Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Genel liselilerin haklı feryadı

“BİZ Ankara Üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel Lisesi’nin 2010 yılında üniversiteye girecek bir grup Türkçe-Matematik (TM) öğrencisiyiz.

Sorunumuz tahmin edeceğiniz gibi ‘katsayı’. Katsayıların eşitlenmesi ya da YÖK’ün 17 Aralık’taki toplantısından çıkması beklenen sonuç olan katsayı farkının göstermelik hale gelmesi, bizim geleceğimizi olumsuz yönde etkileyecektir. Bunun nedeni, kimsenin gündeme getirmediği ‘alan seçimi’.

Bizler şu anda Ankara’nın en iyi Anadolu liselerinden birinde okuyan TM (Türkçe-Matematik) öğrencileriyiz. 9. sınıfın sonunda bu alanı seçtik, amacımız Hukuk Fakültesi, Siyasal Bilimler gibi öğrenim programlarına girmekti. Çoğu iyi seviyeli öğrencinin yaptığı gibi MF (Matematik-Fen) seçmedik; bunu yapmamızın amacı fen derslerini beceremeyişimiz değil, hedeflerimizdi. Katsayılar nedeniyle okulunda MF okuyan bir öğrenci, hukuk fakültelerine giremiyordu, doğru olan da buydu.


Bizler TM seçerek 3 yıl boyunca fen dersleri almadık. Oysaki MF alanındaki öğrenciler 3 yıl boyunca bizimle aynı müfredatta edebiyat, Türkçe, tarih dersleri aldılar. Bunun sayesinde MF öğrencileri aslında TM alanına dahil olan edebiyat, coğrafya gibi derslerin sorularını rahatça çözebiliyorlar. Böylelikle bizlerden bir farkları kalmıyor. Aksine fen çözebilmeleri onlara bir avantaj sağlıyor.

* * * 
 

Katsayı farkının kapanmasıyla veya azalmasıyla MF öğrencileri bizim alanımıza müdahale edecekler. Birçoğu da TM alanından tercih yapmayı planlıyor veya ‘Tıp tercihlerimizin altına hukuk fakültelerini yazacağız’ diyorlar. Fen lisesinde okuyup TM alanında hazırlık yapanlar bile var. Bu durum biz TM öğrencilerinin 3 yıl önce yaptığı tercihi hiçe sayıyor. YÖK böyle köklü bir değişimi liselere yeni başlayacak öğrenciler için gerçekleştirmeli, ‘kazanılmış haklarımızı’ bizden almamalı diye düşünüyoruz. İşin diğer tarafında sözel öğrencileri ve yabancı dil öğrencilerinin de mağduriyetleri var. Daha düşük puanlarla öğrenci alan fakültelere girmek isteyen ve okullarında, dershanelerinde bırakın fenni matematik bile görmeyen sözel ve yabancı dil öğrencileri sizce, katsayının bu hale geleceğini bilselerdi bu alanları seçerler miydi? Onların da MF ve TM öğrencilerinin yanında hiç şansı kalmadı. Fen yapabilen MF öğrencileri TM alanına, matematik yapabilen TM öğrencileri sözel alanına, yabancı dil bilen özel okul öğrencileri yabancı dil alanına müdahale edecekler. 9. sınıfın sonunda yapılan alan seçiminin hiçbir anlamı kalmayacak.


Herkes bu meseleye imam hatip ve meslek liseleri üzerinden bakıyor. Halbuki onlar meslek liselerinde veya imam hatip liselerinde okumaya karar verdiklerinde katsayılar eşit değildi. Bunu bile bile meslek liselerine, imam hatip liselerine girdiler. Kimse onlara katsayıların eşitleneceğinin garantisini vermedi.

* * * 

Biz hedeflerimiz için kendi irademizle TM seçtik, fen dersi almadık. Daha az insanla yarışacak, kendi kulvarımızda en iyi olmaya çalışacaktık. Şimdi durum çok değişti. Herkes düz liselerdeki ve Anadolu liselerindeki mağduriyeti görmezden geliyor. Buna engel olmak için elimizden geleni yapacağız. Sizden istediğimiz olaya sadece imam hatip çerçevesinden bakılmaması, bir de meslek liselerinin yanında üniversiteye geçme oranları çok daha yüksek olan Anadolu liseleri öğrencilerinin de görülmesi ve TM, TS ve yabancı dil alanlarındaki on binlerce öğrencinin mağduriyetinin kamuoyuna duyurulması.


ANKARA ÜNİVERSİTESİ GELİŞTİRME VAKFI ÖZEL LİSESİ TM ÖĞRENCİLERİ.”]

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI