MÜYAP kovalıyor, Youtube kaçıyor

İtiraf etmeliyim, MÜYAP Başkanı Bülent Forta bundan 6-7 yıl önce “asansörde çalınan müzikten bile para alacağız” dediğinde uzun süre gülmüştük kendisine...

Haberin Devamı

Ancak zaman bizi değil, Bülent Forta’yı haklı çıkardı.

Kafelerden, otellerden, yerel radyolardan ve müziğin çalındığı her yerden para topluyor bugün MÜYAP.

Sadece müzik sektöründe değil, basında da aynı durum geçerli.

Eskiden internetten indirip fotoğrafı basardık gazeteye.

Bunu yapmak imkansız artık, uluslararası ajanslara yıllık para ödemek zorundasınız.

Anadolu Ajansı bile abonelerine kullandırdığı fotoğrafı arşive koydurmama kararı aldı.

AA’dan gelen fotoğraf 1-2 ay gibi kısa bir süre ‘sınırsız kullanıma’ açık, sonra o fotoğraf kullanan gazetenin değil, AA’nın arşivine giriyor.

1 yıl sonra kullanmak isteyen gazete tekrar para ödemek zorunda artık.

Oysa eskiden gazeteler kendi arşivlerine alırdı bu fotoğrafları ve istedikleri kadar kullanırdı.

Telif yasaları, ürünü yaratan/ortaya çıkaran kişinin haklarını sonuna kadar koruyor artık.

Ama böyle bir dünyada Youtube diye de bir şey var.

Youtube yayınladığı görüntülere, kliplere, müziklere tek kuruş telif ödemiyor(du).

Görüntü paylaşım sitesi olduğu için, görüntüleri kendi değil kullanıcılar eklediğinden telif ödemekten kurtuluyor.

Mesela Hadise’nin Eurovision şarkısı Düm Tek Tek’in sadece tek bir videosu Youtube’ta 2 milyon 100 bin kişi tarafından izlendi.

Aynı şarkının diğer videolarıyla birlikte bu rakam 3 milyon civarında.

Hadise’nin henüz albümü çıkmadı, bu şarkıya klip çekmedi ama Düm Tek Tek 3 milyon kişiye ulaştı.

Ve bundan dolayı Hadise’nin ve yapımcısının cebine tek kuruş para girmedi.

Bir de bunun üzerine Youtube albümü çıkmamış bir şarkıyı tüketerek, şarkıcıya ve yapımcıya zarar veriyor.

Telif hakları en çok Youtube tarafından çiğneniyor.

5-6 ay öncesine kadar dünyada da durum aynıydı, Youtube kimseye telif ödemiyordu.

Ancak Sony, Universal gibi büyük müzik yapımcılarının baskılarına sonunda dayanamadılar ve telif ödemeyi kabul ettiler.

Ancak hâlâ Türkiye’de eski tas eski hamam gidiyorlar.

Dünyada sanatçılara telif ödemeyi kabul eden Youtube, Türkiye’de ödemeye yanaşmıyor.

Telif hakları için MÜYAP kovalıyor, Youtube kaçıyor.

Asansörde çalınan müzikten bile para alındığını gördük ya, Youtube’un kaçacak çok fazla yeri yok.

Ama adamların da sağlam bir dayanakları var.

Youtube’un yasak olduğu ülkede, Youtube sanatçılara niye telif ödesin?

Haksız da değiller.

Şu Youtube yasağını kaldıracak bir merci yok mu bu ülkede?

Bu yasak yüzünden Hadise’yle birlikte koskoca bir müzik sektörü mağdur oluyor.

Haberin Devamı

Şoförün hiç mi suçu yok?

Haberin Devamı

Tamam Boğaz Köprüsü’ne konulan metal tümsekler çok tehlikeli...

Hiçbir uyarı levhasının olmaması büyük hata...

Karayolları tarafından sürücülerin can güvenliğinin düşünülmemesi inanılır gibi değil...

Amaaaa...

Sürücünün hiç mi kabahati yok?

Kim bilir nasıl bir hızla gece vakti köprüye girdi ki, araç havalanıp uçarak bariyerlere saplandı...

Motor yerinden kopup 30 metre ileriye fırladı.

Karayollarının gerekli önlemleri almayarak yollarda ölüme davetiye çıkardığını hepimiz çok iyi biliyoruz.

Ancak Türk şoförlerinin kural tanımaz karakterinin de büyük payı var yaşanan trafik kazalarında.

Kriz klipleri de vurdu

Şu sıralar müzik kanallarını izlemeye kalkarsanız hep benzer klipleri göreceksiniz;

Konser görüntülerinden çekilen klipler... Krizin müzik sektörünü fena vurduğunun en iyi göstergesi bu klipler. Para harcayıp özel bir klip yapmaktansa, sanatçının verdiği bir konserden alınan görüntüleri peş peşe eklemek herkesin işine ve ucuza geliyor.

Ajda Pekkan, Tan, Emre Altuğ, Demet Akalın’ın klipleri hep böyle...

Hatta Serdar Ortaç gibi aynı konserden iki ayrı klip çıkaranlar bile var. Krizde klip olmaz sözü de müzik sektörüne geçer artık.

Yazarın Tüm Yazıları