekerek hem ana akım ticari sinemada Ocean’s Eleven üçlemesi gibi hem bağımsız hatta bazen ‘Bubble’ gibi küçük bütçeli deneysel filmleriyle bu kadar üretken ve başarılı bir yönetmenin 50 yaşında artık film yapmayacağım açıklaması kimseye inandırıcı gelmiyor.
‘Trafik’ filmiyle en iyi yönetmen Oscar’ını alsa da akademi standartlarında ciddi ve önemli film yapmakla artık ilgilenmediğini belirten Soderbergh, sadece finansal parametrelerle yeteneği değerlendirmekten uzak Hollywood stüdyolarına olan kızgınlığı bu kararında etkili görünüyor.
Birçoklarına göre özellikle son projesi Michael Douglas ve Matt Damon’un oynayacağı ‘Behind The Candelabra’nın temasının fazla eşcinsel olması nedeniyle Warner Bross tarafından reddedilmesi de bu kararın arkasındaki en önemli neden.
Steven Soderbergh ayrıca 70’lerin sonu 80’lerin başından itibaren bazı istisna iyi filmler dışında iyi bir roman kadar etkileyici filmlerin yapılamadığını, Hollywood’un son 20 yıldır duvara tosladığını, artık yönetmen olarak seyrettiği iyi filmlerden çalmaktan sıkılması da esprili bir şekilde diğer bir gerekçe.
Hitchcock’tan esinlenlenme olduğunu düşünenler olsa da ‘son filmim’ dediği ‘Acı Reçete’ artık böyle filmler yapılamıyor dediği 1987 yapımı Öldüren Cazibe/Fatal Atraction’ın güncel versiyonu olarak değerlendiriyor.
Bir önceki filminin tam tersini yapmaktan ve yaptığı her filmin kendinden önce gelen bütün filmleri bir çeşit yok etmesi için uğraşmaktan keyif aldığını söyleyen Soderbergh’in sinemasına baktığımızda ‘Ocean’s Eleven’ üçlemesi dışında Out of Sight, Solaris, Kafka, Contagion, The Informant!, Che, geçen yıl izlediğimiz Striptiz Kulübü/Magic Mike gibi yine birbirinden farklı filmleri görmek mümkün.
Seyirciyi beklemediği şekilde şaşırtarak kızdırmadan ihanet etmeyi, bu şekilde onları tam tersi hikâyenin içine çekmeyi amaçladığını belirten Soderberg, arkasında yatan sosyal soruna dikkat çekmek için yaptığını söylediği ‘Acı Reçete’ filminde de bunu fazlasıyla başarmış görünüyor.
Daha önce birlikte çalıştığı Scott Z Burns’un senaryosunu yazdığı Rooney Mara, Channing Tatum, Jude Law’ın oynadığı psikolojik gerilim olan son filmi, bir taraftan Amerikan ilaç endüstrisine mercek tutarken diğer taraftan karmaşık yapısı ve türler arasında gidip gelen beklenmedik dönüşleriyle seyredenlerde farklı bir tat bırakmayı başarıyor.
Amerikan seyircisinin çoğunun artık filmlerde birden çok anlamlılık, karmaşıklık gibi konulara ilgi duymadığını söylüyor Soderbergh. Seyircinin artık televizyon izlediğini, aynı zamanda ana akım Amerikan sinemasının bütün dünyada hissedilen kan kaybına ve azalan saygınlığının gerekçelerinden birine de işaret ediyor.
Bu yüzden yönetmen stüdyolar tarafından reddedilen son filmi ‘Liberace’ biyografisi, Behind The Candelabra’nın HBO tarafından televizyona film olarak çekilmesinden mutlu görünüyor.
Mayıs sonunda televizyonda yayınlanacak bu filmi dışında yine Scott Z. Burns ile çalışacağı bu kış sahnelecek tiyatro oyunu ve gelecek yıl yine film yerine tiyatro olarak sahnelemeye hazırlandığı ve Side Effects’de yer alan Katherine Zeta Jones’un oynayacağı Kleopatra müzikali bundan sonraki projeleri arasında.
Steven Soderbergh üzerinde çalıştığı film yapımı ile ilgili kitap ve resimle ilgili çalışmaları dışında, ne yaptığını merak edenler için mayıs sonunda tamamlayacağı internet sitesinin bundan sonra dış dünyaya açılan yeni kapısı olacağını açıklıyor.
Yönetmenin sinemaya ne kadar ara vereceği bilinmese de artık maalesef sinema dışında diğer bütün bu çalışmaları hakkında bilgi almak isteyen hayranları ona sadece bu web sitesinden ulaşabilecek.