TikTok’un öteki yüzü

Instagram’ı kullananlar ya da 30 yaş üstü olanlar TikTok’a burun kıvırıyor, ama TikTok sadece para dilenenler ya da herkesin aynı akımı uyguladığı komik dans videolarından ibaret değil.

Haberin Devamı

Olmadığını ben de ‘archdaily’deki nefis bir yazıdan öğrendim.
Şöyle ki:
Z kuşağı, yani 1990 ile 2010 yılları arasında doğanlar şu anda dünya nüfusunun yüzde 32’sini oluşturuyor ve yüksek satın alma gücüne sahip.
Bunu da TikTok ve Z kuşağı hakkında yeni bir rapor hazırlayan Google söylüyor.
Google diyor ki, “Çoğu Z kuşağı insanı artık Google araçlarını kullanmak yerine TikTok aramaları yapmayı tercih ediyor.”
Z kuşağı kullanıcıları arama yapmak için anahtar kelime girme eğiliminde değil.
Onun yerine içeriği daha sürükleyici yollarla keşfetmeye çalışıyor.
Mesela insanların binalarla, trafikle ve genel olarak kentsel hizmetlerle ilişkilerini tartışan profiller son dönemde TikTok’ta çok popüler.
Kullanılan en popüler etiket ise #suburbs (#banliyö).
Bu etiket sadece mayıs 2022’de TikTok’ta176 milyon kez görüntülenmiş ve daha fazla insanın konuşması nedeniyle bu sayı giderek artıyor.
Popüler hale gelen videolarda neler mi var?
Hemen örnek vereyim:
Mesela 17 yaşındaki Louisa Whitmore (@louisatalksbuildings) takipçileriyle “Gençler için şehir” hakkında konuşmuş ve 13 milyondan fazla beğeni toplamış.
Mesela Tay BeepBoop yeni aldığı daireyi TikTok’unda paylaşmaya başlamış ve evin içine yaptığı kendi tasarım projeleriyle bir yıldan az bir sürede 1 milyon takipçiye ulaşmış.
Dahası, TikTok’tan kazandığı parayla satın aldığı evin borcunu altı ayda ödemiş Tay.
Bizde de İstanbullu TikTok kullanıcıları yaşadıkları şehrin sorunlarını paylaşsa videolarında, fena mı olur?
Mesela kaldırımları otoban gibi kullanan motosikletleri, scooter kaosunu ya da Kabataş’ta yıllardır inşaatı bitememiş terminal ve katlı otopark projesi nedeniyle çılgınca tıkanan trafiği...

Haberin Devamı

Bir mühim detay daha

Google Başkan Yardımcısı Prabhakar Raghavan, dünya gençlerinin yaklaşık yüzde 40’ının öğle yemeği için bir yer ararken Google Haritalar ya da “arama” butonunu değil, TikTok ve Instagram’a gittiklerini söylüyor. Bu iki mecra yeme-içme sektörü için artık bir kartvizit gibi.
Orada kendini iyi ifade edebilmek en önemli şeylerden biri haline geldi.

Haberin Devamı

Mahalleler ilk hedefiniz...

Birleşmiş Milletler’e bağlı olan UN-HABITAT, 2014 yılından bu yana 31 Ekim’i “Dünya Şehirler Günü” olarak kutluyor.
Bu yılki etkinliklerin teması ise şuydu: Yerel Hareket Edin!
Artık hepimiz yaşadığımız şehirdeki trafikten dolayı kendi mahallelerimizden çıkmaz olduk. Dolayısıyla bu slogan aslında gayet uygulanabilir.
Herkes mahallesindeki sorunları rapor haline getirip yerel yönetime sunsa ve bu sorunların çözümü için baskı uygulasa fena olmaz mı?

Yazarın Tüm Yazıları