Reklam Kurulu'ndan sakız reklamına ‘diş’ uyarısı

Reklam Kurulu, First, Vivident, Falım ve Orbit reklamlarında, ‘‘dişlerinizi korur’’ mesajının verilmesinin yanlış olduğuna karar verdi. Reklam Kurulu, bu sakızların üreticilerine, ‘‘Reklamlardaki mesajları değiştirin, aksi halde reklamlarınız yasaklanacak’’ dedi.‘NE yersen ye asit yapar ağzında. Bu asitler diş çürütür, Falım yoksa yanında...’’ Bu sadece Dandy'nin ürettiği Falım marka sakızın reklam sloganı. Falım'ın dışında Orbit, First ve Vivident'in de reklamlarında sakız çiğneyerek diş sağlığının korunulabileceği iddia ediliyor. Peki, bu sakızları çiğneyerek, diş sağlığını korumak mümkün mü? Yoksa, bu sakızları üreten ve ithal eden Dandy, Birlik Gıda ve Perfetti Gıda, her akşam gözümüzün içine baka baka ekrandan bizi yanıltıyor mu?Bu soruların yanıtını Tüketici Yasası çerçevesinde oluşturulan Reklam Kurulu verdi. Reklam Kurulu, tüketicilerin yoğun şikayeti üzerine geçtiğimiz günlerde bu dört reklamı incelemeye aldı. İnceleme sırasında, şekersiz de olsa sakız çiğneyerek diş sağlığının korunup, korunamayacağı araştırıldı. Bunun için Hacettepe ve Gazi Üniversitesi ile Diş Hekimleri Birliği'nden ayrı ayrı raporlar istendi.FIRÇALAMAYI TUTMAZYapılan tüm bu araştırmalardan, çiğneme hareketinin hiç bir zaman dişleri fırçalamanın yerini tutamayacağı ve şekersiz de olsa sakızla diş korumanın mümkün olamadığı sonucu çıktı. Bunun üzerine Reklam Kurulu, Orbit'in ithalatçısı Birlik Gıda, First ve Falım'ın üreticisi Dandy ile Vivident'in üreticisi Perfetti Gıda'nın, bu ürünler için hazırladığı reklamlarında tüketicileri yanılttığı kararına vardı. Kurul, diş sağlığını koruduğu iddia edilen Falım, Orbit, Vivident ve First marka sakız reklamlarının yayınlanmasını durdurdu.Reklam Kurulu Başkanı Mehmet Akif Ersin, Kurul'un dört ayrı sakız reklamını incelemeye aldığına dikkat çekerek, şöyle konuştu:‘‘Bu reklamlarda dişlerin fırçalama gibi geleneksel yöntemlere alternatif olarak çiğnemeyle de korumanın sağlanabileceği imajı veriliyordu. Hatta bazılarında tam korumanın gerçekleştirilebildiği de savunuluyordu. Hacettepe ve Gazi Üniversitesi ile Diş Hekimleri Birliği'nden bu konuda görüşlerini aldık. Bunun sonucunda, sakız çiğnemenin lenf bezlerini çalıştırdığı ve asitlenmeyi önlediği ortaya çıktı. Ancak, bu yöntemle reklamlarda iddia edildiği gibi tam korumanın sağlanması mümkün değil. Bu çerçevede bir değerlendirme yaptık. Bu değerlendirmenin sonucunda da, dört reklamın tüketicileri yanıltıcı ifadeler içerdiğine karar verildi. Bu ifadelerin yer aldığı reklamların yayınlanması durduruldu. Bu reklamlar ancak, yanıltıcı ifadeleri çıkartılıp, düzeltildikten sonra tekrar yayınlanabilecek.’’Recep Usta'nın ciğerini kim bozdu?HÜRRİYET Gazetesi Tüketici Köşesi'nde ‘‘Recep Usta'nın ciğeri yetmedi, şimdi bizimkine göz diktiler’’ başlığıyla yayınlağımız haberle ilgili olarak Herbalife bir açıklama yaptı. Açıklamada, dondurmacı Recep Karsıkan'ın ciğerinin Herbalife ürünleri yüzünden zarar görüp görmediğinin kesinlik kazanmadığına değinildi ve ‘‘Herbalife ürünlerinin Recep Usta'nın karaciğerini bozduğuna dair herhangi bir hastahane raporu yok’’ denildi.Recep Usta'nın tedavi gördüğü Ankara Numune Hastanesi'ndeki dosyasında yer alan bilgilere de yer verilen açıklamada, hastahane kayıtlarına göre, hastanın karaciğer enzimlerinin yüksek olduğu, bunun bir çok nedeni olabileceği, bunlardan en önemlisinin, hastanın sarılık olma ihtimalinin oluşturduğu, ancak hastanın sarılık olmadığının belirlediği yer alıyor.Hastahane kayıtlarında ayrıca, ‘‘Recep Karsıkan doktorlara, ‘Herbalife ürünü kullandım, hastalığım buna bağlı olabilir' dedi. Bu nedenle, yüzde 100 demiyoruz, ancak bu ürüne bağlı böyle bir rahatsızlık olabilir. Bu nedenle, hastalığın somut bir ifadeyle bu üründen kaynaklandığını demek yanlış olur’’ denildi. Alman uyruklu Thomas Werner Ernst'ün Herbalife ürünlerini izni olmadan Türkiye'de dağıttığının anlaşılması üzerine, distribütörlüğünün feshedildiğine dikkat çekilen açıklamada, ‘‘Ma-huang adlı ot, sadece ABD'de pazarlanan bir ürününümüzde yer alıyor. Tarifesine uygun kullanıldığı takdirde, hiçbir zararı yok. Ayrıca, ‘ma-huang' Türkiye'de sattığımız ürünler arasında bulunmuyor’’ denildi.
Yazarın Tüm Yazıları