Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Margarine, ‘ballı’ karışım eklendi pazar 550 milyon liraya ulaştı

PEŞ peşe piyasaya sürülen fonksiyonel ve karışımlı ürünler sayesinde margarin sektörü, 20 yıl aradan sonra ilk kez büyüme eğilimine girdi. Ürünlere, ballı karışımların da eklenmesi, krize rağmen sektörün 500 milyon TL’ye ulaşmasını sağladı.

SON 20 yılda yüzde 70 pazar kaybeden margarin, peş peşe piyasaya sürülen fonksiyonel ve karışımlı ürünler sayesinde ilk kez büyüme eğilimine girmeyi başardı. Zeytinyağı ve tereyağ lezzeti kazandırılan, vitamin ve bol sütle zenginleştirilen ürünlere, ballı karışımları da ekleyen firmalar, krize rağmen 2009 yılında yüzde 5.7’lik büyüme oranını yakalamayı amaçlıyor. Kalp sağlığı açısından zararlı kolesterolden arınmış bitkisel yağlarla ürettikleri margarinler sayesinde yıl sonunda 500 milyon TL’lik hacmi hedefleyen firmalar, bunu yeni tatlarla kahvaltı sofralarınagirerek gerçekleştirmenin hesaplarını yapıyor.

Geçtiğimiz yıl 116 bin ton gerçekleşen margarin üretimini bu yılın ilk altı ayında 73 bin tona çıkartmayı başaran üretici firmalar, yıl sonu hedeflerini de 150 bin ton olarak belirledi. Yoğurttan maden suyuna, sütten bisküviye, dondurmadan meyve suyuna, reçelden makarnaya kadar farklı ürün grupları arasında hızla yaygınlaşan fonksiyonel gıdalara margarinin de eklenmesi, başta Unilever, Ülker, Marsa olmak üzere önde gelen margarin üreticilerini yeni tat arayışlarına soktu.

 

Ballı tereyağ lezzeti

 

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Ülker’in Teremyağ’la tereyağı lezzeti kazandırdığı margarinlerin kahvaltı sofralarına yeniden girmesiyle birlikte kızışan rekabete Unilever, Sana’nın, Marsan da Luna’nın tereyağ lezzetindeki margarinleriyle katıldı. Ülker’in, tereyağ lezzetindeki margarine son olarak bal eklemesiyle margarinde yeni tat arayışları hızlandı.

Ülker, Teremyağ’la başlattığı ürün çeşitlemesine Bizim Yağ’ı da ekledi. Ülker, A, D ve E vitaminleriyle takviye edilen bol sütlü Bizim Yağ ile kahvaltılık margarin pazarını büyütmeyi amaçlıyor.

 

Yeni ürünlerle büyüyor

 

Ülker, içerdiği bitkisel steroller sayesinde kolestrolü düşürüp, kalp ve damar sağlığını korumada yardımcı olan margarinlerde, Kalbim Benecol’le de Unilever’in Becel’iyle rekabet ediyor. Yemeklik margarin segmentinde ise zeytinyağlı margarinler ön plana çıkıyor. Unilever, Sana Zeytinyağlı’yla yemeklerinde hem zeytinyağı hem de margarin kullananları hedef alırken, Marsan da, Hüner marka margariniyle, hamur işi alanında ön plana çıkmaya çalışıyor. Hamur işi için özel olarak üretilen bu ürünle, her seferinde aynı lezzeti yakalamak isteyenler hedef alınıyor.

 

Kişi başına 2.2 kilogram tüketiliyor

 

TÜRKİYE’de kişi başına margarin tüketimi yılık ortalama 2.2 kilogram olmasına rağmen, bu İngiltere’de 8 kilograma ulaşıyor. Danimarka ve Hollanda’da kişi başı tüketim, 18 kilogram olurken, Belçika’da 26 kilogramı buluyor. Türkiye’de yılda ortalama kişi başına margarin için yılda 2.7 TL ödeniyor.

 

Kâseler pazarı tetikliyor

 

EV içi tüketim için üretilen margarinler, pazarın yüzde 52’sini oluştururken, ev dışı tüketim için üretilen margarinler ise pazardan yüzde 48 pay alıyor. Son bir yılda pazarda yaşanan büyümede, kase margarin segmenti önemli rol oynadı. Kase segmentinin pazar payını yüzde 6 oranında artırmasında kahvaltılık margarinlerin son bir yıl içinde ön plana çıkması etkili oldu. Ev içi tüketimin yüzde 74’ünü paket, yüzde 26’sını ise kase segmenti oluşturuyor. Paket margarinler çoğunlukla sıcak yemek ve hamur işlerinde kullanılırken kase margarinler ise genellikle kahvaltılarda tercih ediliyor.

 

X