"Fatih Tekeci" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Fatih Tekeci" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Fatih Tekeci

Bu prosedür öldürür

Televizyonlarda anonslar: ‘Asansör düştü, ölü ve yaralılar var.’

Bu prosedür öldürür

Ertesi gün gazetelerde manşetler:
‘Asansör ... kişiye tabut oldu.’
Çok gördük, çok okuduk.
Her defasında sorumlu belliydi:
DENETİMSİZLİK.
*
Yıl 2015, aylardan nisan.
Torba Kanun’dan, şöyle bi düzenleme çıktı:
* Asansörlerin, yıllık periyodik kontrollerinden belediye ve il özel idareleri sorumlu olacak.
* Bina yöneticileri de asansörlerin aylık bakımını ve yıllık kontrollerini takip edecek.
Ardından belediyeler, 23 ana başlıktaki 110 maddelik asansör denetimi için...
A tipi muayene kuruluşları ile protokol yaptı.
Öncelik tabi ki:
İNSAN HAYATI.
*
Gelelim olayın Ankara boyutuna.
Kentte nüfusun en yoğun, asansör sayısının en fazla olduğu ilçe Çankaya...
Denetim işini Makina Mühendisleri Odası’na verdi.
Buraya kadar her şey güzel, lakin...
Çankaya’daki bir apartmanın yöneticisi olan okur Ahmet Şükrü Gürhan’ın Makina Mühendisleri Odası’na yaptırdığı asansör denetimi...
‘İner misin, çıkar mısın?
Güler misin, ağlar mısın?’
Dedirten cinsten.
Okur Gürhan’ın iletisi ve daha sonra telefonla yaptığımız görüşmenin detayları şöyle:

45 DAKİKA DENETİME 1.280 TL FATURA

Yüksek katlı binaların vazgeçilmezi asansörler canımızı, malımızı taşıyan hayati öneme haiz araçlardır. Kontrollerinin mutlaka yapılması gerekir ve bu kontrollerde önce insan söylemi öne çıkmalı. Ancak...
Çankaya Belediyesi’nin yapmış olduğu protokol kapsamında, yöneticisi olduğum binanın 41 duraklı 3 asansörünün denetimi için dilekçe ile Makina Mühendisleri Odası’na başvurdum. Bir süre sonra gelen genç bir yetkili, 45 dakika ayırdığı denetimin ardından 1.280 liralık bir ödeme çıkardı. Asansörlerin durumuyla ilgili ‘Bir sıkıntı var mı’ dediğim ise ‘Paranızı ödediğinizde raporunuzu alırsınız’ yanıtını verdi.
Yani parayı ödemediğiniz sürece raporunuzu vermiyor. Sizin asansörünüz can ve mal güvenliği açısından riskliymiş, kullanılması sakıncalıymış falan bunlar hiç önemli değil. Para ödenmeden rapor yok. Aslında var da siz göremiyorsunuz. Önce paranın yarısını gönderdim, yine raporu vermediler. ‘Paranın tamamı ödenmeli’ demişler. Tekrar aradım, ‘Siz paranızı elbet alırsınız, ben asansörün durumunu merak ediyorum’ dememe rağmen yine yardımcı olmadılar. Bir tarafta can güvenliği, bir tarafta para... Tabi bu arada asansör çalışıyor.

İNSAN HAYATI BU KADAR MI UCUZ

Konuyu, önce yazı ile Çankaya Belediyesi’ne bildirdim. Belediyenin İmar ve Şehircilik Müdürü Nejla Ertoğrul, bizzat ilgilendi. Nejla Hanım’ın vasıtasıyla, raporda asansörün ‘Kullanımı can ve mal güvenliği açısından sakıncalıdır’ anlamına gelen, kırmızı etiketli olduğunu öğrendim. Kırmızı etiketi öğrenince de paranın kalanını ödeyip, raporu aldım. -İşin ayrı bir boyutu da tek bir kişinin 45 dakika zamanda 41 duraklı 3 asansörü denetleyip, 1.280 liralık ödeme çıkarması. Raporu yaz kurtul. Verilen hizmet ile ücret müthiş çelişkili- Denetime karşı değilim. Ama iş prosedüre dönüşmüş. Sen hem asansörü denetleyeceksin hem de kırmızı etiketli olduğunu rapora yazıp, para almadan söylemeyeceksin. İnsan hayatı bu kadar mı ucuz. Ben 1 sene para göndermesem o asansör öyle çalışacak. ‘Önce can güvenliği’ diyenlerin bile can güvenliğini düşündüğü yok. Denetim yapılıyorsa ve risk durumu varsa sözlü de olsa uyarmaları lazım. Bu oda bu çalışma şeklini derhal değiştirmeli. Yoksa biz daha ülke olarak bu tür baştan savmalar yüzünden çok can kaybetmeye devam ederiz.”

ANKARAKART TBMM’DE

Okurların en çok şikayet ettiği ve sorduğu, ‘Ankarakart paralı otobüslerde ne zaman geçecek’ konusuna Burada Okur Yazar’da yer vermemin ardından, CHP Ankara Milletvekili Şenal Sarıhan, verdiği soru önergesiyle konuyu TBMM’ye taşımış.
Sarıhan, önergesinde:
* Ankarakart adı verilen biletlerin özel dahil tüm toplu taşıma araçlarında geçerli olması için yapılması gerekli olan işlemler nedir? Bu işlemlerin hangi tarihte tamamlanması planlanmaktadır?
* Teknik alt yapısı tamamlanmış ve hayata geçirilmiş olan bu uygulama için Ulaşım Koordinasyon Merkezi Başkanlığı’nın (UKOME), Ankara Büyükşehir Belediyesi EGO Genel Müdürlüğü Özel Halk Otobüsleri Yönetmeliği’nin 12. maddesinde değişiklik yapması neden bu kadar zaman almaktadır? Ücret paylaşım ve ödemelerin nasıl olacağının kararlaştırılması için daha ne kadar zaman geçmesi gerekmektedir?
Sorularını yöneltmiş.
NOT: Okurlardan gelen şikâyetlere yer vermemin ardından uygulama hakkında her hangi bir açıklama yapmayan Büyükşehir Belediyesi, bakalım bu soru önergesine ne yanıt verecek...
Ankaralı beklemede.

X