Erkan Çelebi: Uzakdoğu'da ‘Türkiye’ye özel kalitesiz mal' hattı kuruldu

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

TSE'nin standard oluşturamaması üzerine, 260 milyon dolarlık aydınlatma gereçleri pazarının yüzde 65'i, Uzakdoğu'dan ithal edilen kalitesiz ürünlere kaydı. Uzakdoğu'da Türkiye'ye özel kalitesiz aydınlatma gereçleri üretimi başladı. TSE'den umudunu kesen yerli firmalar ise, kalitelerini belgelemek için şimdi ‘‘Avrupa normlarına uygunluk belgesi’’ peşine düştü.

APLİK, abajur, ayaklı lamba gibi aydınlatma cihazlarının yılda 260 milyon dolarlık bir pazar oluşturmasına rağmen, TSE'nin henüz bir standart hazırlamaması, Türkiye'yi korsan ürün cenneti konumuna getirdi. Bunun sonucunda, 260 milyon dolarlık pazarın 169 milyon dolarlık kısmını Uzakdoğu'da Türkiye için özel üretilen kalitesiz ürünler ele geçirdi. Şimdi, TSE'den umudunu kesen yerli firmalar, kalitelerini belgeleyebilmek için yurt dışından, Avrupa normlarına uygun olduklarına dair ‘‘EN belgesi’’ almaya çalışıyor.

Arkadaşımız Lerna Asurluoğlu, korsan ürünlere karşı tüketicileri bilinçlendirme kampanyası başlatan Aydınlatma Gereçleri İmalatçıları Derneği'nin Başkanı Ferruh Gök'le görüştü. Gök, ‘‘Sorun öyle boyutlara ulaştı ki, artık sadece Türkiye pazarında satılmak amacıyla Uzakdoğu ülkelerinde özel olarak kalitesiz mal üretiliyor. Markasız olarak ithal edilen bu ürünlerin üzerine Türkiye'de, Philips, General Electric, Osram gibi dünyanın önde gelen markalarının yanı sıra, kaliteli yerli ürünlerin de amblemleri basılabiliyor. Bunun sonucunda da tüketiciler, kaliteli diye kalitesiz malları alıyor’’ dedi.

ÖRNEK ALDILAR

Çin, Tayvan gibi Uzakdoğu ülkelerinde üretilen bu kalitesiz ürünlerin kaçak yollarla Türk pazarına sokulduğuna da dikkat çeken Gök, ‘‘Daha önce Türkiye'de aynı aşamaları telefon üretici ve ithalatçıları yaşamıştı. Uzakdoğu ülkelerinden kaçak yollarla gelen kalitesiz telefonlar yüzünden, dört yılda yerli üretim yüzde 46 oranında düşmüştü. Üretici firmaların verdikleri mücadele sonucunda şimdi, ithal edilen telefonlar Ankara'da oluşturulan İhtisas Gümrüğü'ne getiriliyor. Böylece, hem usulsüz giriş engelleniyor, hem de kalitesiz ürünler ayıklanıyor. Şimdi, aydınlatma sektörü de aynı mücadeleyi vererek, kaçak yollarla kalitesiz ürünlerin girişini engellemeye çalışacağız’’ dedi.

STANDART YOK

Aydınlatma sektöründe yaşanan sorunun sadece Uzakdoğu ülkelerinden yapılan kalitesiz ürünlerden kaynaklanmadığına da değinen Gök, Türkiye'de de korsan olarak merdiven altı üretim yapan firmaların olduğuna dikkat çekti. Hiç bir yerde kaydı olmayan bu korsan firmaların, pazardaki tanınmış markalara ait ürünleri taklit ederek üretim gerçekleştirdiğini söyledi. Bu firmaların özellikle sektörde faaliyet gösteren Fersa, Lam 83, Stilas, Elektromotor gibi markaları taklit ettiğini de savunan Gök, ‘‘aydınlatma cihazlarının dünya standartı olan Avrupa normlarına (EN) uygun olması gerekiyor. Türkiye'de TSE'nin kablo, trafo, duy gibi elektrik malzemeleriyle ilgili ayrı ayrı standart oluşturmasına rağmen, bu ürünlerin birleştirilmesiyle ilgili herhangi bir standardı yok. Standart oluşturulabilmesi için üç yıldır mücadele ediyoruz, ama henüz sonuç alamadık. Aydınlatma cihaz üreticileri olarak bizler de kalitemizi belgelemek için Avrupa'da ki kuruluşlara başvurduk. Şu anda, Türkiye'de üretim yapan firmaların yüzde 80'i ‘EN belgesi'ne sahip. Diğerleri ise zaten korsan üretim yapan denetimsiz firmalar’’ dedi.

Turizm Bakanlığı

Asya Tur’u uyardı

TURİZM BAKANLIĞI, otellere bol keseden yıldız dağıtan Asya Tur'u uyardı. Asya Tur'un ilanlarında otellerin yıldız sayılarına ekleme yapmasıyla ilgili ‘‘Otellere bir yıldız da tabelacıdan’’ başlığıyla Hürriyet'in Tüketici Köşesi'nde yayınlanan haber üzerine Turizm Bakanlığı harekete geçti. Asya Tur'u müşterileri yanıltan yanlışlıklara neden olmaması için uyaran Bakanlık, aksi takdirde cezai işlemlere başlayacağını belirtti.

Turizm Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, Bolu Termal Otel ve birkaç tesisin daha sınıflarında yanlış bilgilendirme yapan Asya Tur'dan savunma istenildiği belirtilerek ‘‘Acenta savunmasında, tesislerin gerçek sınıflarını bildiğini ancak hazırlanan reklam afiş ve ilanlarında yanlışlıkla sınıfların farklı yazıldığı ifade etti. Bakanlığımıza gönderilen kış sezonu kataloglarında yapılan incelemede de yanlışlıkların düzeltildiği tespit edildi. Asya Tur, müşterilerini yanıltan bu tür yanlışlıklara sebebiyet verilmemesi için gerekli titizlik ve dikkatin gösterilmesi, aksi taktirde verecekleri ilan ve reklamlardaki bilgilendirmelerin kendilerini bağlayacağı yükümlülükte olacağından, hakkında 1618 sayılı yasa uyarınca cezai işlemlere başlanacağı konusunda uyarıldı’’ denildi.

Prag yerine Barcelona’ya gittiler

SEYAHAT acentası yanlış vize alınca Kurban Bayramı'nda Çekoslavakya'da geçirmeyi planlayan yolcular İspanya'ya gitmek zorunda kaldı. Bunlardan biri de Nilüfer Oylum Çatak...

Okuyucularımızdan Çatak, eşiyle birlikte Kurban Bayramı tatilinde, De-Tur'un 5 günlük Prag-Viyana gezisine katılmak için rezervasyon yaptırdı. Bir süre sonra De-Tur yetkilileri, tura katılacakları arayarak, vize işlemlerinin tamamlandığını ve 14 Mart'ta havaalanında olmaları gerektiğini söyledi. Ancak havaalanına giden yolcuların tüm planları altüst oldu. Seyahat acentası, Çek Cumhuriyeti vizesi yerine yanlışlıkla Macaristan vizesi aldığı için Prag-Viyana turu iptal olmuştu. Çatak çifti, tur yetkililerinden yanlışlığın telafi edilmesini istedi. Acente, çifti, Prag-Viyana gezisi yerine 4 günlük Barcelona turuna yerleştirdi. Konuyla ilgili olarak De-Tur Dış Turlar Müdürü Korkut Oyal'la görüştük. Korkut Oyal, ‘‘Prag-Viyana programının iptali, acentamız vize departmanının yanlış vize almasından kaynaklandı. Yanlışlığın havalimanında anlaşılması nedeniyle sıkıntılar yaşandı. Turizm sektöründe verilen hizmetin telafisi oldukça zor. Çünkü biz hayal satıyoruz. Elimizde sattığımız somut bir meta olmadığı için bozuk çıkan malın vitrinden alıp değiştirilmesi gibi, yaşanılanları değiştirmek gibi bir şansımız da yok. Ancak biz yine de, Barcelona turumuzdaki tüm şartları zorlayarak, Çatak çiftini bu tura kanalize ettik. Çiftin ödediği fiyat farkını ödeyeceğimiz gibi acentamızı tekrar tercih ettikleri taktirde katılacakları herhangi bir yurtdışı turunda kişi başı 200'er dolar indirim yapacağız’’ dedi.

Muayene etmeden

48 milyon lira aldılar

Okuyucularımızdan A. Tuncer, koşarken düşen çocuğunu götürdüğü Metropolitan Florance Nigthingale Hastanesi’nde, çocuk ağladığı için muayene edilemediği halde 47 milyon 975 bin lira ödemek zorunda kaldı. Konuyla ilgili olarak Metropolitan Florance Nigthingale Hastanesi Başhekimi Yard. Doç. Dr. Adil Gürtuğ'la görüştük. Gürtuğ, ‘‘İki yaşındaki hastamız ağladığı için kendisine fiziki muayene yapılamadı. İlgili departmanlarımız hastaya yanlışlıkla fatura çıkarmışlar. Faturanın aslı tarafımıza gönderildiği takdirde geri ödeme yapılacak’’ dedi.

BÜLENT ÜNLÜ'nun arızalanan mikrodalga fırını White Westinghouse tarafından yenisiyle değiştirildi

SERHAN YALIN'ın mükerrer ödemiş olduğu 4 milyon 297 bin 610 bin lira, Turkcell tarafından iade edildi

ÜLKÜ EZİCİ'nin ayak ayarı arızalanan buzdolabı Arçelik tarafından onarıldı

A. FARUK BERKER'in mükerrer ödemiş olduğu 7 milyon 400 bin lira

Turkcell tarafından iade edildi

İSMAİL SARI'nın arızalanan bulaşık makinası Ariston tarafından yenisiyle değiştirildi

AHMET ÖZTÜRK'ün arızalanan mutfak robotu, Moulinex tarafından onarıldı

ZAFER ÇETİN'in mükerrer ödemiş olduğu bir milyon 975 bin lira Turkcell tarafından iade edildi.

Yazarın Tüm Yazıları