Gölcük’te banttan çıkan Ford Connect’i Gebze’de söküyor Rusya’ya parça diye taşıyor

FORD Otosan’a parça taşıma işi yapan DHL Supply Chain (Lojistik Hizmetleri A.Ş.) Genel Müdürü Hakan Kırımlı, Ford Connect’in Rusya’ya ihracat bağlantısı kurulduğunda harekete geçti:

- Farklı bir organizasyon gerektiren bu işi biz yapabiliriz.
Rusya, Türkiye’den otomotiv ürünlerine yüzde 20 gümrük vergisi uyguluyor, yedek parçada oran yüzde 1’e düşüyordu. Önce Ford Otosan, Connect’i yüzde 1 vergiyle gönderebilmenin yolunu buldu:

Gölcük’te banttan çıkan Ford Connect’i Gebze’de söküyor Rusya’ya parça diye taşıyor

- Gölcük’teki fabrikamızdan çıkan Connect’i söküp parça halinde Rusya’ya göndermeliyiz. Orada yeniden montajı yapılır ve piyasaya verilir.
Hakan Kırımlı’nın talip olduğu lojistik hizmeti buydu:
- Gölcük’teki fabrikanızdan bitmiş halde çıkan Ford Connect’i söküp, Rusya’da montajının yapılacağı noktaya taşırız.
Ford Otosan’a bu teklifi götürürken, Deutsche Post-DHL’in merkezine de durumu bildirdi. Merkez, Hakan Kırımlı’yı uyardı:
- DHL olarak bugüne kadar böyle bir lojistik hizmeti vermedik. Yani, bu konuda deneyimli değiliz. İşi alırken en az 10 kez düşünmeni tavsiye ederiz.
- Bunun farkındayım. Ancak yapabileceğimizi düşünüyoruz. Hem böylece Türkiye’de geliştirdiğimiz bir know-how DHL için örnek olur, başka ülkelere de modeli taşırız.
Görüşmelerin ardından Ford Otosan yönetimi kararını verdi:
- Rusya’ya ayda 1000 Connect ihraç edeceğiz. Bunların söküp parça halinde Rusya’da montajın yapılacağı noktaya taşıma işi sizin.
Kırımlı, hemen kolları sıvadı, Ford Connect’in Rusya’ya parça halinde taşınmasında görev alacak ekibi kurdu. Ekim ayından itibaren de iş başladı:
- Ford Connect’in söküm işinde kaç kişi görev alıyor?
- 73 kişi çalışıyor. Saatte 6, günde 40 araç söküyor ekibimiz.
- Rusya’daki montajı kim yapıyor?
- Oradaki işi Ford’un kendi ekibi yapıyor.
- Böyle bir lojistik hizmeti vermek nereden aklınıza geldi?
- Biz bunları katmedeğerli hizmet olarak görüyoruz. Yani, basit bir taşıma işi değil. Uzmanlaşma gerektiriyor.
- DHL’in Türkiye’de kaç şirketi var?
- 3 ayrı şirketiz. Birbirimizle bağımız yok. 3 şirket de doğrudan merkeze rapor verir. Biz DHL Lojistik Hizmetleri olarak Doğu Avrupa biriminin bir parçasıyız.
- Onlar da taşıma işi yaptığına göre yolunuz kesişmez mi?
- Pek kesiştiği olmaz.
- Ne kadar alanda hizmet veriyorsunuz?
- Gebze’deki yerimiz bir lojistik köyü gibidir. İstanbul’daki toplam alan büyüklüğümüz 374 bin metrekare. 500 bin metrekareye çıkmayı düşünüyoruz.
- 2011 nasıl geçti?
- Yüzde 35 büyüdük. 310 kişiye daha istihdam yaratmış olduk.
- Toplam kaç personeliniz var?
- 2 bin 400 personelimiz var.
Yeri gelmişken bir rakamı daha paylaştı:
- Çok özellikli taşımalar dışında kendi araç filomuz yok. Ancak ayda 7 bin TIR’lık hareket yaratırız. Bunu çeşitli firmalardan hizmet alarak yaparız.
Gölcük’te banttan çıkan Connect’i Gebze’de bir lojistik şirketinin söküp, parça halinde Rusya’ya taşıması gerçekten farklı bir organizasyon gerektiriyor...
Yüksek vergi duvarları, ister istemez böyle çözümlere yöneltiyor...
DHL Lojistik’in Türkiye’deki ekibi de böylece dünyadaki diğer merkezlere örnek olma fırsatı yakalıyor...

Ayda 1.6 milyon cep telefonu tek tek elimizden geçiyor

DHL Lojistik Hizmetleri Genel Müdürü Hakan Kırımlı, hizmet verdikleri şirketler arasında Samsung, Nokia ve LG’nin de yer aldığını vurguladı:
- Ayda 1.6 milyon adet tek tek bizim ekibin elinden geçer.
- Neden?
- Türkçe kullanım kılavuzlarını kutuların içine yerleştiririz.
- Orjinal kutuları açıp, yeniden kapatıyorsunuz anlaşılan.
- Evet... Bu işte de özel ekipman ve eğitimli elemanlar devreye giriyor. Ayrıca zimmetli etiketler de yapıştırılıyor.

3.5 milyon Euro’ya 16 hat kurduk, ilaca kare kod basıp Türkçe prospektüs koyuyoruz

DHL Lojistik Hizmetleri Genel Müdürü Hakan Kırımlı, ilaç sektörüne de katmadeğerli hizmet verdiklerini anlatırken şu ayrıntıyı aktardı:
- Sağlık Bakalığı ilaçta takibi sağlayan kare kod sistemine geçmeye karar verdiğinde bu alanda yatırım yapan şirketlerden biri biz olduk.
- Ne yatırımı?
- Kare kod makinesi yatırımı. 3.5 milyon Euro’ya 16 hatlı bir kare kod tesisi kurduk.
- Neden?
- Çünkü önde gelen birçok ilaç şirketinin ithal ürünleri zaten tek tek bizim elimizden geçiyor. Kare kod basımını da yapabileceğimizi düşündük.
- İlaç kutuları tek tek neden sizin elinizden geçiyor?
- Gelen ithal ilaçların kutularını tek tek açıp içine Türkçe prospektüs koyuyoruz.
- Aynı kutuyu açıp, yeniden mi kapatıyorsunuz? Zedelenme olmuyor mu?
- Bunun için özel ekipman ve personel var. Zedelenme olduğunda ilaç iade ediliyor. O yüzden çok profesyonelce yapılıyor bu iş.
- Kare kod basımı da yapıyor musunuz?
- Evet... Üstelik ikinci faza da geçiyoruz.
- O ne demek?
- Mevcut kare kod üretim bilgilerini kapsıyor. Şimdi satış bilgileri de girecek.
“Lojistik şirketi” denildiğinde aklıma daha çok taşımaya dönük hizmetler gelirdi...
İthal ilaç kutularına Türkçe prospektüsleri kimlerin koyduğunu hep merak ederdim...
DHL Lojistik, Türkçe prospektüsle kalmamış, buna bir de kare kod basmayı eklemiş...
Şaşırmadım desem yalan olur...

Taşımalarımız arasında göbek bağı ve hormon da var

HAKAN Kırımlı çok özellikli ve titiz taşımayı gerektiren işlerde de rol aldıklarını vurguladı:
- Göbek bağı da taşıyoruz, hormon da...
- Bunlar için özel araç ve ekipman mı var?
- Evet... Ayrıca bizde 3 yedekli jeneratör sistemi var.
- Bu ne anlama geliyor?
- Isı değişimine tahammülü olmayan şeyler için dikkatli davranmamız gerekiyor. Bizde elektrik kesintisi 10 saniyeyi geçmez. Jeneratörün de arızalanma riskini ortadan kaldırmak için art arda devreye girecek 3 ayrı sistemimiz bu amaçla var.

Şirket alarak büyüme planı da yapıyoruz

HAKAN Kırımlı’ya büyüme planları içinde şirket alımı olup olmadığını sordum:
- Şirket satın almaya sıcak bakıyoruz.
- Bu konuda kriteriniz nedir?
- Ölçek büyütecek, portföy yaratacak şirketlere bakıyoruz.
- Görüştüğünüz şirketler oldu mu?
- Bazı görüşmelerimiz oldu ama sonuç alamadık.
Yazarın Tüm Yazıları