"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

Körfez Geçiş ve İzmir Otoyolu maliyeti 9.5 milyar doları bulacak

MAKYOL Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Çebi ve Nurol Yönetim Kurulu Başkanı Oğuz Çarmıklı’yla birlikte önceki gün akşam saatlerinde İzmir’e uçtuk.

Uçakta Çebi’nin yakın arkadaşı Ezici Yağ’ın patronu Mustafa Ezici de vardı.
İzmir’e gidiş nedenimiz, Makyol, Nurol, Özaltın, Astaldi, Göçay, Yüksel konsorsiyumunun geçen yıl kazandığı 6.5 milyar dolarlık “İzmit Körfez Geçiş ve Gebze-İzmir Otoyolu”nun İzmir’deki şantiyesinde gerçekleşecek toplantıyı izlemekti.
Adnan Çebi, söze ortak kurdukları şirketle girdi:
- Hep birlikte Otoyol Yatırım ve İşletme A.Ş.’yi kurduk. CEO’luğa da Yavuz Batum’u getirdik. Biz ortaklar olarak Otoyol Yatırım A.Ş.’den iş alacağız.
- Körfez Geçişi, yani köprü için ihaleyi tamamladınız mı?
Oğuz Çarmıklı araya girdi:
- Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü yapan Japon IHI ile anlaşmak üzereyiz. Anlaşmayı imzalar imzalamaz, 30 milyon dolar verip, işe başlamasını isteyeceğiz. Köprünün kredisini onlar bulacak.
- Otoyolun hangi bölümünü kim yapacak?
Adnan Çebi yanıtladı:
- Aramızda kura çektik. Gebze-İzmir Otoyolu 6 eşit parçaya bölündü. İzmir’den başlayan bölüm Özaltın’a düştü.
- Neden ilk şantiye İzmir’de kuruldu?
- Azlında hükümet, bütün şantiyelerin aynı anda kurulup, herkesin kendi bölümünde işe başlamasını istedi. 6 şantiye de hazır.
Dün sabah Özaltın’ın İzmir’deki şantiyesine gittik. Hayrettin Özaltın ve ekibi, artık kolları sıvamaya hazırdı. Oğuz Çarmıklı, ihaleden sonra geçen 6 ayı değerlendirdi:
- Şu ana kadar Otoyol Yatırım olarak 100 milyon dolar harcama yaptık.
- Asıl krediyi nereden bulacaksınız?
Otoyol Yatırım’ın CEO’su Yavuz Batum, hesabı ortaya koydu:
- 16 yabancı, 8 Türk bankasıyla görüşmelerimiz sürüyor. Bu ay sonu veya haziranın ilk günlerinde hangi bankaların ne kadar kredi verebileceğini anlayacağız. 6.5 milyar dolar kredi alacağız.
- Proje bedeli kadar kredi alacaksınız yani?
Oğuz Çarmıklı, öz kaynak oranına dikkat çekti:
- Yüzde 30 özkaynak kullanacağız.
- Yatırım maliyeti 6.5 milyar dolardan fazla mı?
Yavuz Batum, rakamın ulaşacağı noktayı işaret etti:
- KDV 1 milyar doları bulacak. Kamulaştırmaya katkımız 400 milyon lira olacak. Müşavir firmaya 250 milyon lira ödeyeceğiz. Ayrıca kredilerin faizleri var. Toplam 9.5 milyar dolarlık maliyetin çıkması söz konusu.
Şantiyedeki buluşmaya Ulaştırma eski Bakanı ve AK Parti İzmir adaylarından Binali Yıldırım da katıldı. Yıldırım, sorular üzerine projenin büyüklüğüne değindi:
- Avrupa’da şu anda bundan büyük yürüyen proje yok. Dünyada da 3’üncü sırada bulunuyor.
- Yapımın aksaması, gecikme söz konusu olabilir mi?
- Konsorsiyum şu ana kadar 100 milyon dolar harcadı. Bundan sonra geri dönüşleri söz konusu olmaz. 5 yılda bitirmeleri konusunda anlaşmıştık. O sürede bitirirler.
Oğuz Çarmıklı gülümsedi:
- 22 yıl 4 aylık işletme süremiz var. Erken bitirdiğimiz her gün bizim lehimize olacak.
Yıldırım’a sorduk:
- Konsorsiyumun 6.5 milyar dolarlık krediyi sağlaması pek kolay olmuyor galiba?
- 2001 krizinden buyana Türk bankaları çok dikkatli davranıyor. Dünyada 2009 krizini yaşadı. Yani, bankalar kılı kırk yarıyor. Bu durum elbette zaman alıyor. Ancak, bankaların kaynak sağlayacağını düşünüyorum. Çünkü, Türkiye Cumhuriyeti bu projenin arkasında.
Yavuz Batum, bir kez daha devreye girdi:
- İtalyan SACE 1 milyar dolar verecek. Japon Eximbankı’ndan kredi alabileceğiz. Ayrıca IBRD’nin kredi desteği olacak.
Astaldi hariç, konsorsiyumun ortakları dün İzmir’de, Özaltın’ın şantiyesindeydi...
Otoyol Yatırım A.Ş. çatısı altında el ele veren ortaklar, işe bir an önce başlayıp, tamamlamak için sabırsızlanıyor...
Türkiye, 9.5 milyar dolarlık “İzmit Körfez Geçiş ve Gebze-İzmir Otoyolu”nda “Avrupa’nın en büyük projesi” havası atıyor...

X