Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Pazarda başına kalas düşene de çantasını kaptırana da sigorta

Sigorta sektörü, yeni poliçelerle işletmeler yüzünden oluşan tüketici mağduri-yetlerinin de önüne geçiyor. Bu poliçeler sayesinde artık, mağazada çantasını kaptıran veya pazarda başına kalas düşen müşteriler de zararlarını tazmin etme imkânına kavuşuyor.

2011 yılında 14.5 milyar liralık kısmı hayat dışı olmak üzere toplam toplam 17,2 milyar liralık brüt prim üretimi gerçekleştiren sigorta sektörü, işyerleri ve esnaflara yönelik geliştirdiği yeni sigorta paketleriyle, bir yandan Kasko, Zorunlu Trafik ve DASK arasında sıkışan pazarı büyütme yoluna giderken, diğer yandan da işletmeler yüzünden oluşan tüketici mağduriyetlerinin de önüne geçiyor. Bu poliçeler sayesinde artık, yanlış teşhis yüzünden zarar gören hastalar, otoparkta aracı çalınan ya da kazaya uğrayan sürücüler, mağazada çantasını kaptıran, pazarda başına kalas düşen müşteriler de zararlarını tazmin etme imkanına kavuşuyor.

Ödenen 8 milyar TL

Hazine Müsteşarlığı’nın “Sigortacılık ve Bireysel Emeklilik Sektörleri 2011 Yılı Faaliyet Raporu”na göre, peş peşe uygulamaya konulan yeni poliçe paketleri sayesinde 2010 yılından itibaren sektörün prim üretimi yeniden artmaya başladı. Sektörün, 2010 yılında yüzde 13,36 olan büyüme oranı 2011 yılında yüzde 21,48’e ulaştı. Sektör bu büyümeyi, işletmelerin daha önce işyerlerine astıkları küçük levhalarla sorumluluk almaktan kaçındığı sorunlar yüzünden mağduriyetlere yönelik paketler geliştirerek, 2012 yılında da sürdürmeyi başardı.  Tüm bu gelişmelerin sonucunda, sektörde düzenlenen poliçelerin sayısı da, 44,2 milyon adedi hayat dışı branşlar olmak üzere toplam 60,6 milyon adedi buldu. Şirketler tarafından zarar görenlere ödenen tazminat tutarı da 9.9 milyar liraya ulaştı. Bunun 8,3 milyar liralık kısmını hayat dışı sigortalar oluşturdu.

Mahkeme gereksiz

Şirketlerin yüzde 60’ının Kasko, Zorunlu Trafik ve DASK’ta yoğunlaştığı poliçe dağılımını genişletmek için peş peşe devreye soktuğu bu işyerlerini kapsayan yeni sigorta paketlerine son olarak pazar yerleri de eklendi. Tüketiciler artık, mağazalardan otoparklara, alışveriş merkezlerinden tamircilere, taksilerden hastahanelere kadar bir çok işletmeyi kapsayan bu sorumluluk sigortaları sayesinde, zararlarını mahkemeye gitmeden kolayca karşılatabiliyor.

Müşteri zararını güvence altına alan poliçeler

HÜRRİYET Tüketici Köşesi olarak bu hafta, tüketicilerin maddi ve manevi zararlarını güvence altına alan sigorta poliçelerini sizler için araştırdık. İşte bu poliçelerden bazıları...

DOKTOR SİGORTASI: Sağlık uzmanlarının mesleklerini icra ederken yapmış olduğu hatalardan ya da mesleklerini gerektiği şekilde yerine getirememelerinden ötürü hastanın ruhsal veya bedensel sağlığının bozulması ya da ölümü nedeniyle sigortalıya karşı ileri sürülecek tazminat taleplerini teminat altına alıyor. Ani ve beklenmedik şekilde meydana gelen kazaların sonucunda, sigortalı doktorun başına gelecek durumlar ve mesleğin kusurlu olarak, gereği gibi yerine getirilememesinden ötürü hastanın başına gelebilecek durumlar teminat kapsamında bulunuyor.

PAZARYERİ SİGORTASI: Türkiye’de geçen yıl kooperatif olarak kurulan Koru Sigorta’nın geliştirdiği pazaryerlerini sigortalama projesi, Türkiye’de ki 94 pazarcı odasına kayıtlı pazarcıları kapsıyor. Poliçe, alışveriş amacıyla pazaryerinde bulunan tüm müşterileri, pazaryerlerinde oluşabilecek kaza ve zararlara karşı güvence altına alıyor. Bunun sonucunda, pazar tentelerini tutan kalas, başına düşen müşteri, hastane masraflarını sigorta şirketine ödetebilecek. Yine pazarda yaşanan tezga kapma kavgalarından nasibini alan, çıkan kargaşalarda kazayla yaralanan müşteriler de güvence altına alınıyor. Anadolu’nun bazı illerinde plot olarak uygulamaya konulan sistem, büyük kentlerdeki semt pazarlarında da uygulanacak.

OTOPARK SİGORTASI: Sigorta şirketlerinin uygulamaya koyduğu yeni poliçeler arasında yer alan bu sigorta, otoparka bırakılan araçların manevra sırasında çarpılmasını, emanet edilen aracın ya da içinde bulunan eşyaların çalınmalarını da kapsıyor. Bu durukmlarda, araç sahipleri zararlarını sigorta şirketine karşılatabiliyor.

MAĞAZA SİGORTASI: Bu poliçe, alışveriş sırasında mağazada bulunan müşterilerin yaşayabilecekleri kazaların yanı sıra, yanlarındaki çantaların kapkaççılar tarafından çalınmasını da kapsıyor. Bu durumla karşılaşan müşteriler, zararlarının tazminini sigortadan talep edebiliyor. Bu poliçeden alışveriş merkezleri de yararlanabiliyor.

TAMİRHANE SİGORTASI: Yetkili servise ya da tamirhaneye bırakılan araç ve cihazların kaybolması ya da zarar görmesi durumunda devreye giriyor. Aracı, liften düşüren tamircinin yol açtığı zarar, sigorta şirketinden alınabiliyor.

 

X