Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Çocuklara light ürün vermeyin

Ünlü işadamlarının uzman diyetisyeni Dilara Koçak, arkadaşımız Yener Süsoy’a tatlandırıcı içeren light ürünlerin sakıncalarını anlattı.

Koçak, bu tür ürünlerin çocuklara verilmesinin sakıncalı olduğunu söyledi. Uzman diyetisyenin sağlıklı beslenme konusundaki önerileri şöyle:

- Light ürünleri temel olarak ikiye ayırabiliriz: Tatlandırıcı ilave edilmiş olanlar ve yağ miktarı azaltılmış olanlar. Yağ miktarı azaltılmış olanların tüketilmesinde ben hiçbir sakınca görmüyorum. Ancak tatlandırıcı içerenleri, çocuklara, hamilelere ve anne sütü verenlere önermiyorum. Tatlandırıcı kullanmaması gereken özel bir grup ise Fenilketonürü hastaları. 1 kutu light içecekle hiçbir şey olmaz. Ancak her gün 2 litre light içecek, sürekli tatlandırıcılı çikolata veya bisküvi, çay-kahvede çok yoğun tüketim zararlı olabilir. Genelde ilk tepki karın ağrısı ve gaz şikayetidir daha sonra bağırsak hareketleri tamamen bozulabilir.

Vücudunuz haftada 1 kilo yağ yakar

- Haftada 1-1,5 kg’dan fazla zayıflatacağını söyleyen diyetlerden şüphe duyun, Vücut bir haftada 1 kilodan fazla yağ yakamaz, yakıyorsanız ya çok hızlı metabolizmanız vardır, ya da egzersiz yapıyorsunuz demektir. Bunun için bence Atkins diyeti çok zararlı, kesinlikle uzak durun. Bu diyette yağlı maddeler ve proteinler tamamıyla serbest, buna karşılık şekerli tüm besin maddeleri yasak. Ben bu diyeti kesinlikle önermiyorum. Öncelikle bu diyetin mantığı karbonhidrat alımını azaltmaya, bunun yerine protein, yağ ve vitamin almaya dayanıyor. Bir diyetin karbonhidrat oranının düşük, protein ve yağ oranının yüksek olması ketojenik diyet özelliği gösterir. Bu da sağlık açısından zararlı olabilir. Ayrıca diyetin doymuş yağ ve kolesterol oranının yüksek olması, koroner kalp hastalığı açısından büyük risktir. Diğer taraftan, egzersiz yapanlar kesinlikle bu diyeti uygulamaktan kaçınmalı. Çünkü bu tip beslenme ile vücuttan daha fazla kas dokusu ve su kaybedilmesine neden olunur. Vitaminler tarafından baktığınızda da B grubu vitaminleri, özellikle B1, B6, folik asit ile magnezyum açısından yetersizdir. İsveç diyeti de Atkins gibi oldukça sağlıksızdır. Yağın ve karbonhidratların fazlasıyla kısıtlanmasına dayanan bu program vücutta su kaybına neden olur. Bunun sonucunda vücudunuzun asit-baz dengesi bozulup beyne zarar verebilecek sonuçlar doğabilir. Ayrıca baş ağrısı, sinirlilik, konsantrasyon bozukluklarına sebep olur. Hedefinizi doğru belirleyin, gerçekçi olun, mesela tatilde kilo vermeye çalışmayın. Tartı tek başına önemli değil, kilonuzun yüzde kaçlık kısmının yağ olduğu daha önemli. Birçok insan sadece tartıya bakarak gerçek kilosunu yakalamaya çalışıyor, bu çok yanlış.

Ekmeğin yerine ne yenir

- Diyelim ki, canınız ekmek yerine başka bir şey yemek istiyor. O zaman doğru miktarda olmak şartıyla farklı karbonhidrat çeşitlerinden seçebilirsiniz. Mesela 1 dilim ekmek yerine şunları yiyebilirsiniz: 2 adet bisküvi, 4 adet tuzlu diyet bisküvi, 3 adet tatlı diyet bisküvi, 1 adet diyet top kek, 2 adet Etimek, 1 adet galeta, 2 adet grissini, 1/4 simit, 1 kase pirinç çorbası, 1 kase şehriye çorbası, 1 kase tarhana çorbası, 1 avuç leblebi, 2-3 adet kestane, 3-4 yemek kaşığı barbunya, 3-4 yemek kaşığı humus veya fava veya piyaz, 3 adet zeytinyağlı yaprak sarma, 2 adet zeytinyağlı biber dolma, 1 avuç içi kadar börek veya krep, 1 kase mercimek çorbası, 2 yemek kaşığı pirinç pilavı, 2 yemek kaşığı bulgur pilavı, 2 yemek kaşığı makarna, 2 yemek kaşığı erişte, 1 orta boy patates, 2 yemek kaşığı patates püresi, 2 yemek kaşığı corn flakes.

YARIN: VÜCUTTAKİ TEHLİKE ÇANLARI
X