GeriSeyahat Turistler çoğunlukla Nepal’in batısına gider oysa doğusundaki manzaralar müthiş
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Hürriyet Twitter
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi
Turistler çoğunlukla Nepal’in batısına gider oysa doğusundaki manzaralar müthiş

Turistler çoğunlukla Nepal’in batısına gider oysa doğusundaki manzaralar müthiş

Oğuz Tan (29), İstanbul’da sistem mühendisi olarak çalışırken geçen mayısta hayatını değiştirmeye karar verdi. Bisikletiyle Çin’e doğru dünyayı keşfe çıktı. Altı ayda Nepal’in başkenti Katmandu’ya ulaştı, birkaç aylık moladan sonra nisanda tekrar yola düştü. Şimdi Pokara’da. Tan, bisikletle geçtiği doğu Nepal’i anlattı.

İstanbul’dan Nepal’e uçakla gitmek yerine neden bisikleti tercih ettiniz?
- Bisikletle yavaş seyahat ettiğinizde pek çok ayrıntıyı görme şansını yakalıyorsunuz. Farklı coğrafyaların, kültürlerin tadını çıkarıyorsunuz. Misafirperverliği, dostluğu, insanları görüyorsunuz. Yol boyunca çaya, yemeğe davet ediyorlar. Günlük hayata dahil oluyorsunuz.
Neden böyle bir maceraya atıldınız, yolda neler yaşadınız?
- Doğayı, macerayı çocukluğumdan beri sevdim. 2008’e kadar hiç spor yapmamıştım. Önce koşuya, sonra maraton, bisiklet, dağcılık, motosiklete başladım. Mezuniyet sonrası dört yıl çalıştım. İstanbul’dan bunaldığımı hissetip dünyayı keşfe çıkmaya karar verdim. Tur bisikletçiliği konusunda ülkemizin gururu olan Gürkan Genç’i örnek aldım. Geçen ağustosta İstanbul’dan yola çıktım. 7 bin kilometre pedal çevirip Katmandu’ya ulaştım. Yol boyunca Türkler kadar İranlılar, Pakistanlılar misafirperverlik, takdir ve biraz acımayla çok yardım etti. Pakistan’da güvenlik nedeniyle Balucistan’ı güvenlik eşliğinde taksiyle geçmem istendi. Ocak ayında Lahor üzerinden Amritsar, yani Hindistan’a geçtim. Aşramlarda, tapınaklarda konaklayıp Mahendranagar sınırından Nepal’e girdim. Uzak batı bölümünde 1500 - 2750 metre rakımdaki tepelik köylerden inip çıkarak güneye, Tarai bölgesine indim. Ormanlardan geçip Katmandu’ya vardım. Sponsor bulmak için birkaç ay ara verdim. Şimdi kaldığım yerden gezimi sürdürüyorum. Bu macera ne işe yaradı diye sorarsanız, stresimi kontrol etmeyi, standart tüketici alışkanlıklarımdan kurtulmamı sağladı.

Sih köyünde 2 gün ağırlandım

Yolculuğa ne kadar zamanda hazırlandınız, rotayı nasıl çıkardınız?
- 4 ayda hazırlandım. Orta Asya ülkeleri vize sorunu çıkaracağı için İran rotasını seçtim. Fakat hâlâ Pamir Dağları’nı görmeyi hayal ediyorum.
Öngördüğünüz bütçe neydi, nasıl denkleştirdiniz?
- Günde 10 dolar öngörmüştüm. Birikmiş param olmadığı için gemide tayfa olmayı bile düşündüm. Ailem, dostlarım hazırlık için yardım etti. Yolculuğun temel ihtiyaç giderini yurtdışında yaşayan kuzenim, işadamı Taner Köse karşıladı. Katmandu’da param tamamen bitmişti. İstanbul’a döndüm, sponsor aradım. Teknik spor giyim üreticisi Exuma’yla anlaştım.
Geçtiğiniz şehirlerden sizi en çok hangileri etkiledi?
- Şavşat mükemmel doğasıyla, Yezd otantik mimarisiyle, beni etkiledi. Hindistan’ın Patiala’la şehri yakınlarında bir köyden geçerken konaklama daveti aldım. Sihlerin köyüne giden ilk yabancıymışım. Herkes bana kapılarını açtı, yemekler, içecekler ikram etti. Çok güzel 2 gün geçirdim, ben ayrılırken köylüler üzgündü. Bunu hiç unutamayacağım. Hindistan ve Nepal’de gezginin mahremiyeti yok, turisti yalnız bırakmıyorlar. Nepal’de pansiyon odasına bile sohbet etmek için davetsiz girebiliyorlar. Baitadi’de kafamı dinleyebileceğim, küçük balkonundan Himalayaların batı uzantısını görebildiğim ucuz bir oda kiraladım. 2 gün balkonda dağları izleyerek çay yudumladım.
Ölümcül tehlike atlattınız mı?
- Nepal’in güneyindeki Tarai bölgesinde, ormandan geçerken kamp kurdum. Gece boyunca çadırımın çevresinde hayvanlar koşturdu. Sabaha karşı başka bir hayvan sessizce çadırıma geldi, beni bir süre kokladı. O anda uyandım. Bağırmak istedim, fakat korkudan sesim çıkmadı. Sonra sessizce gitti. Ertesi gün çevredekilere sorduğumda kaplan olduğunu söyledi. Pokhara-Katmandu arasında bozuk, tozlu, virajlı, yüksek ve kamyon trafiği olan yokuşta ilerliyordum. Solum bariyersiz uçurumdu. Bir kamyon önce beni sola sıkıştırdı, uçuruma yaklaştım, sonra önümde aniden durdu. Frenle durdum, fakat ayaklarım pedal kilitinden çıkmadı. Panikle sağ ayağımı kurtarıp yere bastım. Sola devrilseydim her şey bitmişti.
Yollarda karşılaştığınız kişiler, size yaklaşımları hayata bakışınızı nasıl etkiledi?
- Uzun yolculuk önyargıları kırıyor. Mükemmelliyetçilikten vazgeçip her şeyi akışına bırakmayı öğreniyorsunuz. Şunu gördüm ki hepimiz özünde insanız, temel ihtiyaçlar aynı. Dil, din, ırk farklılıkları benim için anlamsız.
Nepal’e ne kadar zamanda ulaştınız, kaç kilometre yaptınız?
- 5 ayda batı sınırındaki Mahendranagar’a ulaştım. Dağlık bölgedeki 700 kilometrelik parkurda gezerek Katmandu’ya varmak 20 gün sürdü. Kabaca 6 ayda 7 bin kilometre yol yaptım. Daha hızlı gidebilirdim. Geçtiğim pek çok şehirde halkla kaynaştım, evlerde konakladım. Acelem yoktu, yavaş yaşamayı ve kültürleri tanımayı tercih ettim.
Halk çok yoksul
Batı Nepal parkurunu neden tercih ettiniz; ne umdunuz, neler gördünüz?
- Dağ yürüyüşü ve tarihi alanları görmek için bütün turistler Nepal’in doğusuna gider. 8 bin metrelik meşhur zirveler bu bölgenin kuzeyindedir. Bisikletli gezginler ise kuzey Hindistan’dan doğuya ilerleyip Nepal’e güneyden girer. Amacım fazla turist görmemiş, orjinal kültürünü korumuş dağlık köyler, şehirler arasında yol almaktı. Tek dileğim misafirperverlikti. Umduğum gibi değildi. Herkes beni tekerlekli cüzdan gibi gördü. Küçük bütçeyle günü kurtarmak zordu. Fakat halk yokluk içinde. Köylere elektrik günün belirli saatlerinde veriliyor. Koşulların iyi olduğu şehirlerde de turiste karşı yaklaşım aynıydı.
Hafızanızda bu parkurdan geriye neler kaldı?
- Muazzam manzaralı yollardan geçtim. Hindistan’a kıyasla yolun kalitesi de mükemmeldi. 1500-2700 arasında inip çıkarak yol aldım. Her yer yamaç ve ekim alanları teraslama sistemiyle oluşturulmuş. En makul düz alanlara ise küçük evler inşa edilmiş. Baharda buğday, sıcak ve nemli yaz aylarında ise pirinç yetiştiriliyor. Ben buğdayları gördüm. Her yer canlı bir yeşille kaplıydı. Alçak rakımlara indiğimde yer yer muz ağaçları gördüm. Lokanta kültürü de hoşuma gitti. Klasik Nepal yemeği olan dal-bat yemek için ödediğiniz parayla; sadece 1 tabak değil, doyana kadar yiyorsunuz. Fakat sürekli dal-bat yemek bir süre sonra sıkabilir.
Bölgeye gideceklere neler tavsiye edersiniz?
- Yol planlaması çok iyi yapılmalı. Çünkü Nepal’de karayolu ağı çok zayıf. Haritada gördüğünüz iki şehir arasında yol olmama olasılığı yüksek. Diğer şehirler üzerinden dolaşmanız gerekiyor. Sürekli yokuş inip çıktığınızdan, özellikle de bisikletleyseniz, aynı yolları iki kere kat etmek istemeyeceksiniz. Yemek seçiyorsanız batı bölgesinde çok zorlanırsınız. Seçenek yok. Herkes pirinç ağırlıklı, haşlanmış sebzeli klasik Nepal yemeği bal-bat yiyor, akşam pirinç yerine taze çapati koyuyorlar. Et yemeği yapan da var, fakat porsiyonlar tadımlık. Büyük şehirler dışında batıda, alışveriş yapabileceğiniz bir market bile yok. Doğuda ise her şeyi bulabilirsiniz.
Bundan sonraki hedefiniz?
- Şu anda Pokara’dayım. Hindistan’ın yüksek bir eyaleti olan Himachal Pradesh’e doğru devam edeceğim. Kısmetse Ladakh bölgesindeki yüksek irtifa yollarında pedallayacağım, 5400 metreleri buln karayolu geçişleri var. Hindistan’dan Pakistan’a geçmeme izin verilirse, Çin sınırının altından, Karakurum yolundan güneye doğru ilerleyeceğim. Sonra Burma, Tayland, Kamboçya, Vietnam, Çin, Moğolistan, Kazakistan, Rusya, Ukrayna, Belarus Çek Cumhuriyeti, Polonya, Almanya, Slovakya, Romanya, Bulgaristan, Yunanistan üzerinden İstanbul’a döneceğim.
(Oğuz Tan’ın yolculuk notlarını www.oguzgidiyor.com’dan okuyabilirsiniz)

En sevdiği beş yer
Kaçkar dağları, Aladağlar, Şavşat, Yezd, Laxman Jhula

Seyahatte ne okur
Gezi ve macera kitapları

Nerede kalır
Şehirde ucuz otellerde, kırsal bölgede çadır

Neyle yolculuk yapar
Bisiklet, motosiklet, tren, otobüs, uçak

False