Teşvik beklemeden mantıkla 1.3 milyar Euro’ya ulaştı sıra hibrit otomobile geldi

TOYOTA’nın Adapazarı’daki fabrikasına girer girmez önce Kamil Ölmez’in rehberliğinde Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Belgin’le birlikte hızlı bir üretim turu yaptık. Ardından Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye A.Ş. CEO’su Orhan Özer ve Cengiz Belgin’le sohbete oturduk:

Haberin Devamı

- Bu ay sonu itibariyle bizim fabrikada Auris üretimi duruyor. Yenisi İngiltere’de üretilecek.
- Aynı anda yenisi burada üretilemez miydi?
- Verimlilik açısından iki fabrikada üretim doğru bulunmadı. Ancak, bizim fabrikaya çok istediğimiz Corolla yeniden dönüyor.
- Corolla üretimine ne zaman?
- Önümüzdeki yılın haziran ayında üretime başlarız.
- Kapasite kullanımınız düşecek değil mi?
- Kapasite kullanımımız yüzde 50 dolayında. Auris’ten çekilmemizle birlikte yüzde 30’a inecek. Çünkü, sadece Verso üreteceğiz. Corolla’nın dönüşüyle birlikte kapasite kullanımı tırmanacak. Tam kapasiteye yaklaşacağız.
Adapazarı fabrikasının kaliteli üretimine dikkat çekti:
- Yüzde 99.9 sıfır hatayla araç üretiyoruz. 2008 kriziyle birlikte kapasite kullanımımız düşünce, kendi içimizde iş süreçlerinde sıfır hataya dönük çalışmalara da yöneldik. Temellerimizi daha da güçlendirdik.
- Corolla üretimine yeniden başlamak için ne kadar yatırım söz konusu?
- 150 milyon Euro’yu buluyor.
Corolla üretimini yeniden Türkiye’ye çekmenin pek kolay olmadığını vurguladı:
- Toyota’nın dünyadaki tüm fabrikaları arasında model yarışları var. Hem Brüksel’deki Avrupa merkezimizde, hem Japonya’da ısrarla kendimizi anlattık, Corolla’yı buraya çektik.
- Ufukta başka yeni araç üretimi var mı?
- Yine ciddi bir proje üzerinde çalışıyoruz. Bu, Corolla’nın dönüşünden daha büyük iş olacak.
- Siz bir süre önce bu fabrikada Toyota’nın dünyada iddialı olduğu hibrit araçlardan üretebileceğinizi söylemiştiniz.
- Bahsettiğim proje hibrit araç planını da içine alan bir iş.
- Proje ne zaman netleşecek?
- Corolla üretimine kadar netleşir.
- Yani önümüzdeki yılın ilk yarısında bu büyük projeyi resmen anons edeceksiniz.
- O hedef doğrultusunda tüm gücümüzle çalışıyoruz.
- Söz konusu büyük projeyi Adapazarı’na çekmek için teşviklerle ilgili beklentiniz var mı?
- Toyota’nın Türkiye’de bugüne kadar yaptığı yatırımlar 1.3 milyar Euro’ya yaklaştı. Corolla üretimiyle birlikte 1.3 milyar Euro’ya ulaşmış olacak. Toyota hiçbir zaman teşvik için yatırım yapmaz. Bizim için yatırımda mantık ön plandadır. Ancak, teşvikte eşitlik ister.
- Teşvikte eşitlik için kuşkunuz mu var?
- Yok ama kriterimizin bu olduğunun altını çizmek istedim.
Toyota, Sabancı Grubu’yla birlikte Adapazarı’na ilk adımı 250 milyon dolara atmıştı... Bugüne kadar yatırım büyüklüğünün 1.3 milyar Euro’ya ulaşmış olması, Türkiye’ye ciddi anlamda yerleştiğini gösteriyor...
Özer’in sözünü ettiği yeni projenin gelmesinin bu rakamı daha yukarılara taşıyacağı görünüyor...

Haberin Devamı

Zarar ederken yeni modeli Türkiye’ye kaydırırlar mı

Haberin Devamı

TOYOTA’nın Adapazarı’ndaki fabrikasında bu ay sonunda itibaren kapasite kullanımını 6-7 aylığına yüzde 30’a ineceğini öğrenince Orhan Özer’e sordum:
- Bu kadar düşük kapasite sizin için zarar anlamına gelmez mi?
- Geçen yılı zararla kapatmıştık. Bu yıl da öyle olacak. Corolla ile birlikte durum düzelecek.
- Zarar ettiğiniz ortamda Adapa-zarı’na yeni model üretimlerini çekmek isterken eliniz zayıflamıyor mu?
- Bu konudaki tek kriter bilanço değil. Üretimi doğru yapıyor muyuz, iş süreçlerini doğru yönetiyor muyuz, daha çok onları dikkate alırlar. Bu konularda da elimiz oldukça güçlü.

500 robot var 1.5 dakika beklemeleri içimizi yakıyor

ORHAN Özer’e fabrikanın kaynak bölümündeki robotların çalışma temposunu anımsattım:
- 350 kadarı kaynak bölümümüzde olmak üzere fabrikamızda 500 dolayında robotumuz var. Şu anda 1.5 dakika boş kaldıkları oluyor.
- Bu uzun bir süre midir?
- Robotlar için öyledir. Kapasite kullanımımız düşünce tempoyu öyle ayarlamak zorunda kaldık. Robotların 1.5 dakika beklemesi içimizi yakıyor.

Haberin Devamı

Çağlayan’ın yerli motor isteğini haklı buluyorum

TOYOTA Otomotiv Sanayi Türkiye CEO’su Orhan Özer’e ürettikleri araçların yerlilik oranını sordum:
- Verso’da hacim olarak yüzde 84’ü buluyor. Ancak, değere gelince yerlilik oranı yüzde 51-52’lerde kalıyor. Corolla üretiminin başlamasıyla birlikte yerlilik oranımızın 4-5 puan yükselmesi söz konusu olacak.
Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan’ın sıklıkla yaptığı çağrıları anımsattı:
- Sayın Bakan’ın bizlerden yerli motor üretimini istemesini haklı buluyorum. Biz de bir yandan yeni model üretimlerini Adapazarı’na çekerken, diğer taraftan motor üretimi için de zaman zaman konuşuyoruz.
Ardından konuya bir de Toyota’nın merkezindeki gözlükle baktı:
- Biz Toyota’nın motoru da Türkiye’de üretmesini isteriz. Ancak, onlar global ölçekte konuya yaklaşıyorlar. Öyle bakınca da şimdilik Türkiye’de de motor üretmek rantabl görünmüyor. Biz yine de her zaman bu konudaki istekli tutumumuzu Brüksel ve Tokyo’da ortaya koymayı sürdüreceğiz.

Haberin Devamı

İstanbul’da hibrit araç yüzde 50 tasarruf sağlar

ORHAN Özer, Türkiye’de üretiminin gümdeme gelmesini konuşurken hibrit aracın sağladığı yakıt tasarrufuna değindi:
- İstanbul trafiğinde hibrit aracın sağlayacağı yakıt tasarrufu yüzde
50’den aşağı olmaz.
Bu konudaki deneyimini aktardı:
- Toyota’nın Avrupa merkezinin bulunduğu Brüksel’de görev yaptım. Orada 5 yıl hibrit araç kullandım. Brüksel trafiğindeki yakıt tasarrufu yüzde 50 düzeyindeydi.
Tüyap’taki Autoshow Fuarı’nda 1500 cc’lik hibrit Yaris’i anlatan Toyota Pazarlama ve Satış A.Ş. CEO’su Ali Haydar Bozkurt, tasarruf oranının daha iddialı düzeyde olacağını savundu:
- İstanbul trafiğinde hibrit Yaris’in yakıt tasarrufu oranı yüzde 60’ı da aşar.
Bu durumda üretimin Türkiye’ye de kayması, Toyota’nın hibrit araç satışlarını patlatmaz mı?

Yazarın Tüm Yazıları