Bayram hediyesi şaşırttı

KİM ne derse desin bu bayram, hediyelerin en güzeli Urla’ya geldi. Yıllardır denize bakıp ufukta vapur dumanı gözleyen Urlalılar, sonunda gemilerine kavuştu. İlk deniz otobüsü Bayramın ikinci günü Urla İskele’ye yanaştı ve toplu ulaşımda yeni bir dönem başladı.

Haberin Devamı


Ancak, işin doğrusunu söylemek gerekirse gemi seferlerinde Urlalılar açısından büyük bir hayal kırıklığı da var. Seferlerin şimdilik sadece hafta sonları ve yaz aylarında yapılacağı açıklandı. Yani hafta sonları İzmir’den gelecek günübirlikçi tatilciler için konan seferler bunlar. Sabah 09.00’da Konak İskelesi’nden yola çıkıp 45 – 50 dakika sonra Urla’da olacak. Sonra 10.15’te Urla’dan çıkıp İzmir’e gidecek. Akşam ise 17.00’de Konak’tan, 19.00’da da Urla’dan kalkacak.
Sefer gün ve saatleri böyle olunca deniz otobüslerinin Urla’da yaşayanlar için hiçbir anlamı olmayacağı çok açık. Urla Belediye Başkanı Sibel Uyar, ilgi olması durumunda hafta içinde de seferlerin olabileceğini söylemiş. Ama böyle bir tarife ile kim deniz otobüsüne biner ki... Hafta içi çalışma günlerinde sefer yok. Hafta sonu herkes Urla’ya tatile gelirken, İzmir’e giden olmaz. Bu durumda Urla’da yaşayanların deniz otobüsünü kullanıp, kullanmak istemeyeceği nasıl test edilecek. Hiç olmazsa Çeşmealtı, İçmeler, Balıklıova gibi sayfiye yerlerine yazlıkçıların geldiği ve her gün İzmir’e işine gidip gelenlerin olduğu yaz aylarında hafta içi seferler konsaydı. Bu sayede yolcu talebi de ölçülebilir.
Daha önce bu köşede Urla’ya iskele yapıldığı zaman deniz otobüsü seferleri için Bakanlık’tan izin beklendiğini yazdığımda, bölge halkı büyük ilgi göstermişti. Çeşme’den bile okurlarımız İzmir trafiğine girmektense Urla’ya araçlarını bırakıp deniz otobüsünü tercih edeceklerini yazmışlardı. Buna her gün İzmir’e gidip, gelen Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nün akademik kadroları ve öğrencileri ile Mordoğan, Karaburun’u da ekleyebilirsiniz. Ama önce seferlerin iş saatlerine uygun makul zamanlar olması gerek.
GÜNDE 50 BİN DENİZ YOLCUSU
Tabii ki, yakıt parası, personel gibi gemilerin işletme maliyetleri hesaplanacak. Ancak 400 yolcu kapasiteli gemiler yaptırılırken de her halde bazı hesaplar yapılmıştır. Ayrıca, bu gemilerin düzenli çalışması durumunda, İzmir’de trafik yoğunluğunun azalması, çevre kirliliği gibi pek çok sosyal ve ekonomik faktörler de göz önüne alınmak zorunda. Düzenli seferler sayesinde İzmir merkezine araç girişinin azalması ile belki yeni yol ve otopark yatırımlarına da gerek kalmayacak.
İZDENİZ’in verilerine göre, İzmir’de gemilerle günde ortalama 50 bin yolcu taşınıyor. Hedef bu rakamı 60 bine çıkarmak. Yılda taşınan yolcu sayısı ise 14 milyon 500 bin kişi. Bunlar önemli rakamlar. Bu 14 milyon kişi gemi yerine otomobil, otobüs kullanmak zorunda kalsa trafiği ne denli olumsuz etkileyeceği çok açık.
Araba vapurları ile her gün taşınan 2 bin 500 araç için de aynı durum söz konusu. Bu sayı kent içi trafiği allak, bullak etmeden Üçkuyular ile Bostanlı arasında Körfez’i geçiyor. Nitekim yeni gemilerden sonra seferler 45 dakika yerine 30 dakikada bir yapılmaya başlayınca talebin hızla arttığı dikkat çekiyor. İnsanlar uygun şartlar olunca yeni çözümleri hemen benimsiyor.
Urla’da yaşayanlar bayramda iskeleye deniz otobüsünün yanaştığını görünce sevinmişti. Ama görünen o ki, bu erken bir sevinç olmuş. Urlalılar günlük seferleri dört gözle beklemeye devam ediyor.

Yazarın Tüm Yazıları