Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Bu insafsız salmayı biliyor musunuz

SORUYU, Hürriyet okurlarından Atilla Yücesoy soruyor. Birlikte okuyalım.

"Ulaştırma Bakanlığı’nın yayınladığı Karayolu Taşıma Yönetmeliği, bizi canımızdan bezdirdi. Geçen yıl kamyonlarımızdan, "K 1 Yetki belgesi" için dünyanın parası alındı. Şimdi biz birkaç kamyoncu arkadaş, biraraya gelerek, kumçakıl naklediyoruz. Bu iş için de "R 1 Yetki belgesi" diye bir belge almamız gerekiyormuş. "Peki alalım" dedik. Bir de baktık ki 150 bin YTL (150 milyar lira) ödememiz isteniyor. Bunun için de 2-3 kamyon satmamız gerekiyor. Bu insafsız salmaları biliyor musunuz?"

Son günlerde, o kadar çok mail ve faks geldi ki değil bilmek, adeta ezberledik.

MORALLER SIFIR

Yolcu, yük ve eşya taşıma işi yapanların, bu günlerde moralleri sıfır. Hatta, sıfırın da altında. Nedenine gelince, 25 Şubat 2006 tarihine kadar "Yetki belgesi" diye bir belge almaları isteniyor. Ondan dolayı perişanlar.

"Canım, bunda ne var. Onlar da gidip alsınlar" diyecek olanlar için açıklayalım. Bu belge için, küçük bir servet isteniyor. Örneğin;

Geçen yıl 20 bin YTL’ye eski model bir kamyon alan, gariban bir kamyoncunun, "K 1 Yetki belgesi" diye bir belge alması, bunun için de 10 bin YTL (10 milyar lira) belge parası ödemesi isteniyor. Soruyorsunuz; adamcağız, 10 bin YTL’yi bir arada görmemiş.

Otomobili ile şehirlerarası yolcu taşıyanların "A 1 Yetki belgesi" için 10 bin YTL ödemeleri,

Belli bir ücret ve zaman tarifesine göre, otobüsle yolcu taşımacılığı yapanların, 40 bin YTL ödeyip, "B1 Yetki belgesi" almaları,

Yurt içi taşıma işi organizatörlüğü yapanların, "R 1 Yetki belgesi" almaları, bunun için de 150 bin YTL ödemeleri,

Yurt içi kargo işi yapanların "M 2 Yetki belgesi" almak için 150 bin YTL ödemeleri gerekiyor.

Aslında liste uzayıp gidiyor ama bu kadar örnek yeter.

BELGE YOKSA YANDIN

Yolcu, yük ve eşya taşıma işi yapanların, bu günlerde moralinin niye sıfır hatta sıfırın altında olduğunu, herhalde anladınız.

Peki... yetki belgesi almadan faaliyette bulunulursa, ne olacak?

Orasını ne siz sorun ne de biz söyleyelim!..

Örneğin, geçen yıl aldığı 20 bin YTL değerindeki eski kamyon ile "yetki belgesi" almadan nakliye işi yapana; birinci, ikinci ve üçüncü tespitlerde 5’er bin YTL’den 15 bin YTL "idari para cezası" kesilecek. Üçüncü tespit bir yıl içinde yapılmışsa, 15 bin YTL’nin 10 katı yani 150 bin YTL’de ayrıca, "idari para cezası" kesilecek (Karayolları Taşıma Kanunu, Md.26/a ve 30).

Halk arasında "buyur buradan yak" derler ya işte öyle bir şey. Adamın kamyonu 20 bin YTL. "Kamyona yetki belgesi almadı" diye kesilen ceza 165 bin YTL! Ödeme gecikirse, her ay için yüzde 5 faiz uygulanacak. Gecikme bir gün de olsa yüzde 5 faiz alınacak!.. (Yönetmelik, Md.78)

Görüldüğü gibi, Dünya’da örneği görülmeyen bu "belge ücretleri" Türkiye’de adeta bir "varlık vergisi" gibi hatta daha ötesine dönüşmüş durumda...

İşin doğrusu, ulaştırma sektöründe yaşanan yukarıdaki gelişmeler, kaygı verici boyutlarda. Bu keyfi düzenlemeye hemen "dur" denilmezse, çok yakında ülke genelinde direnişler başlar ve taşıma işleri de durur. Bizden uyarması...
X