Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Sağlık

Dr. Gündüz TEZMEN

Sağlıklı yaşam ve beslenme-2-

Sağlıklı bir insanın damar sertliğini önleyebilmesi için başlıca 4 özelliğe dikkat etmesi gerekir.

-Kandaki kolesterol düzeyini düşük tutmada ya da normale düşürmede yardımcı olan yağ türlerini uygun miktarda içeren, iyi dengelenmiş bir beslenme uygulanmalı,

-Daha az tuz kullanarak yüksek tansiyon riskini azaltmalı,

-Sigara içmemeli,

-Daha çok egzersiz yapmalı.

Damar sertliğinin başlama süreci, neredeyse çocuk denecek yaşlara kadar indiği için bu önlemlere mümkün olduğunca erken uymak gerekir.

Bu yazıda daha çok sağlıklı beslenme konusu üzerinde durmak istiyorum.

Kolesterol

Kanda,yüksek kolesterol düzeyinin kalp damarları ve ana atardamarların daralmasında en önemli risk faktörü olduğu bilinmektedir.

Kolesterol, bazı vücut işlevleri için ufak miktarlarda ihtiyaç duyulan, yağa benzer bir maddedir. Vücudun kendisi tarafından üretildiği gibi, besinler aracılığıyla da alınır. Beslenme ile kandaki kolesterol düzeyi arasındaki ilişki araştırıldığında, besinlerdeki doymuş yağların, kan kolesterol düzeyini arttırdığı görülür. Buna karşılık doymamış yağların da kolesterol düzeyini düşürdüğü de görülmektedir. Kandaki kolesterol düzeyini, doymuş yağların fazla tüketimi yanında, yumurta, kabuklu deniz hayvanları ve sakatat gibi gıdaların fazla tüketimi de yükseltir.

Yağ türleri ve kolesterol üzerindeki etkileri

Yemeklere lezzet katmanın yanısıra, enerjimizin önemli bir kaynağını oluşturan ve A,D,E gibi vitaminlerin kana karışmasını sağlayan yağlar, doymuş ve doymamış yağlar olarak başlıca iki gruba ayrılır. Kolesterol düzeyini arttırıcı etki yaratan doymuş yağlar genellikle hayvansal yağlarda, kolesterol düzeyini düşürücü etki yaratan doymamış yağlar ise daha çok bitkisel yağlarda bulunur.

Doymamış yağlar da ikiye ayrılır;

-Poli (çoklu) doymamış yağlar: Mısırözü, ayçiçek ve soya yağları bu türden yağlardır.

-Mono (tekli) doymamış yağlar: Zeytinyağı bu gruptadır.

İdeal bir beslenmede, yağlardan alınan enerjinin, toplam enerji gereksinmesinin yüzde 30’unu karşılayacak düzeyde tutulması, doymuş yağ tüketimininin, toplam yağ tüketiminin sadece üçte biri düzeyinde olması gerekir.

Devam edecek






 








X