"Melike Karakartal" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Melike Karakartal" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Melike Karakartal

“Toplu taşıma yolu” ile ilgili birkaç endişe

Büyük şehirler kontrolsüz göç ile büyümeye başladığından beri en büyük sıkıntılardan biri toplu taşıma...

Hilkat garibesi minibüsler ve “insan olma haline saygısızlık” diyebileceğim nitelikte koşullar sağlayan otobüs ve metrobüslerin hali malum.
Toplu taşımanın yetersizliği ve iptidailiği her zaman ortada idi fakat onu bir “çaresizlik dünyası” haline getiren, soğuk metalden yapılmış araçlar değil, insanın ta kendisiydi...
Artık bunlara belirli hatlarda alternatif olarak metro var. Avrupa yakasında birçok kişinin hayatını kolaylaştıran metro, Asya yakasına da taşındı. Şehirde, milyonlarca insanla birlikte yaşamanın gerekliliklerini yerine getirmeyen binlerce insan, şimdi bu yeni toplu taşıma aracı ile ilgili sınav veriyor.
Hep konuşuyoruz ya, düzen ya da düzensizlik, insan doğasını şekillendirir. Bulunduğumuz ortamın koşullarının şeklini alır, ona göre davranırız. Değişen toplu taşıma alışkanlıklarının, yerleşik sosyal davranışlarımızı yavaş da olsa değiştireceğini umuyoruz...
Toplu taşımada medeni ortam sağlanıyor fakat söz konusu trafik olunca aynısını söylemek zor. İstediğimiz kadar düzgün yol yapalım, halihazırdaki “çıldırmış sürücülerin trafikteki deli gömleği giydirilecek halleri”ne çare bulamayacağız. Çünkü trafikle ilgili sorunumuz temelde “yol, taşıt sorunu” değil. Bir insan sorunu. Sosyolojik bir vaka.
Hâl böyleyken “toplu taşıma yolu” yapmak tek başına çözüm değil. İnsanları eğitmediğiniz, ihlal yapanlara ağır cezalar vermediğiniz, kanunları değiştirmediğiniz ve ehliyet alma sisteminde reform yapmadığınız zaman değişen bir şey olmaz. Duble yollar yaparak, sokakları süsleyip “Ay aynı Avrupa’daki gibi” dedirterek, “bus lane” uygulaması getirerek kanayan trafik yarasını saramazsınız.
İlk olarak Fatih-Şirinevler’de uygulaması başlayan Toplu Taşıma Yolu’nu ihlal eden 852 araca ceza kesildiğini okudunuz. Şaşıranınızın olduğunu sanmıyorum...
Şimdi bu uygulama başka ilçe ve semtlerde de hayata geçecek. Peki ne olacak? Anlatayım...

EDS “system failure” uyarısı verebilir!

-Pilot bölgelerden biri olan Kızıltoprak-Bostancı yolunda, Kızıltoprak civarında yoğun trafik yaşanır. Sebebi, kaldırıma yanaşmış araçların yolu daraltmasıdır. Hatta çoğu zaman tek şeridi bloke etmesi yetmez, bir sıra daha araç park eder ve neredeyse yolun ortasında park etmiş araçlar görürsünüz. Tek şeride düşen yolda trafiğin ne hale geldiğini siz düşünün artık. Bu, kalabalık semt ve ilçelerin çoğunda yaşanan bir durumdur. Şimdi burası toplu taşıma yolu olacak ama cengaver sürücülerimiz ceza yemekten korkmayacak.
-Cüsselerinden dolayı korkusuzca araçların üstüne süren, geçiş üstün-lüğü olduğunu düşünen otobüs şoförlerinin, öndeki otobüs biraz fazla durakladığında sollama yapıp diğer araçların yolunu tıkamayacağına kimse inanmaz.
-Otobüsler bir yana, slalom ustası minibüs ve dolmuşların toplu taşıma yolunda sakin sakin gitmeleri nasıl mümkün olacak? Her gün kural ihlali yapan yüzlerce, gelecekte binlerce taşıtı yakalamak ve cezalandırmak mümkün mü? EDS’nin her gün “system failure” uyarısı vermesi gayet muhtemel.
-Emniyet şeridini ceza alma pahasına kullananlar, “bus lane”i kullanacaklar. Bu, önceki gün ispatlandı.
Trafik kanunları ve ehliyet alma sistemi değişene kadar yazmaktan, sesimizi yükseltmekten başka yapacak şey yok. Kafaları değiştirmedikten sonra isterseniz memleketin bütün yollarına “bus lane” ekleyin, neye yarar?

X