Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Kart puanlarını toplu harcamayı planlayanın bayram ödülü yanıyor

BANKALARIN kurban bayramı harcamalarını kendi kredi kartlarına kaydırmak için uygulamaya koyduğu kampanyalara, 5 güne kadar düşen süre kısıtlamaları getirmesi, kazanılan ödül puanların kullanılmasına fırsat kalmadan yanmasına yol açıyor.

44 milyon kredi kartıyla yılda 166 milyar 725 milyon TL’lik alışverişin yapıldığı Türkiye’de, kartla yapılan harcamalar bayram, yılbaşı ve özel günlerde doruk noktaya ulaşıyor. Bankalar, bu harcamaları kendi kartlarına kaydırmak için, her bayram ve özel gün öncesinde, ödül puan ve bedava kontör kazandırma gibi kampanyaları peş peşe uygulamaya koyuyor. Ancak, bankaların uygulamaya koyduğu bu kampanyalara, 5 güne kadar düşen süre kısıtlamaları getirmesi, kazanılan ödül puanların daha kullanılmasına fırsat kalmadan yanmasına yol açıyor. Bu da, kredi kartı kullanıcıları arasında ödül puan biriktirip, toplu kullanma alışkanlığından kaynaklanıyor.

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, kredi kartıyla en fazla harcama arife günü ve öncesinde yapılıyor. Geçtiğimiz şeker bayramında 1 milyar 136 milyon 561 Bin TL olan bu harcamalar, son Kurban Bayramı’nda ise 1 milyar 56 milyon 862 bin TL olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz Kurban Bayramı’nda en fazla harcama, Arife’den önceki gün gerçekleşti. Arife’den önceki gün kredi kartıyla 597 milyon TL’lik alışveriş gerçekleşirken, bu harcamalar arasında giyim ve aksesuar ön plana çıktı. Arife günü ise market alışverişleri ağırlıklı olarak gerçekleşti. Bayram süresince de akaryakıt harcamaları ilk sırayı aldı.


Milyarlık para puan

Bankaların yılda 166 milyar 725 milyon TL’yi bulan kredi kartı harcamalarında kart sahiplerine kazandırdığı ödül puanların parasal değeri de 1 milyar TL’yi buluyor. Anlaşmalı işyerlerinden yapılan alışverişlerde kazanılan bu ödül puanlar, istenilen zamanda kullanılabiliyor. Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerine göre, her 10 kredi kartı kullanıcısından 7’si alışverişlerinde nakit puan toplamaya çalışıyor. Toplanan puanları biriktirip, belirli bir ürünün alımında kullananların oranı yüzde 50’yi bulurken, kart kullanıcılarının yüzde 34’ü de hesaplarında biriken puanların yaptıkları alışverişin toplam bedelinden düşülmesini istiyor. Geri kalan yüzde 16’lık kesim ise para puan hesaplarıyla fazla ilgilenmiyor.


Ödül puanlar yanıyor

Ancak, bayram, yılbaşı ve özel günlerde düzenlenen dönemsel kampanyalarda kazanılan puanların harcanmasında ise bazı süre sınırlamaları getiriliyor. Bu süre içinde kullanılmayan ödül puan ve kazanılan konuşma süreleri de yanabiliyor. Aralarında HSCB, Şekerbank’ın da bulunduğu bazı bankalar bayram ve özel günlere yönelik organize ettikleri kampanyalarda kazanılan ödül puan ve hediye kontörlere herhangi bir sınırlama getirmezken, Garanti Bankası’da, bayramda kazanılan bonus puanlara süre sınırlaması uygulamıyor. Garanti sadece, kazanılan cep telefonu konuşma sürelerini 3 fatura dönemiyle kısıtlıyor. Kurban Bayramı’na özel uygulamaya konulan kampanyada elde edilen ödül puanlarda kullanım süresini en fazla kısıtlayan 5 günle Akbank oluyor. Akbank’ın 5 Aralık tarihiyle sınırladığı bu süreyi, Finansbank 12 Aralık, Yapı Kredi 13 Aralık olarak uyguluyor. İş Bankası ise bu süreyi 20 Ocak 2010’a kadar uzatıyor.

 

Bayramdaki alışveriş yüzde 19 yükseldi

BKM’ye göre, bu yıl Kurban Bayramı’nda yapılan kredi kartı harcamaları, geçtiğimiz yılın Kurban Bayramı’na oranla yüzde 19 oranında artış gösterdi. Geçtiğimiz yıl kredi kartıyla kurban Bayramı’nda 886 milyon 597 bin TL’lik harcama yapılırken, bu bayram 1 milyar 56 milyon TL’ye ulaştı.

 

X