Eğitim Reformu Girişimi: 5 yaş grubu okul öncesi okullaşma oranı düştü

Güncelleme Tarihi:

Eğitim Reformu Girişimi: 5 yaş grubu okul öncesi okullaşma oranı düştü
Oluşturulma Tarihi: Eylül 11, 2013 16:43

Eğitim Reformu Girişimi’nin (ERG) hazırladığı ‘Eğitim İzleme Raporu 2012’ye göre, 4+4+4 eğitim sistemi ile 5 yaş grubunda okul öncesi okullaşma oranı düştü. 2007 doğumluların yüzde 38’i, herhangi bir okul öncesi eğitimi almadan 9 Eylül’de birinci sınıfa başladı. Liselerin zorunlu eğitime alınmış olmasına rağmen, 4+4+4 düzenlemesinin okullaşmayı arttırmadığı sonucu ortaya çıkıyor.

Haberin Devamı

Eğitim Reformu Girişimi (ERG), 2012 yılının Eğitim İzleme Raporu’na açıkladı. 4+4+4 olarak bilinen yeni eğitim sistemine ilişkin çarpıcı tespitlerin bulunduğu raporda, Milli Eğitim Bakanlığı ilk ve ortaöğretimde devamsızlık, sınıf tekrarı, okuldan diplomasız ayrılma oranları ve okulu terk oranları açıklamadığı için, raporda bu konulara ilişkin değerlendirmeye yer verilemedi.
Raporda yer alan tespitlerden bazıları ise şöyle:
- 4+4+4 eğitim sistemi ile 5 yaş grubunda okul öncesi okullaşma oranı düştü. 2007 doğumluların yüzde 38’i, herhangi bir okul öncesi eğitimi almadan 9 Eylül 2013’te birinci sınıfa başladı.

- Liseler zorunlu eğitim kapsamına alınmış olmasına rağmen, 4+4+4 düzenlemesinin okullaşmayı arttırmadığı sonucu gözleniyor.

- 2012-2013 döneminde özel eğitimden yararlanan birey sayısında az da olsa bir artış görülüyor. Kaynaştırma eğitimi alan öğrenci sayısı ortaöğretim kademesinde kayda değer biçimde azalıyor.

Haberin Devamı

- Öğretmen istihdam politikalarındaki eksiklikleri belirli bir ölçüde giderme potansiyeli olan Öğretmen İstihdam Projeksiyonları Stratejileri ve Sistemlerinin Geliştirilmesi Projesi (İKOP) önemli bir adımdır. Ancak, öğretmen arz ve talebi ile ilişkili olarak İKOP dışında çeşitli alanlarda ilerleme gereklidir. Bunların başında, MEB ve YÖK arasındaki eşgüdümü güçlendirecek yeni düzenlemeler ve/veya kurumların belirlenmesi; kamuda öğretmen istihdamının seçim dönemleri ile bağlantısının kırılması; ve öğretmen atamaları ve yer değiştirmeleri ile ilgili düzenlenmelerin gözden geçirilmesi geliyor.

Hızlı dönüşüm aksaklığa yol açtı

- 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, haftalık ders çizelgeleri ve saatleri, yeni seçmeli dersler ve yeni öğretim programları gibi eğitimin içeriğine ilişkin birçok gelişmeden söz edilebilir. Dönüşümün çok hızlı gerçekleşmiş olması birçok aksaklığa yol açmıştır. Bu değişikliklerin etkileri değerlendirilmelidir.

- Fatih Projesi’nde içerik ve öğretmen eğitimi konularındaki çalışmaların hala önemli eksikliklerle devam ettiği, ancak özellikle içerik konusunda iyileştirme çabalarının yoğun olduğu söylenebilir.

Haberin Devamı

- Okula başlama yaşının aşağıya çekilmesi sonucu, hem öğrenci sayısında artış hem de okulların fiziksel kapasitelerinin yetersizliği birçok sorunu beraberinde getirdi. Bunlardan biri bazı okullarda kütüphane, laboratuvar, öğretmen odası, müdür odası, çok amaçlı salon ve depo gibi tesislerin dersliğe dönüştürülmesi, bir diğeri de ikili öğretim yapan okul sayısındaki artış ve derse giriş çıkış saatlerinin çok erken ve çok geç saatlere denk gelmesidir.

- TIMSS 2011 sonuçlarına göre, Türkiye’de öğrenciler diğer katılımcı ülkelere oranla ileri yeterlik düzeyinde çok iyi ya da temel düzeyin altında çok kötü performans göstermeye eğilimlidir. Dağılımın iki uçta bu kadar toplanmış olması ve özellikle temel düzeyin altında kalan öğrenci oranının yüksekliği eğitim sisteminde eşitsizliğin ne denli önemli bir sorun olduğuna işaret ediyor.


Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!