Lafla peynir gemisi yürütenler turizmin dünya pazarında yoklar

Önce Londra, hemen ardından Antalya seyahati derken Ankara’dan iki hafta uzak kaldım.

Peşinen söyleyeyim, Londra’ya Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’ün heyetiyle gitmedim. O yüzden de ne yoluma halılar serildi, ne kraliyet arabalarına bindim, ne de saray sofralarında ağırlandım. Aksine vize almak için bile cebelleşip, sinir harbine girdim.
Keşke bu yazımı Cumhurbaşkanımız Gül İngiltere’ye gitmeden önce yazabilseydim de kendisi bazı sorunları Kraliçe’nin kulağına fısıldasaydı. Yerim tüm bilgileri aktarmak için yeterli olmadığı için o sıkıntıları ve daha başka ilginç bilgileri gelecek haftaya bırakıyorum.
İngiltere’ye gidiş nedenim, dünyanın en önemli turizm fuarlarından biri WTM’ye, yani World Travel Market organizasyonuna katılmaktı. Turizmle ilgili neredeyse tüm ülkelerin katıldığı bu fuara Türkiye’de kayıtsız kalmıyor, hatta en büyük stantların sahibi olma konusunda birinciliği kimseye kaptırmıyor. Bu yılda yaklaşık 965 metre karelik alanla etkinliğin en büyük katılımcısıydı. Gazetecilik refkleslerim dışında fuarın beni ilgilendiren kısmı ise Kültür ve Turizm Bakanlığı işbirliğiyle gerçekleştirdiğimiz dergi projesinin gereklerini yerine getirmekti.

İNGİLİZCESİ 2 GÜNDE BİTTİ

Bu yıl bakanlığın fuarda dağıttığı en önemli materyallerden biri de Tempo Travel’in İngilizce olarak yayına hazırlanan sayısı oldu. Bakanlıkla iş birliği yapan Tempo Travel dergisi ücretsiz olarak tüm fuar katılımcılarına ulaştırıldı. Üstelik dergi o kadar ilgi gördü ki, binlercesi dört günlük fuarın ikinci günü tükendi. Ülkemizin turizm bölgelerinin işlendiği Tempo Travel’in İngilizce özel sayısı yılbaşından itibaren tüm bayilerde satışa sunulacak ki, o zaman sizler de okuma fırsatı bulursunuz.
Daha önceki köşe yazılarımı takip etmemiş kişiler için ufak bir hatırlatmada da bulunayım. Bu yılın Mart ayında Moskova Turizm Fuarı için Tempo Travel’in Rusça sayısını hazırlamış ve bakanlıkla ortak bir proje haline getirmiştik. Bu dergi o kadar beğeni topladı ki bakanlık, Londra Fuarı için de İngilizcesini istedi. Şimdiden haber vereyim 2012’inin Mart ayında da Almancası geliyor.

HANİ ANKARA TURİZMDE ATILIM YAPACAKTI

Seyahat sektörü adına katılımcılara tanışma, anlaşma ve iş geliştirme fırsatı tanımayı amaçlayan fuarı dört günde 40 bini aşkın sektör temsilcisi gezdi. Türkiye standı ise büyük ilgi gördü. Kuşadası, Antalya, İzmir, Muğla, Bodrum, Marmaris, Didim, Bursa, İzmir, Aydın ve İstanbul gibi merkezler ile çeşitli oteller ve tur operatörlerinin katıldığı fuarda, stantları ziyaret edenlere, tanıtım materyalinin bulunduğu broşür ve CD’lerin yanı sıra kestane şekeri, incir, leblebi ve lokum gibi eşantiyonlar hediye edildi.
Dünyanın en önemli turizm fuarlarından biri sayılan WTM’ye ülkemizin turizm alanında faaliyeti olan bütün illeri katılırken, bir tek Ankara yer almadı. Halbuki başta Ankara Valisi Alaaddin Yüksel ile Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek olmak üzere şehrin tüm kamu ve sivil kuruluşları Başkentin turizmden önemli pay alması için çalışmalara başladığını söylemiş, hatta turizm kongresiyle start bile vermişti. Sonuçta da Başkentin tanıtımı için WTM’ye katılan Ankaralı ne yönetici oldu, ne de bir sivil toplum kuruluşu. Buna karşılık bırakın Akdeniz, Marmara sahil şeridini Sivas, Afyon, Kastamonu gibi iller bile boy gösterdi.
Yönetim kadrosu olarak fuarda Ankara yoktu ama, Türk turizm yatırımlarının neredeyse yüzde 60’ına sahip Başkentli tesis sahipleri oradaydı. Tabii Antalya, İzmir, Muğla gibi illerdeki otel ve tesislerinin tanıtımı için.

LİVERPOOL İLE İNGİLİZ PAZARI CANLANACAK

Türkiye, İngiltere’nin ünlü futbol kulübü Liverpool FC’nin resmi sponsoru oldu. Dünya Turizm Fuarı’nda gerçekleşen imza törenine Kültür ve Turizm Bakanlığı Turizm ve Tanıtma Genel Müdürü Cumhur Taşbaşı, Londra Turizm Müşaviri Tolga Tüylüoğlu ve Liverpool Kulübü’nün ticari direktörü Graham Bartnett katıldı. Anlaşmaya göre, bir yıl süreli olarak Liverpool’un maçları sırasında Türkiye’nin reklamları yayınlanacak, devre aralarında çekilişler yapılarak Liverpool taraftarlarına Türkiye seyahati hediye edilecek, LED ekranlardan Türkiye görüntüleri yayınlanacak.
Dostluğundan büyük keyif aldığım Tanıtma Genel Müdürü Cumhur Güven Taşbaşı, VTM Fuarı’nda bir numaralı ülke olmamızdan dolayı gururluydu. Durmadan 2012 yılı gerek Türkiye gerekse turizm açısından daha iyi geçecek diyordu. Açıkçası Tanıtma Genel Müdürlüğü ülkemiz adına çok güzel işlere imza atıyor. Ben eminim ki 2011’de yüzde dört azalan İngiliz sayısı 2012’de bir hayli artacak. Bu arada İngilizlerdeki bu düşüş sırf bizim ülkemizde olmadı. İspanya, İtalya, Fransa, Yunanistan gibi rakiplerimizde bu oran çok daha yukarılarda.

VEGAS KIZLARINA KARŞI İŞ ODAKLI TANITIM

Türkiye’ye 2010 yılında, İngiltere’den yaklaşık 2 milyon 600 bin ziyaretçi geldi. Bu önemli bir rakam. Ama bu yıl İngiltere’de, gerekse Avrupa’da ekonomik bir kriz var. Bu krizin ilk başladığı yerlerden biri İngiltere. Eğer Sterlin hızlı bir şekilde toparlanırsa, geçmiş yıllarda aldığımız ziyaretçi sayısının daha çok üstüne çıkacağız. Bu öyle görünüyor.
Bir de hazır fuar alanındayken diğer ülke stantlarını da gezmeyi ihmal etmedim. Promosyon olarak Hintlilerin kına yakmasına, Amerikalıların Vegas kızlarını ortalıkta dolaştırmasına, Rusların matruşka dağıtmasına, Uzak Doğu ülkelerinin yöresel kostümlerle folklorik dans gösterileri sunmasına tanıklık edip, bizim ülkenin iş odaklı tanıtıma girmesini gururla izledim. Neydi o eskiden yapılan tanıtımlar; Kırkpınar güreşçileri, kılıç kalkan ekibi, davul zurna kakafonisi derken milletin gözü korkar, başı şişerdi...

GOLF TRAVEL MARKET ANKARALILARIN ESERİ

Ülkemiz turizmi açısından çok büyük önem taşıyan International Golf Travel Market (IGTM) bir yılı aşkın zamandır yapılan hazırlıklarla 14-17 Kasım 2011’de Antalya’nın gözbebeği Belek’te gerçekleşti. Bense bu organizasyon için Londra’dan direkt Antalya’ya geçtim. Bugüne kadar dünyanın çeşitli yerlerinde yapılan IGTM’in 14.’sü Betuyab’ın (Belek Yatırımcıları Turizm Ortak Girişimi A.Ş.) ev sahipliğinde ülkemizde ilk kez hayat buldu. Betuyab üyesi tesislerin sponsorluk desteği verdiği IGTM 2011’in açılış kokteyli Maxx Royal Hotel’de, gala yemeği Cornelia Diamond Hotel’de, veda partisi ise Maxx Royal Hotel’de gerçekleşti.
Ayrıca 63 ülkeden golf turizmine yön verenlerin katıldığı IGTM 2011’in seminerleri Antalya Expo Center’da yapıldı. 150’ye yakın yerli ve yabancı basın mensubunun dört gün boyunca takip ettiği etkinlik dünya medyasında geniş yer buldu. Katılımcılardan tam not alan golf sahaları ve Avrupa standartlarının da üzerindeki otelleriyle Belek, bir cazibe merkezi olduğunu yeniden gözler önüne serdi.

ANKARALILAR YİNE BİR ADIM ÖNDE

Gelelim IGTM 2011 ve dolayısıyla golfun Ankara ile ilgisine. Bozkırda yaşamalarına karşın Başkentli yatırımcılar Türk turizmine damgasını vuruyor. Ege ve Akdeniz sahilinde yer alan birinci sınıf turizm tesislerinin hem inşasını, hem de işletmesini yapan devler arasında Ankara’nın şirketleri başı çekiyor. Bu gelişime en güzel örnek ise Türkiye’nin Riviera’sı ya da Costa Del Sol’u olarak adlandırılan Belek Turizm Merkezi...
Bölge, yan yana sıralanmış beş yıldızlı otel ve tatil köyleriyle insanı büyüleyen bir görünüme sahip. 50 bine yakın nitelikli yatak kapasitesiyle hizmet veren 47 otel ve tatil köyünün yanı sıra, 11 adet golf kulübü bu özel bölgenin ev sahipleri... Ve gelelim Türk turizminin lokomotifi Belek’in Ankara’yla bağlantısına. Değişik tip ve büyüklükte yan yana yer alan bu tesislerin yüzde 80’ninin sahibi Ankaralı yatırımcılar.

DÜNYAYA AÇILAN GOLFÜN ÇALIŞKANI

International Golf Travel Market 2011 organizasyonunun ülkemizde yapılması için büyük emek sarf eden Cemil Uğurlu, turizme gönül vermiş Ankaralı bir iş adamı. Aynı zamanda Betüyab’ın başkanı olan Uğurlu, Türk turizminin gelişmesi için diğer işlerini bir kenara bırakan ve tüm mesaisini sektöre harcayan önemli bir isim. Üstelik bu çabasını Belek’le sınırlı tutmayıp, ülke turizmin gelişmesi için elinden geleni yapıyor. Golf turizmi ise onun baştan beri savunduğu önemli bir hedef ki, bunun için çalışma arkadaşlarıyla beraber dünya organizasyonuna imza atma cesareti gösteren bir kişilik sergiledi.
Yazarın Tüm Yazıları