En büyük suçlu bu sisteme göz yumanlar

Özgecan vahşetinde bence en büyük suçlu, genç bir kızı, en temel hakkı olan toplu taşıma için bindiği dolmuşta, silah kaçakçısı bir şoförle başbaşa kalmak zorunda bırakan sistemdir.

Haberin Devamı

Bu cinayetin ardından, konuşulmayan ve en başta sorulması gereken sorulardan birisi de şudur:

* * *

“Sosyal medayada eli silahlı fotoğraflarını paylaşan ve silah kaçakçılığından hüküm giymiş birisi nasıl olur da bir toplu taşıma aracında direksiyona geçebilir?” Devletin en tepesi de dahil olmak üzere, herkes bir daha böyle bir olayın yaşanmaması için ceza sisteminin masaya yatırılmasını tartışıyor ama, hala kimse çıkıp da, şoförlerinin büyük bir çoğunluğu kayıt dışı çalışan dolmuşları gündeme getirmiyor.

* * *

Söz konusu kişinin EGO otobüsünde şoför olduğunu düşünebilir misiniz?
Düşünmezsiniz...
Çünkü bir kişinin belediye otobüsünde ya da özel halk otobüsünde çalışabilmesi için belli şartları taşıması gerekir.
En başta işe girerken sabıka kaydı istenir.
Oysa bir dolmuşta şoförlük yapabilmeniz için tek şart, parayı bastıranın yani hat sahibinin ‘olur’udur.

* * *

Haberin Devamı

Ankara’da şu an seyahat ettiğiniz dolmuşun şoförü, bir tecavüz suçlusu veya cinayet işlemiş birisi ya da silah kaçakçısı olabilir.
Aynı şekilde bindiğiniz dolmuşun ya da taksinin şoförünün bir uyuşturucu çetesinin eli kanlı tetikçisi olmadığını hiç kimse garanti edemez.
Çünkü, Türkiye’nin birçok kentinde toplu taşımanın büyük bir kısmı ranta teslim olduğundan Ankara’daki dolmuşlarda da bugüne kadar ‘kimin eli hangi direksiyonda belli değil’ sistemi işledi.

* * *

Hat sahibi, istediği gün istediği saat; isterse ahbabını, isterse dayısının oğlunu ya da yoldan çevirdiği rastgele birini pekala direksiyon başına oturtabildi ve kimse de ‘sen kimsin arkadaş’ diye sormadı. Böyle bir sistemde, şu an trafikteki dolmuşlarda, taksilerde kaç Suphi dolaşıyor ve potansiyel mağdur durumunda kaç Özgecan var bir düşünün bakalım?

Hat sahibi çalışmıyor çalıştırıyor

Minibüsçüler Esnaf Odası Başkanı Hacı Bekir Gani, dün yaptığı açıklamada UKOME kararı uyarınca “tecavüz, gasp, dolandırıcılık yankesicilik, hırsızlık ve terör suçlarından sabıka kaydı olanları minibüs şoförü olarak çalıştırmadıklarını” söylüyor.
Kesinlikle, Özgecan olayının ardından ‘can’ havliyle yapılmış bir açıklama. Dolmuşlarda yolculuk yapanından, Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi’nin en tepesindeki isme kadar herkes biliyor ki; hat sahipleri, sertifikalı şoför haricinde istediği kişiyi sorgusuz sualsiz direksiyon başına geçirebiliyor. Daha dün görüşünü sorduğum Zabıta Dairesi Başkanı Abdurrahman Karabudak dert yandı; “Özeleştiri yapmak gerekirse, bugüne kadar minibüslerde, ehliyet, ruhsat ve ayakta yolcu dışındaki denetim mekanizması pek çalıştırılmamış” diye...
Aynı şekilde, iki gün önce konuştuğumuz Özel Halk Otobüsçüleri Derneği Başkanı Kurtuluş Kara da, “EGO’ya bağlı olduğumuz için araçlarımızda hangi şoför, hangi saatte çalışır bu tek tek bellidir ama; dolmuşlarda hiçbir şekilde bunun kontrolü yapılmıyor” diyor. Dilimizde tüy bitti, ‘toplu taşımayı ranta teslim etmeyin’ diye, ama dinleyen olmadı...

Haberin Devamı

Minibüse kesici alet kontrolü

Bu arada Zabıta Daire Başkanı Abdurrahman Karabudak, bundan sonra alınacak önlemleri de anlattı. Trafik Müdürlüğü ve Oda Başkanlığıyla irtibat halinde denetimleri sıklaştıracaklarını kaydeden Karabudak, alacakları önlemleri şöyle sıraladı: “Araçlarda kesinlikle delici ve kesici alet bulundurulmayacak. Yakalanana ağır cezalar verilecek. Şoförlerin sertifikaları tek tek kontrol edilecek ve kesinlikle tecavüz, gasp, hırsızlık gibi suçlardan sabıkası olanlar çalışamayacak. Şoförler kılık kıyafetlerine dikkat edecek. ‘Çakal’ sakalı diye tabir ettiğimiz sakal türüyle direksiyona geçemeyecek.”

Yazarın Tüm Yazıları