Melda Narmanlı Çimen
Melda Narmanlı Çimen
Melda Narmanlı ÇimenYazarın Tüm Yazıları

2009’un yaşam senaryoları

Takip ettiğim pek çok trend analizcisi içinde beni en çok etkileyenler ünlü Amerikalı fütürolog Marian Salzman ve Fransız Vincent Gregoire olmuştur.

Dünyanın pek çok ülkesinde yaptığı araştırmalarla elde ettiği bilgi ve toplumsal eğilimlerden yola çıkarak, yaşam tarzı, moda, dekorasyon, kozmetik sektörlerine yön veren stil&trend ajanslarından Nelly Rodi'nin kreatif direktörlerinden Gregoire, Addresistanbul 'un davetlisi olarak geçtiğimiz hafta ikinci kez İstanbul'a geldi. Ve bakın önümüzdeki iki yılın yaşam biçimlerine dair ne kehanetlerde bulundu...

elly Rodi ajansı, dünyada yaşanan sosyal, siyasal , ekonomik, kültürel ve dinsel değişimleri takip ederek yakın gelecekte insanların tercihleri ve yeni yaşam tarzlarının yanı sıra ev ve ofis tasarımına yansımalarını belirliyor. Nelly Rodi, trend belirleyen ajansların arasında otorite olarak kabul ediliyor. Ajanstaki trend komitesi 10-15 sene sonrasının mega trendlerini bugünden tahmin etmeyi başarıyor.

Türkiye’de 35 dekorasyon markasını aynı çatı altında toplayan tek alışveriş merkezi olan ve ev dekorasyonuyla ilgili trendleri keşfetmek isteyenlerin vazgeçilmezi haline gelen addresistanbul ev dekorasyon merkezi, bugüne kadar gerçekleştirdiği etkinliklere bir yenisini daha ekledi ve bu ünlü ajansın yaşam tarzı kreatif direktörü Vincent Gregoire ile bir trend semineri gerçekleştirdi. Vincent Gregoire, dünyaca ünlü önemli dekorasyon ve hazır giyim firmalarına danışmanlık hizmeti veren, onlar için koleksiyonlar hazırlayan, sürekli yenilen kadrosundaki mimarlar, tasarımcılar, sosyologlar ve stilistlerle beraber birkaç sene sonrasının trend tahminlerini yapan, kitaplar yayınlayan, seminerler veren, Maison&Objet gibi uluslararası fuarlarda trend gösterimleri gerçekleştiren bir otorite. Halen Nelly Rodi Ajansı Yaşam Tarzı Kreatif Direktörü olarak görev yapıyor.

Seminer kapsamında hem 2008’in kısa bir özetini tekrarlayan, hem de 2009’a dair belirlediği 4 temel yaşam stili fikri üzerinde geniş bir değerlendirme yapan Vincent Gregoire, 2010 için de bazı ipuçları vererek önümüzdeki dönem için kapsamlı bir panorama çizdi: "İçinde bulunduğumuz sistemde zıtlıklar arasındaki füzyonu yakalamak gerekiyor. Pek çok şeyin çift etkisi, anlamı, yönü var. Ve biz hepsini birden istiyoruz. Bu nedenle 2009, birleştirmelerin yılı olacak. Mizah duygumuz öne çıkacak." 90’lara hakim olan Zen felsefesinin yerini 2010’larda sürrealizme bırakacağını da özellikle vurguluyor Vincent Gregoire. Önümüzdeki sene farklı disiplinleri için etkili olacak dört ana insan tipi belirlemiş. Bunlar sırasıyla şöyle: Metropuritans (metropüritanlar), Perspectivists (perspektivister), NeoNeoGothics (neo neo gotikler) ve Eccentrics (ekzantrikler).

2008’i hatırlayalım...

Vincent Gregoire, iki sene önce dinlediğim konferansında 2008’in 4 ana temasını şöyle belirlemişti:

Belle des champs: doğaya dönük, basit bir yaşam tarzı, ekolojik kaygıların öne çıkışı, sarı tonlarının egemenliği.

Urban energy: Underground, büyüleyici, tuhaf imgelerle dolu şehirli stil, mineral renklerinin ortaya çıkışı.

Tropical utopias: Güney Amerika etkisindeki "latino" tarzı, maksimalist yerleşimler, parlak renkler.

Disco fever: 70 ve 80’li yıllara gönderme yapan grafik ağırlıklı, kitsch, optimist bir yaşam stili, fluoresan renklerin kullanımı.

2009’un başrolündekiler

Metropüritanlar

Temel kavramlar: Doğal, etik, adil, ekolojik, disiplinli, verimli, tensel, evrensel, faydalı, gerekli.

Tanımı: Yeni bir eko-organik akım doğdu. Bu yeni kentli, eğitimli kesim, ’doğal’ olan her şeye saplantı şekilde takılmış durumda. Dış dünyadan yardım almadan tüm ihtiyaçlarını kendilerinin karşılayabilecekleri bir dünya istiyorlar. Soylu ve vahşiler! Ormanların dibinde, nehirlerin kıyısında, onlara yavrukurt günleri hatırlatacak her türlü ortamda olmak istiyorlar. Su, onların en büyük lüksü, bu nedenle su kıyısında yaşamlar kuruyorlar. Etik ve organik olan her şeyin arkasındalar. Tokyo, New York ya da Paris’te yaşıyor olabilirler, ama hepsi hafta sonlarını nehir kıyısındaki veya ormandaki evinde geçirmeyi yeğliyor.

Renkler: Bej ve haki tonları, sarı vurgusu.

Perspektivistler

Temel kavramlar: Geometri, yapı, stilize, endüstriyel grafik, metod, enerji, montaj, parçalanma, renk.

Tanımı: Yeni sınırlar ve yeni fikir ufuklarının arayışı içindeler. Daha saf ve radikale doğru yöneliyorlar. Temel olana, yani 30’lara 50’lere geri dönüş var. Tüketici sadece dikiz aynasından geçmişe bakmaktan sıkıldı. Yarına hazır olmak için, gerçek modernizmin başladığı günlere dönmek istiyor. Bunun için de 30’ların yeni hacim ve şekil anlayışıyla 50’lerin yeni doku anlayışı birleştirilecek. Yuvarlak formlar, yeni kombinasyonlar, büyük hacimler, geometrik semboller, deneysel tasarımlar, el yapımı ürünler ön planda.

Renkler: Pastel renkler ile toprak tonlarının birleşimi, 30’lu ve 50’li yılların renkleri.

Neo neo gotikler

Temel kavramlar: Büyüleyici, hayali, muhteşem, rüya dünyası, yıkıcı, ürkütücü, organik, romantik, tensel, barok.

Tanımı: Bu tüketici grubu klasik karanlık ve siyah gotik çizgisinden çıkıp tamamen "beyaz" gotik stiline yöneliyor. Bu yeni gotik akım tarih ile mutlu ve gizemli elemanları harmanlıyor. Her şeyi beyaz bir ikinci ten ile giydiriyorlar. Sonra buna sihirli ve gizemli dokunuşlar da ekleyecekler. Amaç, yaşama şiirsel bir saflık katmak. Neo neo gotikler ’’sade lüksü’’ de çok seviyorlar. Organik ve mineral materyaller, yeni formlar, deformasyonlar, rafine detaylarla dolu bir stil arayışındalar.

Renkler: Aralarda kırmızı vurguların olduğu farklı beyaz tonları.

Ekzantrikler

Temel kavramlar: Alay, sürrealizm, zarafet, tarih, karma, pazar yeri, hazineler, orientalizm, bolluk, bohem.

Tanımı: Sıradışılık, çılgınlık, surrealist yaklaşımlar, tam onlara göre. Boyutların abartılması, ışık oyunları, gölgeler, teatral seçimler, oryantal ifadeler bu stilin anahtarları.

Renkler: Yeşil, mor, turkuaz ve kırmızının en sıcak tonları.

Peki ya 2010

2009’a geniş bir perspektif tutan Vincent Gregoire, 2010’da modayı, mimariyi, dekorasyonu ve hayat tarzlarını etkileyecek 4 ana eğilimin de başlıklarını verdi:

1. Aquagraphic: Geometrinin ön plana çıktığı, mavi ve tonlarıyla kurulan bir dünya.

2.Terre de soleil: Yumuşak ve doğal temaların birleştiği, güneş ve kum renklerinin hakimiyetindeki iç mekanlar.

3. Psychotropic: Doğanın güçlü imgelerinin kullanıldığı, tribal ve egzotik bir stil.

4. Escapade Boheme: Kitsch sembollerle beslenen, asit renklerinin öne çıktığı, kadınsı bir çizgi.
Yazarın Tüm Yazıları