De-influencing trendi düzeni değiştirecek mi?

Gücünü tüketimden alan sosyal medya, takip edilen kişilerin ne yediği, ne içtiği, ne giydiği, kullandığı ürünleri, yaşam biçimi üzerine kurulmuş bir sistem.

Haberin Devamı

Pazarlama dünyası son yıllardaki en önemli satışlarını bu güç üzerine kurgulamaya başladığından beri instagram, mega influencer’lardan, macro influencer’lara kadar zaman içinde pazar yerine döndü.
Yurt dışında yapılan araştırmalar gösteriyor ki genel nüfusun yüzde 26’sı etkileyici kişinin önerdiği bir şeyi satın alıyorken, Z kuşağının sadece yüzde 44’ü etkileyicinin önerdiğini satın alıyor.
Tüketim toplumu bu düzenden de sıkıldı ve bu çılgınlığı bir nebze olsun azalmak adına TikTok’ta “de-influencing” akımını ortaya çıkardı ve çok kısa bir süre içinde trend patlaması oldu.
İşin ilginç ve ironik tarafı ise bu akımı ortaya çıkaran son yıllarda pazarlama sektörünün hedef kitlesi olan Z kuşağı.
Kafamızda büyük bir soru işareti olarak duran sosyal medya nereye evrilecek sorusunun cevabı buysa, markalar için ciddi bir tehlike söz konusu.
Tasarrufu önlemek ve aşırı tüketimi eleştirmek için takipçilerine ne almamaları gerektiğini söyleyen paylaşımlar rekor kırıyorsa, etkileyici kişiler çıkıp “sizi etkilemek için buradayım bu ürün abartıldığı gibi değil, aslında pek de bir işe yaramıyor” ya da “sizi etkilemek için buradayım, bu ürünü bu paraya almanıza gerek yok, aynı içeriği çok daha ucuza bu ürün de yapıyor” gibi #deinfluencing hashtag’i ile yapılan paylaşımlar çok ciddi izlenme rekorları kırıyorsa, ‘influencer pazarlamanın sonu geliyor mu’ diye düşünmeden edemiyor insan.
Haliyle bu da sektörde ciddi bir tedirginlik ortamı yaratıyor.
Yurt dışında tüketicilerin tepkileri çığ gibi büyüyor.
Pahalı markalardan alışveriş yapan insanların, almak istedikleri kıyafet veya çantaları, hediye olarak influencer’ların üzerinde gördükten sonra satın almaktan vazgeçtiklerini dile getirmeleri ve almak isteseler bile sosyal medyada herkeste gördükten sonra satın almamaları üzerine ortaya çıkan ticari düşüş üzerine birçok yabancı marka influencer çalışma stratejilerinde değişiklik yapmaya başladı.
Sanırım düzen değişmeye başlıyor ve kağıtların yeniden dağıtılmaya başlanması an meselesi.
Siyasetten ekonomiye, modadan dijitale kadar dünyada yeni bir sistem kuruluyor.
Bakalım altından neler çıkacak?

Yazarın Tüm Yazıları