Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Sağlık

Gündüz TEZMEN

Okur mektupları

Göbek deliğimden akıntı geliyor

<ı>Altı yıl önce geçirdiğim ameliyat ile rahim ve yumurtalıklarım alınmıştı. Aradan geçen zaman içinde göbek deliğimden kötü kokulu bir sıvının geldiğini farkettim. Doktor, mikrop aldığını söyleyip antibiyotik verdi, bir süre rahatladım ama tekrarladı.

Bir yazınızda 'vücut deliklerinden gelen sıvıları ciddiye almalısınız' uyarınız vardı hiç unutmuyorum. Bana bu konuda ne tavsiyeniz olur?

<ı>Semra Gökçek İSTANBUL

Sizin de belirttiğiniz gibi vücut deliklerinden gelen sıvılar ve kanamalar çok önemlidir, mutlaka incelenmesi gerekir.

Ancak göbek deliği için bu kadar korkmayın.

Öncelikle, her ne kadar 'göbek deliği' diye adlandırılıyorsa da aslında burasının bir 'delik' değil, 'çukur' olduğunu belirtmeliyim. Ayrıca burası yapı olarak iltihaplanmaya yatkın bir yerdir. Özellikle çukurluğu fazla olduğu kişilerde, bir de kilo fazlalığı ya da sıkı giysiler nedeniyle gün boyu kapalı kalıyorsa havasız ve nemli ortam bir çok bakterinin üremesine uygun bir durum kazanır. Bir kez iltihaplanırsa, daha sonrası için yeni iltihaplanmalara çok uygun bir yapı kazanmış olur.

Temizliğe dikkat etmek önemli ama yeterli değil. Normal koşullarda ciltte yaşayan zararsız bakteriler bile bazen hastalık nedeni olabilir.

Doktorun önerdiği antibiyotikleri, önerilen sürece kullanmak, yine doktorun önereceği pansumanları yapmak tedavi için önemlidir. Ancak çok çukur bir yapı ve kilo fazlalığı nedeniyle iltihaplanmaya uygun bir yapı varsa, küçük bir cerrahi müdahale ile göbek çukurunu tümüyle çıkartmak da çare olabilir. Bir genel cerrahla görüşmenizi öneririm.

Yan etkisi olabilir mi ?

<ı>S. Günalp

Kabızlığın tedavisi için kullandığınız ilaç, lifli yapısı nedeniyle bağırsakta dolgunluk yaratarak dışkılama refleksini başlatmayı amaçlamaktadır. İlaç kana karışmadığı için herhangi bir sistemik yan etkisi olmadığı gibi lokal etkiler açısından bu güne kadar belirlenmiş bir yan etkisi de bulunmamaktadır.

Eğer bol miktarda sebze, meyve, kepekli tahıl ürünleri yiyerek gıdalarla daha fazla posa almayı başarırsanız bir süre sonra bu ilacı almaya ihtiyacınız kalmayabilir.

Kemiğimde kist varmış

<ı>Y.Tunca

Gönderdiğiniz tetkik fotokopilerinin incelenmesinde sol bacak kemiğinizde kistik bir oluşum bulunduğu görülüyor. Bu dizinizin üzerine üç kez düştüğünüz de dikkate alınınca bunun travma (çarpma) etkisiyle ortaya çıkmış olma ihtimali yüksek. Doktorunuzun da bu görüşte olduğunu sanıyorum.

İleride yapılacak kontrol tetkiklerinde daha kesin bir karar verme ihtimali doğacaktır. Doktorunuzla bağlantıyı kaybetmeyin.

X