Domatesi kurutma yöntemini boyahane çamuruna uyarladı, 2 milyon lirasını kurtardı

KARIN başta İstanbul olmak üzere Trakya ve Marmara Bölgesi’ni de teslim aldığı önceki gün Bursa’da Durmazlar’a ait Hilton Oteli’nde saat 10.50’de Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün ve Genel Müdür Yardımcısı Cengiz Kabatepe’yle buluştuk.

Haberin Devamı

Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin (OİB) Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi, Ford Otosan’ın “Arka Pencere” adlı projesinin katkısı dahil bazı şirket ve kurumların verdiği destekle “İlk Yeşil Sertifikalı Kamu Binası” belgesine ulaşmış, düzenlenen tören öncesi sohbet planlanmıştı./images/100/0x0/55eabc1df018fbb8f893557b
Gündem çevre olunca Haydar Yenigün, 2011-2013 dönemindeki 1 milyar dolarlık yatırımlarının ayrıntıları yerine verdiği örneklerle bu konuya odaklandı:
- 3 yıl öncesine kadar boyahanemizden çıkan çamuru bertaraf etmek için ton başına 300 Euro öder, İzaydaş’a gönderirdik. Çevre Mühendisliği adlı bölümümüzden mavi yakalı bir personelimiz, “Bu çamurun içinde solvent var, yanıcı bir madde haline getirip, kullanılmasını sağlayabiliriz” önerisini ortaya koydu.
Bu öneri üzerine Çevre Mühendisliği biriminin kolları sıvadığını belirtti:
- Yapılan çalışmalar yarı sıvı halindeki boyahane çamurunun kurutulup granül haline getirilmesi sonrası yanıcı madde haline dönüşebileceği anlaşıldı. Bunun üzerine kurutma yöntemleri araştırıldı. Antalya’da domates, patlıcan kurutmasında kullanılan sistemden yararlanılabileceği görüldü.
Antalya’da sistemi geliştiren işadamıyla bağlantı kurduklarını vurguladı:
- Arkadaşlarımız kendisinden aynı sistemi Gölcük’teki fabrikamızda bulunan boyahanenin içine kurmasını istedi. İşadamı bu öneriye başlangıçta tedirgin yaklaştı.
- Neden tedirgin baktı?
- Başarılı olamayacağını düşünmüş olmalı. Ancak arkadaşlarımız ısrar etti, sonunda sistemi boyahanemize kurdurduk ve başarıyla çalıştırdık.
- Sonuç ne oldu?
- Boyahaneden çıkan çamur orada yanıcı granüle dönüşmeye başladı. O granülleri çimento fabrikalarına ücretsiz olarak veriyoruz. Yakıp, enerji elde ediyorlar. Aslında hedefimiz parayla satabilir hale gelmek.
- Sizi ton başına 300 Euro ödemekten kurtaran sisteme ne kadar harcadınız?
- 270 bin Euro harcadık. Parasını da 6 ayda çıkardı.
- Yıllık tasarrufunuz ne kadar oldu?
- Yılda 2 milyon lira tasarruf etmiş olduk. En önemlisi elimizde para, boyahane çamurunu bertaraf etmek için sıra beklerdik. Şimdi onlar geride kaldı.
Sistem için patent başvurusunda bulunduklarını kaydedip ekledi:
- Sistemi geliştirmemizi sağlayan öneriyi getiren personelimiz hem terfi aldı, hem de sağladığımız tasarrufu dikkate alarak para ödülü de verdik.
Haydar Yenigün, Gölcük’teki fabrikanın 1998’deki fikir aşamasına döndü:
- O zaman Ford dünyasının en teknolojik, en yalın, en çevreci fabrikasını yapmayı hedeflemiştik. 1999’daki depreme rağmek 2001 yılnda fabrikamız devreye girdi. O hedeflerimizi de gerçekleştirdik. Geliştirmeye de devam ediyoruz. Boyahane çamuruna bulduğumuz çözüm de bunun bir göstergesi.
Yılda 2 milyon liralık tasarruf Ford Otosan’ın 10 milyar lirayı aşan cirosu içinde nispeten küçük kalıyor.
İşin en önemli yanını boyahane çamurunun içindeki kimyasalın çevreye verdiği zararın ortadan kalkması oluşturuyor.

Haberin Devamı

Ar-Ge merkezimiz 14 milyon lira personel gideri desteği alıyor

Haberin Devamı

FORD Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, Ford dünyasında ABD ve İngiltere’den sonra 3’üncü büyük Ar-Ge Merkezi’ne sahip olduklarını vurguladı:
- Ar-Ge Merkezimizde 1240 kişi çalışıyor. 2013’te personel sayımız 1305’e çıkacak. Dünyadaki tüm Ford üretim birimlerine buradan Ar-Ge hizmeti veriyoruz. Dünyadaki tüm Ford’lara bir şekilde ya elimiz değiyor, ya fikrimiz giriyor. 2011’de Ar-Ge Merkezimizin ihracatı 50 milyon doları buldu.
Ar-Ge teşviklerinin önemine değinip, proje bazlı desteklere örnek verdi:
- Örneğin 300 milyon dolarlık bir projede 10 milyon dolarlık teşvik aldığımız oluyor.
- Ar-Ge Merkezleri’ne asıl destek personel giderinden sağlanıyor. Sizin yıllık personel giderinizde ne kadarlık bir azalma oldu?
- Oradaki personelin gelir vergisi bizden alınmıyor, SGK priminde indirim sağlanıyor. Buradan yıllık avantajımız 14 milyon lirayı buluyor.

Haberin Devamı

Yüzde 35 pahalı ama su bazlı boya kullanıyoruz

HAYDAR Yenigün, Gölcük’teki fabrikada ilk kurulduğu günden itibaren hem su bazlı, hem de solvent içeren boyayı birarada kullandıklarını belirtti:
- Su bazlı boya doğada kolayca yok olup gider. Solvent içeren boya öyle değildir. Su bazlı boya yüzde 35 pahalı ama biz ürettiğimiz araçlarda su bazlı boya da kullanıyoruz.
- Ürettiğiniz araçların ne kadarında su bazlı boya kullanılıyor?
- 300 bin araçtan 120 binini su bazlı boya ile üretilenler oluşturuyor.
- Müşterilerinizde özellikle su bazlı boya olan araç tercihleri geliyor mu?
- Pek rastladığımızı söyleyemem. Ancak, Kanada’daki Posta İdaresi’nin 2 bini aşan araç ihalesini kazanmamızda su bazlı boya kullanmamız etkili oldu.
- Nereden anladınız?
- Çünkü, son anda bizden üretim aşamasında ve sonrasında çevresel etkileri irdeleyen belgeler istediler. Orada su bazlı boya kullandığımızı belirttik.
- Su bazlı boya kullandığınız araçlarda fiyat farkı var mı?
- Hayır, yok...

Yazarın Tüm Yazıları