Muharrem Sarıkaya: Gelecek yıl bir numarayız

Muharrem SARIKAYA
Haberin Devamı

TURİZM Bakanı Erkan Mumcu, dün spor kıyafet ve kendi kullandığı otomobili ile Hürriyet Ankara Bürosu'na geliyor.

Her zamanki mütavazı, ancak kararlı tavrıyla ‘‘İddia ediyorum’’ diye söze giriyor ve ekliyor:

‘‘Gelecek yıl turizmde Avrupa'nın bir numarası olacağız...’’

‘‘Şaka gibi gelmesin’’ diyor ve bu sözünün altını birkaç kez çiziyor.

Uygulamaya koydukları yeni politika ile ‘‘patladı-patlayacak’’ zihniyetinden turizmi çıkaracaklarını vurguluyor.

Öncelikle şu ilginç tespiti yapıyor:

‘‘Turizm mevsimsel bir olay değildir. Hububat gibi yağmur yağdı, havalar iyi gitti ürün bol oldu, kötü gitti ürün olmadı diyemezsiniz...’’

Turizmin kendi piyasası içinde, alınıp-satılan bir meta olduğunu artık herkesin bilmesi gerektiğini vurguluyor.

Bu anlayışın geçmiş yıllarda sektöre hákim olmaması dolayısıyla, deprem ve Abdullah Öcalan olayının turizmi etkilediğini anımsatıyor.

Bunun bir daha olmayacağını ileri sürüyor.

Uygulamaya koydukları turizm politikasını da ‘‘marka yaratma’’ ve ‘‘piyasa koşullarına göre davranma’’ olarak iki ana başlığa ayırıyor.

Bu başlıkları şöyle açıyor:

‘‘İtalya turizmde nasıl güvenli bir marka ise Türkiye de aynı şekilde itibarlı bir marka olacak. Artık moda dönemi bitti. Bu sene kırmızı, sarı moda, herkes onu giyecek anlayışı yok artık. İtibarlı marka dönemi var.’’

Turizmi bir piyasa işi gibi görüp hareket etmek gerektiğini söylüyor.

İlk kez Turizm Bakanı olarak tur operatörlerini ülkelerindeki evlerinde ziyaret ettiğini ve onlara, ‘‘Sizin önceliğiniz bizim önceliğimizdir’’ dediğini anlatıyor.

İlginç bir olayı da aktarıyor:

‘‘Onlarla görüşmeye gittiğimde Bakanlığın kasasında 40 kuruş yoktu, ama 100 milyon dolarlık bir tanıtım pastamızın olduğunu, 40 milyon dolarını onlara verebileceğimizi söyledim.’’

Bakanlar Kurulu'nun büyük desteği ile bu paranın bulunduğunu ve satışların da bir anda patladığını açıklıyor.

MAYISA KADAR FULL

Şu an Türkiye'nin dünyada ‘‘yok sattığını’’ belirtiyor ve ‘‘Mayıs ayı sonuna kadar bütün satışlar bitmiş durumda’’ diyor.

Yılın ikinci yarısında da durumun farklı olmayacağını belirtiyor.

1998'de elde edilen rakamın bu yıl aşılacağını belirterek iddiasını bir kez daha yineliyor:

‘‘Gelecek yıl da Avrupa'nın bir numarası olacağız...’’

Bu sözünün bir diğer gerekçesini de şöyle açıklıyor:

‘‘Uygulamaya koyduğumuz politikanın yanı sıra Türkiye'nin bir şansı da yenilenme ve çeşitlenme olanağına sahip olması. İspanya ve Yunanistan'ın bu şansı olmadığı için Türkiye ön plana çıkıyor.’’

Mumcu, turizm konusundaki çabalarına gereken katkıyı bürokratların yapmadığından yakınıyor.

Turizmde en önemli unsurun uçak olduğunu vurguluyor.

Buna rağmen Türk hava şirketlerinin sıkıntıdan kurtulmasına yardımcı olamadıklarını belirtiyor ve şöyle yakınıyor:

‘‘DPT ve Hazine bürokratlarına meramımı anlatamadım ne yapayım. Bu yılın uçak rezervasyonları geçmiş yıldan yapıldığı için bu yıl yakalayabileceğimiz daha iyi bir noktayı da kaçırdık. Seneye bu olmayacak.’’

Sözlerini tamamlarken Galatasaray'a da teşekkür etmeden geçmiyor:

‘‘Galatasaray'ın başarısının getirdiği tanıtımı ne kadar reklam versek, ne kadar para harcasak sağlayamazdık...’’

Yazarın Tüm Yazıları