Wal-Mart, 1994’ten beri Migros’la hep ilgilendi

MİGROS Yönetim Kurulu Başkanı Bülend Özaydınlı, önce içinde bulundukları dönemin altını çizdi:

Haberin Devamı

- Migros’un yüzde 88’ine sahip olan BC Partners için “çıkış dönemi” başlamış durumda. Migros’un çoğunluk hisselerini 2008 yılında devralmışlardı. Hisse oranları yüde 95’e kadar ulaşmıştı. Ödedikleri bedel 3 milyar dolardı.

BC Partners gibi fonların şirketleri genelde 5-7 yıllığına aldıklarını, sonra da elden çıkardıklarını vurguladı:

- 5 yıl doldu. O nedenle BC Partners için Migros’tan çıkma zamanı geldi. Çıkışın ne zaman ve hangi koşullarda olacağını hep birlikte göreceğiz.

Migros’u bu aşamada bir başka fonun alma olasılığını düşük gördüğünü belirtti:

- Fonlar hedefledikleri şirketlere yatırım yaparlar, büyütüp, değerini yükseltip 5-7 yılda satıp çıkarlar. Böyle dönemlerde yeni alıcı genelde stratejik yatırımcılar olur.

- Neden? Migros’un daha fazla büyümeyeceğini mi düşünürler?

- Migros’un büyümesi duracak değil. Bir fon çıkarken, diğer fon öyle düşünebilir.

- Talip olanlar arasında ABD’li Wal-Mart da yer alır mı?

Bu soru üzerine 1994 yılına döndü:

- Wal-Mart, 1994’ten beri hep Migros’la ilgilendi. Patron ve CEO düzeyinde görüşmeler de yaşandı. Ancak, o görüşmelerden satın alma gibi bir sonuç çıkmadı.

- Bu aşamada Wal-Mart’ın konumu nedir?

- Bildiğimiz bir şey yok.

- Bazı yerli yatırımcıların da Migros’un taliplileri arasında adı geçiyor.

- Benim gönlüm Migros’u yerli bir yatırımcının almasından yana. Ama Avrupa’dan güçlü zincirler de ilgilenebilir.

Hükümetin 2023’e dönük hedeflerini anımsattı:

- Hükümet Cumhuriyet’in 100’üncü yılına dönük agresif ekonomik hedefler koydu. Buna göre kişi başı gelir 10 yıl sonra 25 bin dolara çıkacak. Gerçekleşme bu düzeyde olmasa bile 2023’te bambaşka Türkiye ortaya çıkacak. Bu gelişme Migros’u da yukarı doğru çekecek. Yeni gelecek yatırımcı, Migros’u daha da fazla büyütmek isteyecek. Kim alırsa alsın, Migros hep büyümeyi sürdürecek.

Genel Müdür Özgür Tort araya girdi:

- Son 5 yılda her yıl çift haneli büyüme gerçekleştirdik. 2012’de de öyle oldu.

Özaydınlı, ekledi:

- Hem de enflasyon düşerken gerçekleştirdik bu düzeyde büyümeyi.

Tort sürdürdü:

- 2012’de toplam 166 mağaza açtık, 883 mağazaya ulaştık. Günde 700 bin kişi mağazalarımıza giriyor. Bu yıl da 100-150 arası mağaza açmayı planlıyoruz.
883 mağazanın içinde yurtdışındaki 32 mağazanın da yer aldığını kaydetti:

- Kazakistan’da 25, Makedonya’da 7 Ramstore mağazamız var.

Özaydınlı, 2012’de ulaştıkları büyüklüğü şöyle örnekledi:

- 2010’da Şok’lar dahil 1250 mağazamız vardı. Şok’ları sattıktan sonra ciroda doğal olarak küçülme yaşamıştık. 2012’de 883 mağazayla yeniden 2010’daki ciromuza döndük. Yani, Şok’tan doğan açığı kapattık.

883 mağazayla 2010’daki 1250 mağazanın cirosuna ulaşmak, Migros’un büyüme seyrini ortaya koyuyor.

Bu yılın hem alıcılar, hem de BC Partners için hareketli geçeceği anlaşılıyor.

Haberin Devamı

18 bin kişi çalışıyor, müdürler elde iPad mağazada tur atıyor

Haberin Devamı

BÜLEND Özaydınlı, Türkiye’deki Migros, Mjet ve yurtdışındaki Ramstore mağazalarında toplam 18 bin kişinin çalıştığını belirtti. Özgür Tort da mağaza yönetimlerindeki modelin altını çizdi:

- Artık mağazalarımızda müdür odası yok. Sadece yönetim odası var. O odayı mağaza müdürleri ve diğer yöneticiler özel görüşmeleri için kullanıyor. Mağaza müdürleri ellerinde iPad’le mağaza içinde tur atıyor. Mağaza müdürlerinin odalarında oturmalarını yasakladık.

Ardından Türkiye genelindeki dağıtım merkezi sayısını ikiye katladıklarını vurguladı:

- Şu anda 15 dağıtım merkezimiz var. Mağazalarımızdaki malların yüzde 85’ini kendimiz dağıtıyoruz. Raflarımızda mal bulunurluk oranı da böylece artıyor.

Sonra 107 mağazada jet kasa bulunduğunu kaydetti:

- Bu mağazalardaki alışverişin yüzde 22’si jet kasadan geçiyor.

Bu oldukça iyi bir oran.

Haberin Devamı

2 bin çiftçiyle ‘iyi tarım’ sözleşmesi var

MİGROS Genel Müdürü Özgür Tort, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın desteklediği “iyi tarım” modeline değindi:

- 2 bin çiftçiyle sözleşmeli çalışıyoruz. Onlardan “iyi tarım” çerçevesinde ürünlerini alıyoruz.

Bülend Özaydınlı, modeli et ve süte de yaymaya başladıklarını kaydetti. Tort ekledi:

- Etlerimizin önemli bölümünü İzmir’deki kendi kesimha-nemizden sağlıyoruz.

- Yılda kaç baş hayvan Migros’un reyonunda ete dönüşüyor?

- 70 bin büyükbaş,

200 bin küçükbaş hayvan kestirip satıyoruz.

5 bin gizli müşteri eksikleri gözlüyor

ÖZGÜR Tort, 5 bin gizli müşterinin mağazalarında dolaştığını vurguladı:

- Çoğu ev hanımı, 5 bin gizli müşterinin alışveriş deneyimi biz yön gösteriyor. Mağazalar bazında bize sürekli bilgi akıyor. O bilgiler ışığında eksiklerimizi gideriyor, hatalarımızı düzeltiyoruz.

- Hep aynı kişilerden mi oluşuyor o 5 bin gizli müşteri?

- Bu hizmeti bir şirketten alıyoruz. O nedenle gizli müşterilerin hiçbirini tanımayız, bilmeyiz.

Yazarın Tüm Yazıları