Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

318 milyon dolarlık ambalajlı sütte ‘kilo-litre’ tartışması

<B>AMBALAJLI </B>süt üreticileri, 318 milyon dolarlık pazarda bir yandan sokak sütüyle mücadele ederken kendi aralarında ilginç rekabet yöntemleri uyguluyor.

Bazı ambalajlı süt üreticileri, ‘litrelik’ yerine ‘kiloluk’ ambalaj kullanıyor. ‘Kiloluk’ ambalajda 30 mililitre eksik süt çıkıyor.

318 milyon dolarlık (420 milyon YTL) ambalajlı süt pazarında, tüketicilerin etiket okuma alışkanlığının olmamasından yararlanan bazı firmalar, litre yerine kiloluk ambalaj kullanarak, fiyatta öne geçmeye çalışıyor. Bu da, kiloluk ambalajların, litreliklere oranla 30 mililitre daha az süt içermesinden kaynaklanıyor. Tüketici, etiketlere dikkat edilmediği için, 1000 mililitre diye farkında olmadan 970 mililitre süt alınıyor.

11 MİLYON LİTRE ÜRETİM: Türkiye’de yılda toplam 11 milyon ton süt üretiliyor. Bunun 350 milyon litresini ambalajlı sütler oluşturuyor. 570 milyon litre süt hálá açıkta satılıyor. Geri kalan, 10 milyon 80 bin ton süt ise peynir, yoğurt, yağ üretiminde kullanılıyor.

AMBALAJA KAYIYOR: Tüketici bilincinin giderek artması, Türkiye’de ambalajlı süt tüketimine de yansıyor. Ambalajlı süt tüketimi, yılda yüzde 15 oranında artış gösteriyor. Buna karşın açıkta satılan sütlerde gerileme yaşanıyor. Yıllık ortalama düşüş 30 bin litre oluyor. Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı’nın yaptığı araştırmaya göre, ambalajlı süt pazarında Pınar, yüzde 26.5’le en büyük payı elinde bulunduruyor. Pınar’ı yüzde 19.6’lık payla Ülker’in İçim Süt’ü izliyor. Pazarda Dimes’in yüzde 9.2, Mar’ın yüzde 8.2, Danone’nin yüzde 6.7 payı bulunuyor. Güney Süt’ün yüzde 5.1, SEK’in yüzde 4.7, Sütaş’ın da yüzde 4 payı bulunuyor. Yüzde 3.4’lük payla Yörsan’da pazarın önde gelen markaları arasında yer alıyor. Geri kalan yüzde 12.6’lık pay da Aytaç, Atatürk Orman Çiftliği, Mamsan, Nestle ve diğer markalar arasında paylaşılıyor.

İKİ KAT FİYAT FARKI: Pazarda firma ve markalar arasında yaşanan yoğun rekabet, pay kapma yarışını da beraberinde getiriyor. Ürünler arasında fiyat farkı, iki kata kadar çıkıyor. Pınar yetkilileri, bunun da nedenini kapaklı-kapaksız ambalajların yanı sıra, tesiste kullanılan teknoloji ve kapasite kullanımına bağlıyor. Ambalajlı süt pazarının yüzde 3’ünü meyveliler oluşturuyor. Meyveli sütleri, 6-12 yaş grubundaki çocuklar tercih ediyor. En fazla, çikolatalı ve muzlu süt tüketiliyor. Dimes Pazarlama Müdürü Seren Tümöz, laktozsuz ve ek kalsiyumlu sütlerin de pazardan toplam yüzde 2 pay aldığına dikkat çekiyor. Tümöz, ‘Light sütlerle birlikte bu grubun toplam payı, yüzde 7’ye ulaşıyor’ dedi.

SÜTTE TERCİH: Türkiye’de en fazla bir litrelik süt tüketiliyor. Beslenme çantalarına ise 200 mililitrelik ambalajlardaki sütler giriyor. Ambalajlı süt satışlarının yüzde 86’sını uzun ömürlü, yüzde 14’ünü ise günlük pastorize sütler oluşturuyor. Günlük sütlerin yüzde 40’ı cam şişe, yüzde 27’si karton, yüzde 33’ü de plastik şişede satılıyor.

Kişi başına yılda 20 litre süt içiyoruz

İNGİLTERE
’de yılda kişi başına 100 litre, Finlandiya’da 139 litre, Yunanistan’da 65 litre süt tüketilirken, bu miktar Türkiye’de 20 litreye düşüyor. Bunun da 12 litresini açıkta satılan sütler oluşturuyor.

60 milyon bardak Nesquick içildi

NESTLE
Grup Ürün Müdürü Arzu Pendar, çalışan anne sayısının artmasıyla, çocukların beslenme kontrolünün zorlaştığına dikkat çekiyor. Pendar, ‘Bunun sonucunda çocukların beslenmesinin kontrolü zorlaşıyor. Bu açığı aromalı sütler kapatıyor. Sadece 2004 yılında içilen Nesquick 60 milyon bardağa ulaştı’ dedi.

4 bardak sütten biri Marmara’da tüketiliyor

TÜRKİYE
’deki toplam süt tüketiminin yüzde 25’ini Marmara Bölgesi gerçekleştiriyor. Akdeniz, yüzde 20, İç Anadolu Bölgesi’de yüzde 19 pay alıyor. Geri kalan tüketim de Ege, Karadeniz ve Doğu Anadolu Bölgesi’nde gerçekleşiyor.

İlk şişe süt SEK’in ilk kutu süt Pınar’ın

TÜRKİYE
’de ilk ambalajlı süt üretimine 1968 yılında SEK başladı. Günde 60 ton şişe süt üretim ve dağıtımını gerçekleştiren Sek’in ardından 1975 yılında Pınar devreye girdi. İlk uzun ömürlü süt üretimini gerçekleştiren Pınar, sütte karton ambalaj dönemini de başlattı.
X