Free Bird’ün yeni yüzü

Gözen Air portföyünde yer alan Free Bird Havayolları, kuruluşunun beşinci yılında imajını yenilemek üzere harekete geçti. Logosundan personel üniformasına baştan aşağı imaj değiştiren şirket, filosundaki ilk Airbus A320 tipi uçağını da yeni renklerine boyadı. Şirketin yeni konseptinde her uçak farklı renkte kuyruk boyamasına sahip olacak.Halen filosunda üç Airbus A320 bulunan Free Bird, dördüncü uçağını kasım ayında teslim alacak. 2006 yaz sezonuna kadar filoya iki A320’nin daha katılması planlanıyor. Filodaki MD83 uçaklarını A320’lerle yenilediklerini söyleyen Genel Müdür Emre Gürçay, sektördeki hızlı büyümenin devam etmesi durumunda filoya iki adet 220 koltuklu Airbus A321-200 alarak toplam 8 uçağa çıkmayı hedeflediklerini söyledi.Free Bird«ün 2006 planları arasında tur şirketleri için yapılan charter yani tarifesiz uçuşların yanı sıra farklı bir konsept de denenecek. Sektörde «split charter« olarak yapılan uygulamada Free Bird bazı hatlarda tur şirketinin yanı sıra kendi adına da koltuk satacak. Halen İngiltere ve Kuzey Avrupa hatlarında uçan havayolu, Almanya pazarına girebilmek için çalışmalar yapılıyor. ÜNİFORMALAR DEĞİŞTİFree Bird Havayolları«nın yeni üniformaları «Bashqua« şirketi tarafından hazırlandı. Esra ve Tuğba Çetin kardeşlerin tasarladığı üniformalarda kullanım rahatlığı ön plana çıkartıldı. Genel olarak lacivert tondaki üniformalarda şirketin yeni renklerine uygun şekilde fular, kuşak ve kenarlarda portakal rengi şerit kullanıldı. Lacivert rengin havacılığın yanı sıra huzur ve uyumun, portakal renginin ise enerjiyi simgelediğini belirten Çetin kardeşler, düğme ve apoletlerde ise standartların dışına çıkarak gümüş renkleri kullandıklarını söylediler.Pistler uzayacak kazalar azalacakUluslararası Havayolu Pilotları Birliği IFALPA, Toronto«da ki Air France A340 kazasından sonra pist sonundaki ‘stopway’lerin (durma uzantısı) uzatılması gerektiğini açıkladı. IFALPA pist sonu veya başında yer alan, sıkıştırılmış, pist niteliğinde taşıyıcı özelliğe sahip stopway alanının en az 300 metre uzunluğunda olması gerektiğini savunarak bu alanların kazalarda kırım riskini azalttığına dikkat çekti. Geçen hafta meydana gelen olayda Air France Havayolları«na ait Airbus A340-300 tipi uçak 292 yolcu ve 12 mürettebatıyla Toronto Pearson Havalimanı«na inişte pistten çıkmıştı. A340 pistten 200 metre sonra çukura düşerek durabilirken olayda başarılı tahliye sayesinde can kaybı yaşanmamış, sadece 42 kişi hafif yaralanmıştı. Uçak tahliye sonrasında yanarak kullanılamaz hale gelmişti.Pilotların kalkıştan vazgeçme veya inişte duramama gibi hallerde pistin bitiminde yer alan stopway ekstra alan sağlıyor. Normalde pist niteliklerindeki bu özel alan, uçağın en az hasarla durmasına yardımcı oluyor. IFALPA yetkilileri, kazanın meydana geldiği Pearson Havalimanı«nın 24L pistinde bu bölümün yaklaşık 60 metre olduğunu, daha sonra da arazi yapısı nedeniyle çukur alanın başladığına dikkat çekiyor.Türkiye’deki uluslararası trafiğe açık havalimanlarında «stopway« standart 65 metre. İstanbul Atatürk, Ankara, Antalya, İzmir, Bodrum ve Dalaman’daki pistlerin hepsinde bu ölçü aynı. Türkiye Havayolu Pilotları Derneği Başkanı Kaptan Pilot Tuna Gürel, birçok havalimanında uygun arazi olmaması nedeniyle stopway«lerin uzatılamadığına dikkat çekerek mevcutlarının da standartlarının yükseltilmesini istedi. İstanbul Havayolları«na ait Boeing 737-400 uçağının 23 Mayıs 1998«de 18-36 pistinden kayarak çıktığında stopway«in yetersiz olması nedeniyle hasarlandığını belirten Gürel, «IFALPA«nın çalışmalarının yanı sıra havalimanı standartlarını belirten Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü«nun (ICAO) Anex 14«teki standartlarda yükseltilmeli. Önümüzdeki yıllarda sektöre A380, 787 gibi yeni uçaklar katılacak. Uçuş emniyetinin havacılıktaki gelişmelere göre adapte edilmesi gerek« diye konuştu. Atatürk Havalimanı’nda uzatılacak 06-24 pistine de değinen Gürel «Bu pist Ataköy yönüne 800 metre uzatılacak. Ancak burada binalar bulunuyor. Mania kriterlerine göre bizce pistin deniz yönüne uzatılması lazım« dedi. IFALPA«nın stopway«lerde bir başka çalışması ise kumluk alan oluşturulması. Stopway«in bitimine uçağı yavaşlatmak amacıyla kum dökülmesi IFALPA tarafından ICAO«ya önerildi. Değişiklik önerilerinin önümüzdeki aylar içinde ICAO tarafından ele alınması planlanıyor.ARAŞTIRMALAR SÜRÜYORKazayla ilgili yapılan ön araştırmada A340«ın ıslak 2 bin 750 metre uzunluğundaki piste 180 dereceden esen saate 24 kilometre gibi normal sayılabilecek rüzgarla yaklaştığı ortaya çıktı. Uçağın pistin ortasına yakın 1220’nci metreye normalden yaklaşık saate 30 kilometre daha hızlı teker koyduğu belirlendi. A340, pistin geri kalan 1530 metrelik bölümünde hızını ancak saatte 270 kilometreden 148’e düşürebildi. Uçağın frenleme sistemini kontrol eden teknik uzmanlar herhangi bir soruna rastlamadı. Pistin ıslak olması nedeniyle ‘aquaplaning’ olarak adlandırılan su yastığı üzerinde durulurken pilotun yüksek süratle yaklaşması ve geç teker koymasının kazanın oluşumunda önemli bir faktöre sahip olduğu belirtildi.SMART projesi iptalTürk Hava Sahası«nı yeniden düzenleyecek ve tüm sistemi modernize edecek SMART (Kontrol Kaynaklarının Sistematik Modernizasyonu) Projesi iptal edildi. DHMİ, en düşük teklif (Indra/Yapı Merkezi 78.7 milyon euro) ile en yüksek teklif (Thales/Akfen 131.8 milyon euro) arasında farkın yüksek olması nedeniyle ihaleyi daha fazla rekabet ortamı sağlamak amacıyla yıl sonuna kadar tekrarlayacak. Finansmanı Eurocontrol tarafından üstlenilen projede Türk hava sahasının Ankara Esenboğa«da kurulacak tek bir merkezden kontrol edilmesi planlanıyor.Diğer taraftan Avrupa hava sahasıyla ilgili hızlı gelişmeler yaşanıyor. İngiltere’den sonra Almanya da hava trafik kontrol (ATC) hizmetlerini özelleştirmek üzere adım attı. Standartların yükseltilmesi amacıyla Alman ATC’sinin yüzde 74.9’u yatırımcılara satılacak. Diğer tarafta ise maliyetlerin azaltılması amacıyla İngiltere ve İspanya hava sahalarını tek bir merkezden idare etmek üzere çalışmalara başladı. Yaklaşık 150 milyon euroya mal olacak projeyi İspanyol Indra şirketi hayata geçirecek. Ağustos fırsatlarıTHY, 31 Ağustos«a kadar İstanbul«dan Bükreş«e ekonomi sınıfı, vergiler hariç, gidiş-dönüş 142 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. THY, web sitesinden elektronik bilet alan yolcularına 30 Eylül«e kadar gidiş-dönüşte 100, tek yönde ise 50 ekstra mil kazanma imkanı veriyor.Swiss Havayolları, 15 Ekim«e kadar Avrupa hattında business class bileti alan yolcuların yanında seyahat eden ikinci yolcuya yüzde 50 indirim yapıyor.Atlasjet, İstanbul çıkışlı Kars seferlerine yarın başlıyor. Cumartesi hariç her gün yapılacak uçuşlar tek yön 126 YTL. Kars uçuşlarını 22 Ağustos’tan itibaren İstanbul-Konya seferleri izleyecek. Atlasjet Konya’ya tek yön 106 YTL’ye uçacak.Germanwings, Köln, Berlin ve Stuttgart’tan sonra Hamburg’tan da İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na aralık ayında uçacak. Havayolunun tek yön vergiler hariç bilet fiyatları yoğun sezon gözetmeksizin 19 Euro’dan başlıyor.Üçüncü havalimanı Kumburgaz’aBaşbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla araştırma çalışmaları başlayan İstanbul’un üçüncü havalimanı projesinin Kumburgaz’da yapılmasının ağırlık kazandığı iddia edildi. Ancak Çatalca ve Silivri de alternatif olarak tutuluyor. Bölgenin uygun coğrafi şekillere sahip olduğuna dikkat çeken uzmanlar, gelecek 50 yıldaki gelişmeler planlanarak havalimanının paralel pist ve yeni terminal alanları için kolaylıkla genişleyecek büyüklükte araziye sahip olacağını belirttiler. İstanbul’daki hava trafiğinin 2010’dan sonraki gelişmeler doğrultusunda ihtiyacını karşılayacak havalimanı çalışmalarına gelecek yıl başlanacak. Petrol Ofisi stratejik ortakPetrol Ofisi, Uluslar- arası Hava Taşımacıları Birliği (IATA) ile stratejik ortaklık anlaşması imzaladı. Türkiye’nin en gelişmiş havacılık yakıt ikmal ağına sahip Petrol Ofisi, IATA ile yaptığı anlaşmayla Shell, Air Total, Air BP gibi uluslararası şirketlerle aynı çatı altında yer alarak havalimanı tasarımı, çevre, güvenlik gibi havacılıkla ilgili verilecek kararlarda etkin rol oynayacak.
Yazarın Tüm Yazıları