Kapıkule’de 132 milyon liralık yatırım hiç işe yaramadı mı

GEÇEN pazartesi günü Doğan Haber Ajansı’nın (DHA) Edirne Temsilcisi Lütfü Karakaş’ın imzasıyla gelen, “Kapıkule’de 10 kilometrelik kuyruğa klaksonla tepki” haberini görünce, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Üyesi, Edirne Ticaret Borsası Başkanı Mustafa Yardımcı’yı aradım:

Haberin Devamı

*  TOBB’un şirketi Gümrük ve Turizm İşletmeleri A.Ş. (GTİ) Kapıkule’ye 132 milyon lira para harcadı. Açılışına da geldim, iyi şeyler olduğunu gördüm. Şimdi bu 10 kilometrelik kuyruk da neyin nesi?

-   Pasaport ve gümrük işlemlerinin gerçekleştirildiği bilgisayarlarda sıkıntı olmuş sanırım.

*  Siz TOBB’un şirketi GTİ olarak Kapıkule’yi “yap-işlet-devret” kapsamında almadınız mı? Artık herkes sizi tanır.

-   Öyle ama pasaport ve gümrük işlemleri bizde değil. Sanırım orada da bilgisayar altyapısında eksiklik vardı.

*  Üstelik Kapıkule’den giriş yapmaya çalışırken saatlerce bekleyen gurbetçiler protesto için korna çalmışlar...

-   Aslında korna seslerini biz de duyduk. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Kırkpınar Yağlı Güreşleri için Edirne’deydi. Kapıkule’de TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu kendisine bir brifing verdi. Korna seslerini Sayın Cumhurbaşkanı’nı gönderdikten sonra duyduk.

Haberin Devamı

*  Peki bilgisayar altyapısında eksiklik varsa, bunu GTİ gideremiyor mu?

-   Sanırım Arif Parmaksız hemen harekete geçti... Çözmüş de olabilir...

Biraz sonra Nevşehir Ticaret ve Sanayi Odası’nın da Başkanı olan GTİ Yönetim Kurulu Başkanı Arif Parmaksız aradı:

-   Kapıkule’deki aksamayı duyar duymaz gümrük ve emniyetle konuştum. Bilgisayar eksiklikleri olduğunu saptadık. Hemen 18 bilgisayar gönderdik.

Ardından yeniden Mustafa Yardımcı’yla konuştum, şu saptamayı yaptı:

-   Burada önemli olan bürokratik anlayış. Oradaki anlayış değişmedikçe Kapıkule’nin tamamını altından da yapsak, kimse memnun olmaz. Avrupa’daki gurbetçimiz Bulgaristan tarafından daha hızlı geçip, Kapıkule’de takılınca haklı olarak tepki gösteriyor.

*  Peki 132 milyon liralık yatırım hiç mi işe yaramadı?

-   Yaramaz olur mu... En azından peron sayısı 4-5 iken, 12’ye çıktı.

Arif Parmaksız’a bir kez daha sordum:

*  Bilgisayarlar gitti, Kapıkule’de sorun çözüldü mü?

-   Şu anda bir sorun görünmüyor. Oradaki bürokratların da ifadeleri öyle.

TOBB’a bağlı GTİ’nin 132 milyon liralık yatırımından kısa süre sonra Kapıkule’de 10 kilometrelik kuyruk yaşanması önemli çelişkiydi...

Haberin Devamı

TOBB, bugüne kadar devraldığı gümrük kapılarına 185 milyon dolar harcadı, gözünü yurtdışına da dikip, “İpek Yolu güzergahındaki tüm kapıları işletmek istiyoruz” havasına girdi...

Yani, TOBB’un “Kapılar Krallığı” giderek genişleyecek...

Kapıkule’deki gibi aksamalar oldukça da TOBB yönetiminin kulakları ‘çınlayacak’...

Uçaktan inen yolcu önce ne tarafa döner

TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin değişik noktalarında yolcu davranışlarını izliyormuş:

*  Bunu neden yapıyorsunuz?

-   Aslında ekiplerimiz sürekli yolcuları izliyor, onların beklentilerini, eksiklerimizi anlamaya çalışıyoruz.

*  Peki uçaktan inen yolcu, körükten havalimanına ayak bastığında ne yapıyor?

Haberin Devamı

-   Bir kere yolcuların yüzde 80’i çok özel bir yönlendirme yoksa önce sağ tarafa dönüyor.

*  Nasıl yani?

-   Araştırmalar bunu gösteriyor. İnsan bir şey ararken, yolunu bulmaya çalışırken hep sağından başlıyor. Sonra soluna dönüyor.

*  Yolcu davranışlarını izledikçe, ne gibi değişiklikler yapıyorsunuz?

-   Atatürk Havalimanı Dış Hatlar’a gelen yolcunun yüzde 34’ü artık transit. Bu yolcuların ilk yaptığı iş, bir sonraki uçuşa dönük kapıyı aramak. Yani, havalimanının içindeki mağazalar, cafeler umurlarında değil. Biz de kapılara yakın noktaları değerlendirmek için formüller bakıyoruz.

Sani Şener, bunları anlatıncaya kadar uçaktan inip körükten geçtikten sonra hangi tarafa döndüğümü hiç düşünmemiştim.

Haberin Devamı

Demek ki bizi ‘gözetleyenler’ varmış...

Gazipaşa’ya ilk inen TAV’ın uçağı olacak

TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener, 13 Temmuz heyecanı yaşıyor:

-   Antalya Gazipaşa Havalimanı’nı tamamladık. 13 Temmuz Pazartesi günü (bugün) TAV’ın uçağıyla Gazipaşa’ya ilk biz ineceğiz.

*  Bir nevi deneme inişi gibi mi?

-   Hayır değil. Testler daha önce yapıldı. Eskiden köprü yapan müteahhitler, önce kendi arabalarıyla geçerlerdi. Bizim TAV uçağıyla Gazipaşa’ya inişimiz de biraz ona benziyor.

Araya TAV Havalimanları Holding’in Kurumsal İlişkiler Danışmanı Bengi Vargül girdi:

-   Özellikle Alanya’daki emlakçılar Gazipaşa Havalimanı’nın açılışını dörtgözle bekliyor. Yabancı müşteriyle kontrat tarihlerini bile ona göre düzenleyeceklermiş...

Haberin Devamı

Antalya Valisi Alaattin Yüksel, “Gece uçaklarını Süleyman Demirel Havalimanı’na indirelim, Isparta canlansın, Antalya rahatlasın” diyordu...

Gazipaşa Havalimanı, Alanya’ya ve çevresine ciddi hareket sağlayacak, Antalya rahatlayacak...

Yazarın Tüm Yazıları