IK Haberleri

İK

    Son söz yapay zekanın

    Ahmet CAN - acan@hurriyet.com.tr
    20 Mart 2017 - 14:06Son Güncelleme : 20 Mart 2017 - 14:06

    Dijitalleşen dünyanın en büyük tetikleyicilerinden biri yapay zekâ oldu. Sürücüsüz otomobillerden, sanal asistanlara kadar birçok farklı alanda kullanılan yapay zekâ yazılımları, kullanıcıların yerine kararlar veriyor. Başka bir deyişle artık son söz yapay zekânın oluyor.

    Son söz yapay zekanınAKILLI asistanlar, sürücüsüz otomobiller, hastaları tedavi eden robotlar ve üretimi verimli hale getiren yazılımlar... Bu örneklerin ortak noktası yapay zekâ. Her geçen gün hızla devam eden dijitalleşme süreciyle hayatımıza biraz daha fazla giren yapay zekâ teknolojisi, son kullanıcıların hayatı değiştiriyor, sektörleri daha verimli hale getiriyor. Artık karar mekanizması insanlardan yazılımlara ve algoritmalara geçerken son söz yapay zekânın oluyor.Google’ın kendi kendine öğrenen Go oyuncusu yapay zekâsı ‘AlphaGo’ artık dünyanın bir numarası. Hatta Google’ın geliştirdiği yapay zekâ altyapısı öyle bir hale geldi ki, sesli asistanları Google Home cihazları, kendi aralarında günlerce sohbet edebiliyor. Uber, müşterilerinin otonom araçlarla yazışarak taksi çağırabilecekleri yeni modelini test ediyor. Yapay zekâ tarafından kontrol edilen bu otomobiller, şehirlerin trafik sorununu çözmeye aday.

    HAYAT KURTARIYOR
    Sürücüsüz otomobillerde kullanılan yapay zekâ teknolojileri o kadar ilerledi ki, yayalara çarpmak yerine kaza yapmayı bile tercih edebilecek. Örneğin, aracınızda ilerliyorsunuz, karşınıza bir yaya çıktı. Yolun diğer tarafında ise ağaçlık bir alan var. Kontrol sizde olsaydı kararsız kalıp yayanın kaçacağını tahmin ederek düz şekilde ilerleyebilirdiniz. Bu da yayaya çarpma ile sonuçlanabilirdi. Ancak, yapay zekâ ile donatılmış sürücüsüz otomobiller olunca işler değişiyor. Yapay zekâlar, otomobili ağaçlık alana sürerek bilerek kaza yapmanızı sağlayabilecek.Sağlık sektöründe de benzer örnekler görülmeye başlandı. ABD’nin San Francisco şehrinde yer alan California Üniversitesi’nin Dijital Sağlık İnovasyonları Bölümü ‘Dr. Algoritma’ adındaki projeye imza attı. Yapay zekâ ile akıllandırılan Dr. Algoritma, hastaları önceliklerine göre takip edilmesini sağlıyor. Röntgen veya tahlil sonuçlarına göre değerlendirme yapan yazılım, normal sonuçları olan hastalarla, aciliyet gerektiren hastaları ayrıştırılabiliyor.

    PERFORMANSI ÖLÇECEK
    Yapay zekânın insan kaynakları departmanlarında kullanımı ise sadece işe alım süreçleriyle sınırlı değil. Çalışanların performans değerlendirlemeleri de yapay zekâ yazılımları tarafından gerçekleştirilecek. Satış performansı gibi veriler ve çalışanların hesapları birbiriyle ilişkilendirilerek takip edilecek. Performansı düşen çalışanlara tavsiyelerde bulunulacak, eğitim programları tavsiye edilecek. Gelişme gösteremeyenler işten çıkarılabilecek. Yapay zekâlar, sektörlerdeki dijital dönüşümler için olmazsa olmaz. Bunun en büyük sebebi büyük veri (big data). Fabrikalardaki ve hatta uçakların motorlarından gelen veriler günlük yüzlerce GB’a denk geliyor. Bu verilerin içinden sıradan analiz yazılımlarıyla çıkmak imkânsızken, yapay zekâ sayesinde bu veriler anlamlandırılabilecek. Sonuçlar operasyonların verimli olmasını sağlayacak, sorunlar önceden tespit edilebilecek ve böylece maliyetler de düşürülecek.

    Yapay zekânın ahlaksızı olur mu?
    Şu anda teknoloji çevrelerinin en çok tartıştığı konuların başında yapay zekâlarla gelecek dijital dünyanın ahlakı geliyor. Sağlıktan sürücüsüz otomobillere kadar birçok hayati alanda kullanılacak yapay zekânın alacağı kararların insanlar tarafından manipüle edilmesi en çok korkulan noktalardan biri.

    ABD’deki Carnegie Mellon Üniversitesi, yapay zekânın ahlakını inceleyen yeni bir merkez kurdu. Beyaz Saray’ın yanı sıra Facebook ve Google gibi teknoloji devleri, Stephen Hawking ve Elon Musk gibi teknoloji dâhileri de bu çalıştaya dâhil oldu. Yayınlanan ilk bildiride, “Yapay zekâ tarafından sağlanan araçlar, hastalık ve yoksulluğu ortadan kaldıracak” deniliyor. Ancak yapay zekânın ortaya çıkaracağı sorunlardan da çekiniliyor.

    İŞE ALMA KARARI ONLARIN
    İnsan kaynakları yapay zekâların söz sahibi olduğu alanların başında geliyor. Şirketlerin insan kaynakları yetkilileriyle yapılan görüşmeler artık bilgisayar karşısında gerçekleştirilecek ve ilk elemeler burada yapılacak. İşe başvuran kişinin ilk analizi görüntü ve ses algılama teknolojileriyle yapılacak. Kişinin sorular karşısında verdiği tepkiler, vücut dilinin anlamlandırılması ve ses tonlaması analiz edilecek. Buradan elde edilen veriler, işe başvuran kişinin CV’si ile karşılaştırılacak. Ortaya çıkan sonuçta ise kişinin söz konusu pozisyon için uygun olup olmadığına yapay zekâ karar verecek.

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı