Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Türkiye ilk kez leylek saldırısını 1962'de Hürriyet'ten öğrendi

Tomris her zamanki gibi heyecanlı. Sesi kulağımda katlanarak geliyor.

THY’nın emektar kontuar görevlisine ‘’Hayrola?’’ diyorum: ‘’Bir uçak tepemizde yarım saattır tur atıyor. Benzin boşaltıyormuş, ilgilenirsin diye aradım seni. Haberin var mı?’’
‘’Az sonra görüşürüz.’’diyerek teşekkür ediyorum. İstihbarat salonunda spor toto kuponu dolduran fotoğrafçı arkadaşıma sesleniyorum: ‘’Makineni hazırla, Yeşilköy’e gidiyoruz.’’
Havaalanı pistinde iki ambulans, bir kaç polis aracı, ortalarına dört motorlu yabancı bir uçak, yeni inmiş olmalı, çift motoru hala çalışıyor. Gövdesinde ‘’British United Airways’’ yazılı. Seyyar merdivenden çocuklu kadınlar, üniformalı askerler iniyor. BUA rozeti taşıyan bir görevliye yanaşıyorum: ‘’Uçak arıza mı yaptı?’’ Leylekler saldırdı, kaptan karşıda ona sorun.’’
Kaptan pilot Sorby ilkin konuşmaya istekli görünmüyor, şirketinin olayları bir Türk gazetesinden önce kendisinden öğrenmesi gerektiğini söylüyor.Terminale giren son yolcuları işaret edip bilgi alma isteğimi yineliyorum: ‘’ Siz de, İstanbul şehri mecburi inişle bir tehlike atlattınız. Uçağı sağ salim indirdiğinize göre başarılı bir iş yapmışsınız. Olup bitenleri bana özetleyin.’’
Sorby, Brittania tipi 4 motorlu turbo jetin izne giden ve dönen İngiliz asker ailelerini taşıdığını, İstanbul’da taşıt ikmali yaptığını söyleyerek devam etti: ‘’Bugünkü seferde 1.5 ile yedi yaş arası 40 çocuk, 30 kadın ile asker ve subaylar dahil 140 yolcumuz vardı. Hava açık, rüzgar elverişli, yarı bulutlu, 3 bin metre yüksekliğe eriştikten sonra anide karşımıza leylek sürüleri çıktı, Adalar ve Yalova arasında seyrediyorduk. Yüzlerce leylek arasında kaldık. Sıyrılmak için sürekli manevra yaptık. Leylekler dolu taneleri gibi uçağın gövdesine, kanatlarına çarpıyorlardı. Motorlara girdiler, iki motor durdu, radarlar arızalandı. Kabinde panik başladı. Dört hostesimizin fenalık geçirdiğini öğrendim. Yardımcı pilotla geri dönüp Yeşilköy Havalanı’na mecburi inişe karar verdik. Kule inişe onay verdi.’’
Sorby iniş yapmadan önce Bombay’a 15 saatlik uçuş için gerekli 24 bin litre benzini Marmara üstünde turlayarak 37 dakikada denize boşalttıklarını, kimsenin burnu kanamadan Yeşilköy’e indiklerini ilave etti.
Yeni eşiyle Bombay’da balayına çıkan İngiliz Teğmen K. Pearson motorlara leyleklerin girmesiyle soğutma tertibatının çalışmadığını, uçağın giderek ısındığınış kokular yayıldığını komik jestlerle anlattı.
Türk kamuoyu Marmara’da leylek sürülerinin uçağa saldırısını ilk kez 21 Mayis 1962’de Hürriyet’ten öğrendi. İngiliz kaptan pilot Sorby ile turbojet motorundan çıkardığımız leyleklerle resim çektirdik.


Türkiye ilk kez leylek saldırısını 1962de Hürriyetten öğrendi

X