Vergi ve değerli TL Türkiye’ye yatırım yapanı cezalandırıyor

GEÇEN yıl Türkiye’deki iki fabrikasında toplam 14 bin ticari araç üreten Mercedes-Benz Türk’ün yeni CEO’su Jürgen Ziegler, Türkiye’de otomotiv sektörünün üzerindeki vergi yükünün ağırlığından ve Türk parasının değer kazanmasından yakınıyor.

Jürgen Ziegler, Türkiye’yi bir üretim üssü olarak görerek yatırım yapan üreticilerin cezalandırıldığını öne sürerek, devletin destek olması gerektiğini söylüyor.

MERCEDES-BENZ Türk’ün CEO’luk koltuğuna 6 ay önce oturan Alman Jürgen Ziegler, Türkiye’nin kamyon ve otobüs üretimindeki rolünün giderek önem kazandığını belirterek, "Hem kamyonda hem otobüste bazı modeller artık sadece Türkiye’de üretiliyor, dünyaya satılıyor" dedi. Türkiye’de üretim yapan, ürettiğini de dünyaya ihraç eden üreticilere devletin de destek olması gerektiğini söyleyen Jürgen Ziegler, "ÖTV sektörün üzerindeki yüklerden biri. Döviz kurları da son dönemlerde bize ağır yük getiriyor. Yatırım yapan şirketlerin bu şekilde cezalandırılmaması gerekiyor" diye konuştu.

2005 yılında toplam 14 bin araç üreten, otobüste 70, kamyonda 40 ülkeye ihracat yapan Mercedes-Benz Türk’ün yeni CEO’suyla Türk otomotiv sektörünü ve Mercedes-Benz’in hedeflerini konuştuk.

Otomotiv sektöründe uygulanan vergileri nasıl buluyorsunuz?

- Otomobilde biz lüks segmentte araçlar sunuyoruz. Büyük motor hacmine sahip araçlarımız en üst düzeyde vergi seviyesinde. Bu da Türkiye’de fiyatlarımızı Avrupa’nın iki misline çıkarıyor ve Türkiye’deki satışımızı sınırlıyor. Türkiye’yi bir üretim merkezi olarak gören otomobil üreticileri Türkiye’ye yatırım yapıyorlar. Devletin de belli noktalarda özellikle ihracat yapan üreticilere destek olması gerekiyor. Son dönemlerde döviz kurlarında yaşadığımız sorunlar da bize ağır bir yük getiriyor. Yatırım yapan şirketlerin bu şekilde cezalandırılmaması gerekiyor.

Türkiye’de üretim yapmanın önemi nedir sizin için?

- Aksaray’daki kamyon ve Hoşdere’deki otobüs fabrikalarımızda iç pazardaki ve ihracattaki iniş çıkışlara uyum sağlayabilecek konuma geldik. Pazardaki daralma ya da genişlemeye anında uyum sağlayabiliyoruz. Türkiye bir üretim noktasının başarılı olabilmesi için gereken faktörlere sahip. Bu birinci faktör. Ücretlerin de Batı Avrupa ile rekabet edecek düzeyde olması lazım ama artık Asya ülkeleriyle de rekabet edebilecek seviyede olması önemli. Bir önemli konu da Türkiye’nin istikrarı ve döviz kurlarıÖ Türk parasının 2005’ten bu yana yüzde 13 değer kazanması ihracatta herkesin başını ağrıtıyor.

Dünyada otomotiv sektöründeki üretimde Türkiye’nin rolü nedir?

-
Daimler Chrysler, bizim yüzde 67 hissedarımız. Hem otobüs hem kamyonda Daimler Chrysler’in Avrupa’daki üretim ağı içinde Türkiye olarak bizim ağırlığımız giderek artıyor. Biz bu üretim ağının bir parçası haline geldik. En güncel teknolojileri alıp Türkiye’de uygulayabiliyoruz. Diğer fabrikalarla birbirimizi tamamlıyoruz. İhracat potansiyelimiz olağanüstü yüksek. Batı Avrupa’da satışa sunulan araçları Türkiye’den gönderiyoruz. Mercedes-Benz için Türkiye’de üretim yapmanın önemi giderek daha da artacak.

Türk otomotiv yan sanayi istediğiniz noktada mı?

- Bugün Türkiye’de otomotiv yan sanayi çok hızlı ve çok iyi gelişiyor. Yaklaşık 700 şirket, 200 bin çalışanı var sektörde. Sektörün kalitesi de giderek artıyor. Yurt dışındaki şirketlerle işbirlikleri bilgi alışverişi çoğalıyor. B uda gelecekte bize güç katacak. Yerlilik oranlarımız gelecekte daha da artacak.

Üretimde şu anda yerlilik oranınız nedir?

- Kamyonda yerlilik oranımız yüzde 40, otobüste yüzde 60. Motor ve şanzımanları Almanya’dan komple ithal ediyoruz.

Yeni yatırımlara devam edilecek mi?

- 40 yıldır Türkiye’deyiz. Kuruluşumuzdan bugüne kadar 500 milyon dolarlık yatırım yaptık Türkiye’ye. Bu yıl otobüs fabrikasını geliştiriyoruz. Yeni merkezimizi inşa ediyoruz. Aksaray’daki kamyon fabrikamızda ek yatırımlar yapıyoruz. Bu yıl 30-35 milyon Euro yeni yatırım var. 2005’te 50 milyon Euro yatırım yaptık.

240 bin Euro’luk otobüsten 550 adet satıldı

Yeni şehirlerarası otobüsün üretimi için neden Türkiye seçildi?

- Yeni şehirlerarası otobüsümüz Travego, sadece Türkiye’de üretilerek, buradan tüm dünyaya, ağırlıklı Avrupa’ya satılacak. Bu hem Türkiye, hem de şirketimiz açısından çok önemli bir gelişme.

Bugüne kadar kaç Travego sattınız?

- Travego’yu 2005 yılı başında tanıttık ve 550 araç sattık. Bu lüks otobüsün fiyatı 240 bin Euro. Önceki modellere göre yüzde 15 pahalı, ama çok daha farklı özellikleri var.

İnşaat canlandı kamyonda üretim rekoru kırıldı

Kamyon üretiminde istediğiniz gelişmeler oldu mu?

- 2005’te Aksaray’daki kamyon fabrikasında sadece Türkiye’de üretilen belirli modelleri devreye soktuk. Bu ürünler hem Türkiye pazarına veriliyor, hem de sadece sadece Türkiye’de üretilerek Batı Avrupa ülkelerine ihraç ediliyor. Kamyonda bu yıl 11 bin 600 adetle rekor üretim yaptık. 2005’te Aksaray’dan 3 bin 500 kamyon ihraç ettik. Türkiye’de inşaat sektörü için ürettiğimiz araçlara çok yoğun bir talep yaşanıyor. İnşaattaki canlanmanın yanı sıra araçlarımızın müşterilerimizin beklentilerine yüzde yüz cevap vermesi de bu talebi etkiledi.

Pazardaki payımız otobüste yüzde 60, kamyonda yüzde 22

Mercedes-Benz Türk, 2005’i nasıl geçirdi?

- 2005 yılı çok iyi bir yıl oldu bizim için. İki ana grubumuz var, otobüs ve kamyon. Otobüste yüzde 60 pazar payı ile liderliğimizi sürdürdük. Kamyonda da yüzde 22 pazar payı ile liderliğimizi ortaya koyduk. Ayrıca Mercedes-Benz ve Chrysler binek otomobil ve hafif ticari araç da ithal ediyoruz. Bu ürün gruplarında ÖTV uygulamasındaki bazı aksaklıklara rağmen iyi bir netice elde ettik.

2005’te Türkiye’de toplam 14 bin araç ürettik

Türkiye’deki tesislerinizde ne kadar araç ürettiniz?

- 2005 yılında toplam 14 bin araç ürettik. Bunun 2400’ü otobüs, 11 bin 600’ü de kamyon. Ürettiğimiz kamyon ve otobüslerin üçte ikisini ihraç ettik. İthal ettiğimiz araçlarla birlikte toplam 25 bin 700 aracı pazara verdik. Otobüste 70, kamyonda 40 ülkeye ihracat yapıyoruz. 2005’de toplam 381 milyon Euro ihracat yapıldı.

Kamyon ve otobüste Türkiye pazarının potansiyeli nasıl?

- Her ikisi için de büyüme potansiyeli çok yüksek. Hem nüfus, hem ihracat artıyor. Türkiye için pazar doymuş değil, ticari araçlarda çok yüksek bir potansiyel var.

Travego’da her ay yeni bir model çıkaracağız

2006 yılına ilişkin hedefleriniz neler?

- Kamyon ve otobüste yurtiçi pazarında sahip olduğumuz yüksek pazar payını korumaya, hatta artırmaya odaklanacağız. Ayrıca dünya için sadece Türkiye’de üretilen yeni şehirlerarası otobüsümüz Travego’nun 12 farklı tipini satışa sunacağız. Bu da her ay yeni bir model demek. 2006-2007 yılları boyunca hem otobüste, hem kamyonda yeni ürünler sunacağız. Travego, Mercedes otobüsü yelpazesinin en tepesindeki araç. Başka ülkelerde lüks kategoride üretim oluyordu ama artık yok sadece sadece Türkiye’de biz üretiyoruz.

JUERGEN ZIEGLER

Mercedes-Benz Türk A.Ş. CEO’su Jürgen Ziegler, 1959 Almanya doğumlu. 1975-1978 arasında Mercedes-Benz AG’de ticari eğitim aldı. 1981-1985 arasında Rendsburg’daki Ekonomi Yüksek Okulu’nda ekonomi ve işletme dalında lisans yaptı. 1980-/1994 arasında Mercedes-Benz AG Sindelfingen’de çeşitli kademelerde çalıştı. 1995-2002 arasında Hindistan’da sırasıyla finans kontrolünden sorumlu olarak genel müdür, başkan yardımcılığı, servis başkan yardımcılığı ve CEO’luk görevlerini yürüttü. DaimlerChrysler AG Stuttgart’ta 2002-2005 arasında Kurumsal Strateji Direktörü olarak çalıştı. 2005’te Pekin’de Beijing Benz-DaimlerChrysler Automotive’in CEO’su olarak görev aldı. Ekim 2005’te Mercedes-Benz Türk A.Ş.’nin CEO’luğuna atandı.
Yazarın Tüm Yazıları