Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

40 yıllık hatır az geldi, Türk kahvesi ‘tek poşet’e sarıldı

TÜRK kahvesini tek kullanımlık poşetlere koyup pişirme süresini 5 saniyeye çeken firmalar damla sakızı, acıbadem, çikolata ve sütlü çeşitleri piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Cafe Crown, Shazili, Selamlique Istanbul ve Falcı markaları Türk kahvesinin pazar payını yüzde 20’ye çıkarmayı hedefliyor.

YILLIK hacmi 450 milyon TL’ye ulaşan kahve sektöründe rekabet 63 milyon TL’lik Türk kahvesine kaydı. İkisi ve üçü birarada ürünlerin vanilyalısından fındıklısına, sadesinden şekerlisine kadar farklı çeşitleriyle gençleri ve çalışanları yakalamayı başaran firmalar, şimdi de aynı yöntemi pazar payı yüzde 14’e gerileyen Türk kahvesinde uyguluyor. Geleneksel Türk kahvesini tek kullanımlık poşetlere sokarak, pişirme süresini 5 saniyeye çeken firmalar, sade, orta ve şekerliden sonra, damla sakızı, acıbadem, çikolata ve sütlü çeşitlerini piyasaya sürmeye hazırlanıyor.

Tek pişirimlik

San firmasının bundan üç yıl önce Osmanbey markasıyla Türkiye’nin ilk tek kullanımlık poşet Türk kahvesini üreterek tüketicilerle buluşturmasının ardından, Ülker’in Cafe Crown, Shems Gıda’nın Shazili, Haremlik Tekstil Ürünleri firmasının Selamlique Istanbul ve son olarak da Nescafe’de Falcı adıyla Türk kahvesinin tek pişirimlik poşetlerini çıkardı.

Aromatik tatlar ekleniyor

Arkadaşımız Cansu Mansur’un yaptığı araştırmaya göre, tek kullanımlık poşet Türk kahvelerinin hazırlama pratikliği, bol köpüğü ve telvesiyle özellikle ofis çalışanları tarafından talep görmesi, hava yolu şirketleri, şehirler arası otobüs işletmeleri ile tur organizatörleri tarafından da tercih edilmesi, hazır Türk kahvelerine olan talebin hızla artmasını sağladı. Şu anda 4 firma tarafından üretimi gerçekleştirilen poşet Türk kahvesinin sade, orta ve şekerli olmak üzere üç farklı çeşidi bulunuyor. Ancak, tek kullanımlık ikisi ve üçü birarada çözülebilen hazır kahve pazarının son sekiz yılda 32 kat birden büyümesi ve bunda da geçlerin önemli rolünün olması, poşet Türk kahvesinde de farklı damak tadlarına yönelik çalışmaları beraberinde getirdi. Firmalar şimdi fincana boşaltılıp, üzerine sıcak su eklenerek hazırlanan poşet Türk kahvesinin sade, orta ve şekerliden oluşan klasik çeşitlerine damla sakızlı, acıbademli, çikolatalı ve sütlüden oluşan aromatik çeşitlerini de eklemeye hazırlanıyor.

Pazar büyüyecek

Bu yolla son yıllarda yüzde 14’lere gerileyen Türk kahvesinin pazar payını yeniden yüzde 20’lere çıkartmayı hedefleyen firmalardan San Ticaret’in Osmanbey marka poşet kahvelerinin 24’lük paketi, 16 TL’den satılıyor. Nescafe’nin Falcı adını verdiği tek kullanımlık poşet Türk kahvesi ile Shems Gıda’nın Shazili marka kahvesinin fiyatı 50 kuruş olurken, Ülker’in Cafe Crown marka Türk Kahvesi de 45 kuruşluk fiyatıyla tüketicilere ulaştırılıyor. Haremlik Tekstil Ürünleri’nin Selamlique Istanbul marka 7 adet tek pişirimlik Türk kahve poşetlerinin fiyatı ise 4.63 TL ile 6.48 TL arasında değişiyor.

Harrolds’a girdi dünya tanıyacak

KOÇ Holding Başkanı Mustafa Koç’un eşi Caroline Koç ile Banu Yentür’ün İzmir Çiğli Organize Sanayi Bölgesi’nde kurdukları yıllık 500 ton kapasiteli kahve fabrikasında üretilmeye başlanan ve ilk olarak Haremlique (Haremlik) markasıyla piyasaya sunulan Türk kahvelerininin de 6 farklı çeşidi bulunuyor. Haremlique markasıyla satılan Türk kahvelerinin yoğun ilgi görmesi ve İzmir Çiğli’deki kahve fabrikasının tamamlanmasıyla yeni bir marka yaratma kararı alan firma ürünlerini ‘Selamlique Istanbul’ adı altında piyasaya sürüyor. Tek pişirimlik poşetlere konulan ‘Selamlique Istanbul’un sade, orta ve şekerli çeşitlerinin yanı sıra çikolatalı, kakuleli, tarçınlı, damla sakızlıları da bulunuyor. Ürünleri Papermoon’un mönüsüne giren Haremlique, Vogue, Park Şamdan, Divan gibi mekanların ardından Londra’daki Harrolds mağazasına da taşıyan firma, Türk kahvesini dünyada yeniden tanıtmayı hedefliyor.

Rakamlarla kahve pazarı

Dünya sıcak içecek pazarının yüzde 54’ünü kahve çeşitleri oluşturuyor.
Bu Türk sıcak içecek pazarında yüzde 21’e düşüyor.
Türkiye’de yılda tüketilen kahve miktarı 22 bin tonu buluyor.
Türkiye’de satılan kahvelerin yüzde 66’sı poşetler, yüzde 44’ü ise cam kavonozlar oluşturuyor.
Her yıl dünyada 400 milyar fincan kahve tüketiliyor.
Türkiye’de kahve pazarının yıllık hacmi, 450 milyon TL’yi buluyor.
İkisi ve üçü biraradalar da dahil çözülebilir hazır kahvelerin payı yüzde 83’e ulaşıyor.
Klasik Türk kahvelerinin payı yüzde 14 olurken, espresso, latte gibi diğer kahve çeşitlerinin payı da yüzde 3 seviyesinde kalıyor.

Türkiye’de 3 kişiden ikisi kahve tiryakisi

TÜRKİYE’de her üç tüketiciden ikisi Türk kahvesi içiyor. Türk kahve tiryakiliğinde kadınlar ön plana çıkıyor. Kadınların yüzde 72’si, erkeklerin de yüzde 59’unun kahveye düşkünlüğü bulunuyor. Akşam yemeği sonrası kahve içenlerin oranı yüzde 67.8’e ulaşıyor. Türk kahvesi en fazla Ege bölgesinde içilirken, sade kahve en çok Marmara’da tüketiliyor. Kahvenin en az tüketildiği bölge ise Karadeniz oluyor.

Kahvenin faydaları

Günde iki fincan kahve, kolon kanseri riskini ve kalınbağırsak kanseri riskini yüzde 25, safra-kesesinde taş riskini de yüzde 45 azaltıyor.       
Kahvenin içerdiği kafein maddesi, sinir sistemini uyarıp, zihinsel aktiviteyi güçlendiriyor.               
Vücuda hareket kazandırarak, metabolizmanın yağ yakmasına katkı sağlıyor. Kahve ayrıca depresyon ve alkol tedavisine de iyi geliyor.

X