Tüketicinin Erkan abisi

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

Kredi kartında ödeme tarihine aldanmayın

Kredi kartıyla yapılan alışverişlerde borç, son ödeme tarihinden önce kapatılırsa faiz işletilmiyor. Nakit para çekim işlemlerinde ise borç kapansa dahi, hesap kesim tarihinden sonra da faiz işliyor. Bu da bir sonraki hesap ekstresinde yer alıyor.

Bankaların kredi kartı hesap ekstrelerinde yer alan ‘‘son ödeme tarihi’’ tüketicileri yanıltıyor. Çünkü, kredi kartıyla nakit çekilen borcun faizi, son ödeme tarihinde yatırılsa dahi bitmiyor. Bir sonraki ekstrede hesap kesim tarihi ile son ödeme tarihi arasında işletilen faiz yer alıyor.

Bunun da nedeni, kredi kartıyla yapılan alışverişler için faiz uygulamasını son ödeme tarihinden itibaren başlatmasına rağmen, bu uygulama nakit para çekim işlemlerinde geçerli olmaması. Nakit para çekim işlemlerinde faiz, kredi kartının hesap kesim tarihinden itibaren başlıyor. Borcun tamamı kapatılsa dahi, ödeme hesap kesim tarihinden sonra yapıldığı için banka yeniden faiz uygulamasında bulunuyor.

ANINDA FAİZ

Bankalar ayrıca, nakit çekim işlemleri için, nakit çekim tarihinden itibaren faiz işletmeye başlıyor. İşlemin yeraldığı hesap bildirim cetvelinde borcun faizi olarak, hesap kesim tarihine kadar işlemiş olan faiz yer alıyor. Hesap kesim tarihi ile ödeme tarihi arasındaki faiz ise bir sonraki ekstrede müşteriye bildiriliyor.

Kredi kartıyla yapılan alışverişlerde ise bankalar, alışverişten kaynaklanan borcun tamamı son ödeme tarihine kadar yatırılması durumunda her hangi bir faiz işletmiyor. Ancak borç bakiyesi taksitlendirilirse hesap kesim tarihinden itibaren faiz uygulaması da başlıyor.

Vedat Aloğlu'da, bankaların kredi kartıyla yapılan alışveriş ve nakit para çekim işlemlerine farklı uygulamada bulunmasından nasibini alan okuyucularımızdan. Aloğlu, kredi kartı borcunu son ödeme tarihinden önce yatırmasına rağmen, bankanın bir sonraki hesap ekstresinde faiz işletmeye devam etiğini görünce, oldukça şaşırmış. Arkadaşımız Zeliha Aslan, Yapı Kredi Bankası'nın kredi kartının faiz hesaplamasında hata yapıldığını düşünen Aloğlu'nun şikayetini Banka'ya iletti.

Yapı Kredi Bankası yetkilileri, ‘‘Nakit çekim işlemleri için, nakit çekim tarihinden itibaren faiz işlemeye başlıyor. İşlemin yeraldığı hesap bildirim cetvelinde faiz hesap kesim tarihine kadar hesaplanmakta, bu hesap kesim tarihi ile ödeme tarihi arasındaki faiz ise bir sonraki ekstrede yer almakta. Perakende alışverişler için ise, alışverişten kaynaklanan borcun tamamı son ödeme tarihinde ödenmişse faiz tahakkuku diye birşey söz konusu değil. Ancak borç bakiyesi taksitlendirilmişse hesap kesim tarihinden itibaren günlük bakiye üzerinden faiz hesaplanıyor. Yaptığımız incelemede Vedat Aloğlu'nun hesabında hem nakit çekim işlemi yeraldığı, hem de taksitlendirerek ödeme yaptığı görüldü. Bu nedenle faiz işleminin yapılmasında bir hata yok. Ancak müşterimizin faiz uygulamamızla ilgili ayrıntılı bilgisi olmadığını dikkate alarak 3 milyon 434 bin 199 liralık kısmı iptal edildi’’ dediler.

Bu nedenle, kredi kartı sahiplerinin nakit para çekim işlemlerini alışverişlerle bir tutmaması gerekiyor. Nakit para çekimlerinde son ödeme tarihi beklenilmeden, hesap kesim tarihinden önce yatırılması ek bir faiz ödemeyi engelliyor.

Şifrenizi sakın karta yazmayın

Bankacılar, tüketicileri kredi kartı şifrelerini kimseye söylememeleri konusunda uyarıyor. Çünkü, kartın çalınması ya da kaybolması halinde doğru şifreyle yapılan işlemler sigorta kapsamına girmiyor. Doğru şifreyle yapılan nakit para çekme işlemlerinden kart sahipleri sorumlu tutuluyor. Otomatik para çekme makinelerinden, yapılan işlem sırasında kart sahibinin, ikinci kişilerden kesinlikle yardım talep etmemesi ve özellikle yardım önerisinde bulunanlara şifrelerini söylememesi de öneriliyor. Bankacılar ayrıca, kredi kartı kullanıcılarının unutmamak için dahi olsa kesinlikle şifrelerini kartlarının arkasına yazmamalarını istiyor. Şifresi üzerinde yazan kart kaybolduğu ya da çalındığı taktirde, şifresi üzerinde yazılı olduğu için kolayca kullanılabiliyor. Kartın kaybolması ya da çalınması durumunda mutlaka bankaya haber verilip, kartın iptalinin sağlanması gerekiyor. Bankanın uyarılmasında geç kalınırsa, o zaman doğru şifre girilerek yapılan tüm işlemlerden kart sahibi sorumlu tutuluyor.

Yalıkavak yöneticileri bu kez de üyelerinin paralarına el koydu

Yıllardır inşaatı bir türlü tamamlanamayan Yalıkavak Tatil Köyü'nün yöneticileri madur ettiği üyelerini bu kez de personeli olmayan gemide tatil yaptırmaya kalkıştı. Üstelik, 15 günlük tatil için yemek bedeli olarak aldığı 200'er dolara el koydu.

Yalıkavak Devre Tatil sistemi yöneticilerine para kaptıran Yarkent Ailesi'de, aylardır yapmadığı tatil için ödediği 200 doları alamadı. Yıllardır, tatil köyü tamamlanıp, tatillerini geçirme vaadiyle oyalanan Yalıkavakzedelere, bu sezon tesisin hizmete girmemesi nedeniyle Bodrum'da demirli bir gemide onbeşer günlük devreler halinde tatil imkanı sağladıkları bildirildi. Bu 15 günlük tatil için de yemek ücreti adı altında 200'er dolar göndermelerini istedi. Yalıkavak'dan devre tatil sistemi alanlar da sistem yöneticilerinin bu talebini yerine gertirdi ve tatillerini geçirecekleri günü beklemeye başladı.

Ancak, tatil için gemiye gittiklerinde kendilerini bir süpriz bekliyordu. Gemi limanda olmasına rağmen ortada gemi personelinden hiç kimse yoktu. Yaşadıkları şoku atlatıp, personelin nerede olduğunu araştırdıklarında, tüm personelin işi bıraktığını öğrendiler. Bunun üzerine, kendi imkanlarıyla tatillerini yapmak zorunda kaldılar.

Geri döndüklerinde hemen Yalıkavak devre tail sisteminin yetkililerini arayıp, ödedikleri 200 dolarların iade edilmesini istediler. Ancak, Yalıkavak Devre Tatil sisteminin yöneticileri, müşterilerinin bu taleplerini karşılamak yerine, 200 dolarları gasp etme yoluna gittiler. yerine getirmek aylar geçmesine rağmen, Yalıkavak yöneticileri tarafından Yarkent ailesinin şikayeti üzerine görüştüğümüz Yalıkavak yöneticileri, tatillerini zehir ettiği üyelerinden aldığı 200 dolarları iade etme yoluna gitmedi.

Otellerin telefon oyununa gelmeyin

Abonelerin Türk Telekom'un belirlediği tarifenin dışında telefon ücreti talep etmesi yasak. Buna rağmen bazı oteller, müşterilerinden Türk Telekom'un belirlediği tarifenin 10 katına varan ücret talep ediyor.

Bunlardan biri de İzmir'de ki Karaca Hotel... Karaca Hotel, Zeki Gönen adlı müşterisinden Türk Telekom'un tarifesine göre, 175 bin liralık telefon görüşmesinin karşılığı olarak 1 milyon 700 bin lira aldı. Gönen'in şikayetiyle ilgili olarak ilk önce Türk Telekom yetkilileriyle görüştük. Otellerin müşterilerinden tarifenin üzerinde telefon ücreti talep etme hakının olup, olmadığını sorduk. Türk Telekom yetkilileri, oteller dahil olmak üzere hiç bir abonenin müşterilerisinden belirledikleri tarifenin üzerinde telefon görüşme ücreti alamayacağını söylediler.

Bunun üzerine, Karaca Hotel yetkilileriyle görüştük. Otel yetkilileri de, müşterilerinden aldıkları 1 milyon 700 bin liralık telefon ücretini iade edeceklerini açıkladılar.

POSTA KUTUSU

İSTANBUL'dan Ferhan Türkmez'e kurs parası Karya Yabancı Diller Eğitim Merkezi tarafından iade edildi.

İSTANBUL'dan Fatma Ertekin'in ayaklı aydınlatması Beymen tarafından değiştirildi.

İZMİR'den İbrahim Tunca'nın aküsü Mutlu Akü tarafından onarıldı.

İSTANBUL'dan Ethem Balcı'nın pantolonu Huzur Mağazası tarafından değiştirildi.

İSTANBUL'dan Semra Alper'den yanlışlıkla alınan para Cine-5 tarafından iade edildi.

Yazarın Tüm Yazıları