Üçüncü havalimanı ve global rekabet!

İSTANBUL, bir dünya transit merkezi olabilir mi?

Dahası Ortadoğu ve Afrika’dan Uzakdoğu’ya açılan okyanuslar ötesi bir hava transit merkezi.

İstanbul üçüncü havalimanı projesinin stratejik açılımı işte bu soruların cevabındadır.

Dubai’nin yerini alacak bir İstanbul.

New York’tan Singapur’a, Berlin’den Katar’a kadar bir hava transit köprüsü.

İşte böyle bir İstanbul hayalidir üçüncü liman.

Üstelik yalnızca bir inşaat da değil.

Yaklaşık 10 milyar Euro’luk bir finans projesidir.

Dünyada bu ölçüde bir proje kaç tane var bilmiyorum.

Ama gerçekleşirse, İstanbul bir “global hava köprüsü” haline gelecek.

Çevresinde 150 bin kişiye iş var.

Böyle bir İstanbul hayali doğrusu beni heyecanlandırıyor.

2017’de bitecek ilk etap bile Frankfurt Havalimanı’ndan fazla yolcu kapasitesine ulaşıyor.

Proje tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı İstanbul’da olacak.

İstanbul’a gelen yılda 150 milyon yolcuyu düşünün.

Hangi İstanbul?

İnternetin Birleşmiş Milletleri denilen organizasyonunun artık bir merkezinin kurulacağı İstanbul.

Düşünün, Avrupa, Afrika, Ortadoğu’nun internet merkezi İstanbul.

Yani bir sanal yol merkezi.

Dünyada böyle üç şehir merkez olacak. Los Angeles, Singapur ve İstanbul...

2020 Olimpiyat Oyunları’na aday olan işte böyle bir İstanbul’dur artık.

Üçüncü havalimanı yalnızca bir havayolu projesi de değildir.

Aynı zamanda İstanbul’u dünya markası yapacak olan en büyük projelerden birisidir.

Avrupa, Uzakdoğu, Afrika ve okyanuslar arasında yükselen bir merkez.

Hatırlıyorum.

Bir dönem rahmetli Özal anlatırdı bu hayali.

Boğaz Köprüsü’nü anlatırken “İstanbul bir dünya başkentidir” derdi.

Çok karşı çıkılmıştı. Protestolar. Mitingler...

Ama şimdi geldiğimiz noktaya bakınca, Özal’ı bir kez daha anmak istedim.

Nur içinde yatsın.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’dan uzun uzun dinledim.

Rakamlar ortada...

2021’de tümüyle tamamlanması planlanan havalimanının ilk etabı işletmeye açılınca Atatürk Havalimanı da kapatılıyor.

Yani 2017’de artık üçüncü havalimanını kullanacağız.

Ve eğer İstanbul, hava yolcu taşımacılığında Dubai’nin yerini alırsa, İstanbul bambaşka bir rekabet merkezi haline geliyor demektir.

Peki bu ne demektir?

Türkiye artık böyle global hayallerin ve projelerin ülkesi olarak başka rotaları da tartışabilir hale gelmektedir.

Mesela Avrupa Birliği üyelik süreci nasıl etkilenecektir?

Sanırım 40 yıldır kapısında bekletildiğimiz AB, Türkiye için formüller üretmek zorunda kalacaktır.

AB elbette aynı zamanda bir yaşam kültürüdür.

Doğru ama kapısında böylesine hızla yükselen bir yıldızı daha ne kadar tutabilecektir?

O yüzden diyorum ki...

Üçüncü havalimanı Türkiye için yalnızca ticari bir proje değil, daha çok stratejik bir değerdir. Tıpkı üçüncü köprü ve Marmaray Projesi gibi...
Yazarın Tüm Yazıları