1 milyar dolarlık kırtasiyede sezon çevreye saygı yarışı ile açılıyor

BU yıl sezonu çok fonksiyonlu, ergonomik ürünlerle açan kırtasiye sektörü, 1 milyar dolarlık hacme ulaştı.

Bunun 700 milyon dolarlık kısmını eylül ve ekim aylarında gerçekleştiren sektör artık, sadece film karakterlerini içeren lisanslı ürünlerle değil, üzerine isim yazılabilen çevre dostu kalemler, ergonomik yapılı doğa dostu silgiler, üç boyutlu görüntü sağlayan defterler, termometre ve hesap makinesi özellikli cetveller, cep bilgisayarlı kalem kutularıyla rekabet etmeye çalışıyor.

OKULLARIN uzun bayram tatilleri nedeniyle 15 Eylül yerine, 8 Eylül’de açılmasını fırsat bilen kırtasiye sektörü, bu yıl sezonu cilt ve yüz temasında tahriş etmeyen, ağır metaller barındırmayan, suda kolayca çözülebilen, çok fonksiyonlu, ergonomik ürünlerle açtı. Yıllık hacmi 1 milyar dolara ulaşan kırtasiye malzemeleri, bir anda market raflarında ön plana çıkmaya başladı. 10 bini İstanbul’da olmak üzere toplam kırtasiyeci sayısının 35 bine, öğrenci sayısının da 20 milyona ulaştığı Türkiye’de firmalar artık, sadece film karakterlerini içeren lisanslı ürünlerle değil, üzerine isim yazılabilen kalemler, ergonomik yapılı doğa dostu silgiler , üç boyutlu görüntü sağlayan defterler, termometre ve hesap makinesi özellikli cetveller, cep bilgisayarlı kalem kutularıyla rekabet etmeye çalışıyor. Hologram uygulamasını başlatarak da taklitle mücadele yoluna gidiyor.

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, 1 milyar dolarlık toplam pazarın 700 milyon dolarlık kısmının eylül ve ekim ayında satışını gerçekleştiren sektör de, Spiderman, Barbie, Cindy, Witch, Winnie The Pooh, Mickey Mouse gibi lisanslı ürünler ön plana çıkıyor. Yazım, boyama ve işaretleme gereçleri, defter dahil çeşitli kağıt malzemeler, ofis dosyalama ürünleri, yapıştırıcılar, çeşitli büro gereçleri ve sarf malzemeleri, teknik, sanat ve grafik malzemeleri, okul çantaları gibi pek çok değişik ürün grubunu içeren kırtasiye sektöründe marka sayısı da 200’ü buluyor.

İthalat ağırlıklı sektör

İthalat ağırlıklı sektörde, bu firmalar da dağıtıcı, ithalatçı ve üretici rolünü üstleniyor. Sektörde, Adel, Faber Castell, Uni-Mitsubishi Pencil, Pelikan, Helvacioglu, Delta, Onder Plastics, Gipta, Scrikss, Kyocera, Pensan, Le-Color, Niko, Prestige, Mas, Verbatim, Hasbro, Intertoy, Ally, Print-Pen, Akyazi, Alfa, Rugano, Comix, Tex-Co, Canpas, Meteksan, Caretta, Sudor, Tekofaks, Mimaks, Dolphin, Noki, Dodi, Oki, Epson, Polaroid, Mapi, Alex Schoeller, Snowman, Goldas, Trodat Centropen, Sirdas, Tesa, Koza, Laden Color, Lizy Collection, Antalis, Sulun, Ops, Tanex, Shcneider, Sarff, Temat, Pentel gibi firmalar ön plana çıkıyor.

Kalem pazarı 200 milyon dolar

KIRTASİYE sektörü ofis ve okul kırtasiyesi olarak ikiye ayrılıyor. Okul kırtasiyesinin toplam pazardaki payı yüzde 60’ı buluyor. Kırtasiye sektöründe renkliliğin, albeninin, farklı tasarımların öne çıktığı ürün çeşitlendirmeleri ile yenilik yapılmaya çalışılsa da klasik ürünlerin ağırlığı devam ediyor. Okul ve ofis malzemeleri arasında en çok kullanılan kırtasiye ürünü kalem grubu olurken toplam pazardaki payı satış oranına göre düşük kalıyor. Bu da kalemlerin 200 milyon dolarlık ciro ile sektörden aldığı payın yüzde 20 oranında kalmasına neden oluyor. En çok tercih edilen uç kalınlığı ise 0.5 ve 0.7 oluyor. Kalemlerde yerli firmalardan Adel Kalemcilik, Faber-Castell, Johann Faber markalarıyla üretim gerçekleştirirken, Ülkü ve Fatih Kalem Sanayi de ön plana çıkan firmalar arasında bulunuyor. Fatih Kalem, Fatih ve Pensan markalarıyla üretim gerçekleştiriyor.

Rekabette market kırtasiyeci çekişmesi

ADEL Kalemcilik Genel Müdürü Taner Dursun, klasik kanalın dağıtımda uzun yıllar daha hakimiyetini sürdüreceğine inandığını ifade ederken, şöyle konuştu: "Zincir mağazaların kırtasiye ürünlerine yılın sadece bir ayında ağırlık vermeleri, temel ürünlere birkaç marka ile öncelik vererek daha fazla çeşit sunmamaları, tüketiciye ürüne ilişkin hizmette kırtasiyeciye göre geride kalmaları, şirketlere ve ofislere hizmet vermemeleri klasik kırtasiye kanalıyla rekabet edememelerine yol açıyor."

Adabank için yedi talip var

TASARRUF Mevduatı Sigorta Fonu’nun (TMSF) 55 milyon dolar muhammen bedelle yeniden satışa çıkardığı Adabank Ticari ve İktisadi Bütünlüğü için şu ana kadar 7 katılımcı ihale şartnamesi aldı.

Uzan Grubu amme borçlularına ait, TMSF tarafından haczedilen Adabank’ın yüzde 99.99 hisselerinden Fon Kurulu kararı ile oluşturulan Adabank Ticari ve İktisadi Bütünlüğü, Haziran 2006’da 60 milyon YTL bedelle ihaleye çıkarılmıştı. İlk ihalede alıcı çıkmazken, Temmuz 2006’da gerçekleştirilen ikinci ihalede, 45.1 milyon YTL’lik teklif ile Kuveyt’den The International Investor Company ihaleyi kazanmıştı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), ihale alıcısının ’’bankacılık gücünün zayıf olması’’ nedeniyle bankacılık faaliyeti yapmasına izin vermemişti. TMSF, Adabank Ticari ve İktisadi Bütünlüğünü 55 milyon dolar muhammen bedelle 10 Eylül 2008’de yeniden satışa çıkaracak. AA muhabirinin aldığı bilgiye göre, söz konusu ticari ve iktisadi bütünlük için şu ana kadar 7 katılımcı ihale şartnamesi satın aldı. Ön inceleme için gerekli belgelerin,26 Ağustos’a kadar Ateslim edilmesi gerekiyor.

İlkokulda film karakterleri lisede marka öne çıkıyor

İSTANBUL Kırtasiyeciler Odası Başkanı Sami Sarı, sektörde en fazla harcamanın ilköğretim öğrencilerinin aksine lise ve üniversite öğrencileri tarafından yapıldığına dikkat çekerek, şunları söyledi: "Bunun nedeni, yaşın ilerlemesiyle ihtiyaç ve marka seçiciliğinin artması oluyor. Okula ilk başlama dönemindeki çocuklar, sadece malzemelerin üzerinde yer alan resimlere göre karar verirken, bunda da çizgi film karakterleri ön plana çıkıyor. Lise ve üniversite öğrencileri ise kalite ayrımı yaparak, markalı ürünleri seçmeye özen gösteriyor."
Yazarın Tüm Yazıları