Erkan ÇELEBİ

ecelebi@hurriyet.com.tr

Meyve suyu ihracatı ‘organik’le sıçradı 250 milyon dolara çıktı

20 Kasım 2010

İÇ pazarda talep olmamasına rağmen, Limkon, Tunay, Elit Naturel, Targid, Arısu, Göknur gibi firmaların sadace yurtdışı pazarları hedef alarak gerçekleştirdikleri organik meyve suyu yatırımları, meyvesini vermeye başladı. Konsantre ve püreyle başlayan organik meyve suyu ihracatının, markalı ürüne dönüşmesiyle birlikte toplam meyve suyu ihracatı son bir yılda iki kat birden artarak, 120 milyon dolardan 250 milyon dolara ulaştı. Meyve Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Başkanı Alaaddin Güç, “Avrupa, sübvansiyonları kesiyor. Türkiye, birinci adres oluyor. İhracatta yaşanacak aşırı artışa hazırlıklı olmalıyız” uyarısında bulundu.
850 milyon litre
Son 7 yılda yaptıkları yatırımlarla ürün yelpazelerine yeni tatlar ekleyen meyve suyu üreticileri, pazarın 300 milyon litreden 850 milyon litreye ulaşmasını sağladı. Bu yatırımlar sonucunda 1.5 milyar TL’lik pazarın yakalandığı meyve suyunda, organik ürünlerin payı ise 15 milyon TL seviyesinde kaldı. Bunda da en önemli faktör, organik meyve suyularının fiyat farkı oldu. Klasik meyve suları market raflarında litresi 1.25 TL ile 2.5 TL arasında yer bulurken, organik meyve sularının litre fiyatı ise 8 TL’den, 10 TL’ye kadar çıkıyor. Böyle olunca da, organik meyve sularına olan talep, iç piyasada yüzde 1’i geçemiyor.
Dünyada ilk 7’ye girdi
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın araştırmasına
göre, yaptıkları teknolojik yatırımlar ve uyguladıkları üretim teknikleri açısından ürünlerinin dünyadaki en kaliteli 7 organik meyve suyu arasına girmesini sağlayan Türk firmaları, meyve üreticileriyle de ekolojik tarım normlarına uygun üretim için işbirliği yapıyor. Türkiye’de üretilen organik meyve sularına olan yurt dışı talep artışında, orkide, gül, vişne gibi tatların yanı sıra yaban mersini, karadut, nar, kavun, yeşil çay gibi karışımların da ürün yelpazeleri arasına girmesi etkisi oldu. Ana yollardan bir kilometre uzaklıktaki temiz tarım alanlarında, hormon, kimyevi gübre ve zararlı ilaç kullanılmadan
üretilen meyvelerin, organik meyve suyu tesislerinde katkı maddelerinin hiçbirini içermeden işlenmesi
ve tamamen doğal tatlarıyla ambalajlanarak,
market raflarında yerini alması gerekiyor.

Dünya devlerine fason üretim de yapıyorlar

FİYAT farkı yüzünden iç pazarda yakalayamadıkları rekabet şansını yurtdışı pazarlarda yakalayan üreticiler, uluslararası firmaların da iştahını kabartıyor. Organik meyve suyu ihracatına konsantre ve püreyle başlayan Türk firmaları, kendi markalarıyla ihracat yapmıyor, dünya devleri için de üretim gerçekleştiriyor. Milupa’nın, Hero ve Hipp’in bebekler için organik meyve sularını artık Targid Gıda gibi Türk firmaları üretiyor. Japonya, ABD ve Avrupa Birliği’nden organik meyve suyu sertifikası bulunan Elit Naturel ise organik meyve sularını Avrupa ülkeleri başta olmak üzere Amerika, Japonya, Avustralya, Birleşik Arap Emirlikleri gibi bir çok ülkeye kendi markasıyla ihraç ediyor. Elit Naturel’in kendi markasıyla yaptığı ihracat, toplam üretiminin yarısını oluşturuyor. Firmalar, organik meyve sularının iç pazardaki yüzde 1’lik payını da ilk etapta yüzde 2’ye çıkartmayı hedefliyor.

Uzakdoğulu yaban mersini Amerikalı armut seviyor

ELİTE Naturel’in Yönetim Murulu Başkanı Yaşar Eşmekaya, “Ürettiğimiz organik kavun suyu, ABD’de, nar Almanya’da, Karadut suyu ise Rusya’da birincilik aldı. Çin’de ise inovasyon ve yenilikçi ürün alanında birinciliği kazandık. Yurtdışında en çok ilgi gören ürünlerin başında ise nar suyu geliyor” dedi. Eşmerkaya, ABD’nin nar, armut ve ayva suyunu sevdiğini, Almanların karadut ve gül şerbetini tercih ettiğini, uzakdoğu ülkelerinin ise yeşilçay, asai üzümü, yaban mersini karışımlı ürünlere ilgi duyduğunu belirtti.

Elma, vişne, nar ve mor havuç ihracatın lokomatifi

MEYVE Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Başkanı Alaaddin Güç, meyve suyu ihracatında çarpıcı bir gelişme yaşandığına dikkat çekerek, Türkiye’deki meyve suyu sektörünün yılda yüzde 10’luk bir ortalamayla büyüdüğünü ve kişi başı tüketim miktarının 12 litreye ulaştığını söyledi. İhracatta çok büyük potansiyel olduğunu da vurgulayan Güç, “İhracatta yaşanan patlama, konsantre ve püre alanında gerçekleşti. Elma, vişne, nar ve mor havuç suyu konsantresi, ihracattaki lokomatifi oluşturdu”  dedi.

Yazarlar Ana Sayfa
Haberleralmanyaacun ılıcalırusyaGalatasaraysurvivor 2016FenerbahçeBeşiktaş